Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av corona
Jag kommer med största sannolikhet vilja bära Hilda en hel del utomhus i vinter, då helst på ryggen (i Manducan).

Hur ska man tänka med kläder?
Blir det buffligt med en overall i selen?

Jag tycker att hon redan i höstkylan känns så kall om fötter och fingrar när vi har varit ute en stund, trots vantar och "tossor", hur skyddar ni små kroppsdelar i vinterkylan?

Bärjacka m.m är väl bra, men jösses så dyrt :siishah: finns det billigare alternativ?

:sjal:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag hade overall på Agnes, jag tyckte inte det blev knöligt. En lite hal overall är dock en fördel, jag minns hur knöligt det var att få ner Albert i selen när han hade en oglidig overall :lol: Visserligen var jag nybörjare på ryggbärning då, det spelade säkert in.

Problemet tycket jag var att overallen glider upp så lätt i benen. Man får ha långa tossor/sockar/benvärmare Jag hade gärna haft en overall med tossor som går att knäppa fast (men då gäller det ju att den är lite tilltagen i storlek).

Det där med