Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Alven
Jag var på ÖF en gång, Ida var nog lite drygt 1½ och ammade massor. Mitt i sångsamlingen blev hon snuttig, och jag var lite besvärad men ammade henne ändå. En mamma sitter och verkligen stirrar på mig tvärsöver ringen. Jag blev illa till mods och tittade ner, det var faktiskt första gången någon tittat så på mig... Efter ett tag tittade jag upp igen och då satt hon och ammade sin ettåring... :lol:

Hon tänkte nog "kan hon så kan jag", och då blev jag jätteglad! Precis vad jag vill uppnå ju!
Av puh
Alven skrev:Jag var på ÖF en gång, Ida var nog lite drygt 1½ och ammade massor. Mitt i sångsamlingen blev hon snuttig, och jag var lite besvärad men ammade henne ändå. En mamma sitter och verkligen stirrar på mig tvärsöver ringen. Jag blev illa till mods och tittade ner, det var faktiskt första gången någon tittat så på mig... Efter ett tag tittade jag upp igen och då satt hon och ammade sin ettåring... :lol:

Hon tänkte nog "kan hon så kan jag", och då blev jag jätteglad! Precis vad jag vill uppnå ju!
Ibland behöver man ha lite stöd från någon annan :loving: Vad bra att du ammade henne :heart:
Användarens profilbild
Av Cheyenne
Alias skrev:... när jag var med A på öppna förskolan. Vi brukar vara där då och då, och till en början var det som vanligt, men så var det några mammor bredvid mig som började prata med rätt höga röster och den ena sa något i stil med 'X är ju så stor nu, 6 mån, så nu känns det konstigt att amma honom längre' och den andra svarade att 'ja, när Y var sex mån slutade vi - då fick det vara bra, jag vill inte amma så stora barn'. Och där satt jag med A, 7 mån, som fortfarande till 90% livnär sig på mig... :) och så började jag liksom se mig själv utifrån; jag kom till ÖF med A i sjalen, hade tygblöja på A och till på köpet hade han knallrosa byxor på sig dagen till ära. :D

Då kände jag mig lite som om jag kom från en annan planet... men när jag gick hem med A tryggt sovande i sjalen närmast hjärtat kände jag ju också förstås att jag till 100% är nöjd med de val jag gjort. Men ibland är det lite skönt att Sjalbarn finns så att man vet att man inte är alldeles ensam...
Känner igen mig!

Igår när jag var på åttamånaderskontroll med Algot så frågade BVC-sköterskan om det här med mat. Hur äter han? Ja, han äter ju lite allt möjligt, svarade jag. Men ingen modersmjölk väl? Joooo... Åh, vad du är DUKTIG!! Är jag verkligen duktig? Det har hon sagt sen han var en månad. Ammar du än? Ja. Åh vad du är DUKTIG!! Med tre barn och allt. Tänk att du ORKAR! :siishah: Ja, det får man ju hoppas att man orkar ge sitt barn mat. Hurra vad bra jag är som orkar ge mitt barn mat fast jag har två andra :roll:
Användarens profilbild
Av June
Jag ammar också mycket fortfarande och min dotter är över året. När hon äter vanlig mat äter hon mest själv, jag har mest kört så kallad baby led weaning. Jag är så glad att förskolan vi går på förespråkar att amma länge och att låta barnen äta annat först från sex månader. Här finns för övrigt även en lag som säger att ingen kan hindra dig från att amma dit barn om ditt barn är under två år och de släpper in barn. Kanske vore något för Sverige. Tyvärr är jag ganska ensam att bära mina barn, speciellt i sjal. Andra som bär här använder mest baby björn. Blev lite fundersam i somras när jag hade min då niomånaders bebis sovandes i vagnen och min tvååring ville sitta i vagnen och jag prövar att sätta henne på framhjulet. Verkar lite ostadigt, men hon är envis och jag spänner fast henne med en sele, ingen bärsele utan en sådan som finns i vissa vagnar. En mamma som jag känner kommer fram och säger att det ser bättre ut än att jag bär ett barn, men jag bär så mycket hellre, har inget problem att slänga upp min numera 2,5 åring på ryggen. Just nu sitter jag med en sovande unge på ryggen och den andra ligger i soffan.
Av sjaltokan
Visst är sjalbarn bra, tyvärr blir man lite bortskämd när man lärt känna andra sjalmammor, man väljer liksom sitt umgänge ganska hårt.. :wink: och väljer bort typ ÖF :oops:
Användarens profilbild
Av Evasleva
På öppna förskolan där jag just har börjat gå blir personalen alltid så glada när jag kommer med sjal. Dessutom har dem massa olika sorter där som man får testa, och låna hem tror jag. De viskar till mig att de tycker att det är så bra att jag har sjalen på mig där så att andra inspireras.

Satt dock och fikade vid ett bord med mammor som verkligen gjorde att jag kände mig som ett UFO där. De slutade amma när barnen var 2 månader och vi hade uppenbarligen olika uppfattningar om hur man är med barn. Men jag låg väldigt lågt med vad jag tyckte. Jag planerar dock att amma så långt det är möjligt och känns bra. Och jag tror i alla fall att jag kommer "våga" göra det även på ÖF.

Skönt att ni är många som ammar större barn offentligt så att det kanske inte uppfattas som konstigt!
Användarens profilbild
Av loppatoppa
Evasleva skrev:På öppna förskolan där jag just har börjat gå blir personalen alltid så glada när jag kommer med sjal. Dessutom har dem massa olika sorter där som man får testa, och låna hem tror jag. De viskar till mig att de tycker att det är så bra att jag har sjalen på mig där så att andra inspireras.

Satt dock och fikade vid ett bord med mammor som verkligen gjorde att jag kände mig som ett UFO där. De slutade amma när barnen var 2 månader och vi hade uppenbarligen olika uppfattningar om hur man är med barn. Men jag låg väldigt lågt med vad jag tyckte. Jag planerar dock att amma så långt det är möjligt och känns bra. Och jag tror i alla fall att jag kommer "våga" göra det även på ÖF.

Skönt att ni är många som ammar större barn offentligt så att det kanske inte uppfattas som konstigt!
Vad kul att de har sjalar där som man kan prova:D Jag brukar ha min "resväska" m mig i bilen när jag åker till vår öf. Ibland är där ngn som blir nyfiken när jag sjalar upp Lillebror o då kan det ju vara bra att ha lite alternativ att visa:) Nu har jag även stoppat ner bb-selen för att visa skillnaderna om någon vill det. INTE för att prata negativt om bb, bara fördelar om alternativen :D
Än så länge är Lillebror ju bara knappt 7 månader, men jag hoppas på att kunna amma honom länge!
Av Alias
Hej igen (TS här)! Vad varm i hjärtat jag blir av att läsa alla olika historier! Apropå alla inlägg om amning av större barn måste jag nämna en sak... det var nog någon gång i förra veckan det hände: Jag var och hämtade E på förskolan och medan jag försökte få honom att klä på sig (det är ett helt företag :D ) kom en annan mamma som jag inte lärt känna än. Hennes son skolades in helt nyligen och ser ut att vara kanske 1,5 år eller något sådant. Jag sa väl ett flyktigt hej och fortsatte med mitt och när jag råkade vända mig om fick jag se att hon höll sin pojke i famnen (stående) i vaggposition (såg roligt ut, han är rätt lång! :D ) och jag insåg att hon ammade honom. Och jag skäms fortfarande för att jag måste ha sett så förvånad ut :oops: , jag tyckte ju att det var fint, men blev så överraskad bara (tycker att man så sällan ser någon amma barn över året). Tänk om hon tog illa upp! Och jag undrar hur ofta det är den sortens överraskning som misstas för ogillande när man ammar ett större barn offentligt?
Användarens profilbild
Av Evasleva
Det är säkert vanligt att överaskade men positiva blickar tolkas som ifrågasättande, eller vad man ska kalla det. Ni kanske lär känna varandra lite längre fram så att du kan förklara :)

Var på BVC här omdagen när de informerade om smakportioner. BVC-sköterskan sa att vid 4 månader får många problem med amningen och mjölken räcker inte. Då kan man börja med puréer. När jag ifrågasatte detta framgick det att vid 4 månader har barnen ofta en tillväxtperiod som gör att de kräver mycket mer mat. De som då inte orkar amma jättemycket ett tag, innan mjöltillgången ställer in sig, kan passa på att börja med smakportioner. Men det är klart att om man har hört från BVC att mjölken inte kommer räcka till vid 4 månader, att den inte gör det!! :evil:

Blev sen glad när jag läste i broschyren "mat för spädbarn" från livsmedelsverket som inte alls var så "snabb" med att introducera smakportioner även om man kan göra det från 4mån istället för mjölkersättning. De har även med bröstmjölk som förlslag på menyn för barn över 12 månader.
Användarens profilbild
Av lillvilda
haha jag känner igen mig även om jag inte kunnat amma mina barn men jag har haft tygblöjor, samsovit och burit i sjal. Många har varit förstående men så kommer man ju förr eller senare i de välkända samtalen om sömn. Ja säger någon, herregud min 5 mån sover fortfarande i vårt rum men i helgen ska hon äntligen få eget. Undra om jag ska säga att vår 2,5 åring sover i vårt rum, även i vår säng när han har lust tänker jag :wink:
Till min lycka fann jag en annan kvinna på ÖF när L var liten som oxå körde tygblöjor. Jisses vad förvånade vi båda blev när vi skulle byta blöja å såg de. Det händer ju inte allt för ofta. :-D Tyvärr har jag flyttat sen dess så med N har jag varit lika mycket UFO igen. Å sjalarna och mei taierna... ja dom ser jag som ett nödvändigt (och kärt) redskap. jag hade aldrig tagit mig igenom små barns tiden utan. Hur gör man utan liksom :hmm:
Användarens profilbild
Av ellla
man är helt enkelt olika! Jag brukar också få kommentarer om att jag borde ha vagn, och "är det inte tungt" eller "men, ammar han fortfarande! Och sover ni i samma säng!!". Aldrig att jag kommenterar att andra barn gråter i vagnen, hur bökigt det är att göra välling eller så... Man gör väl det man tror är bäst för sitt barn? Eller?

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?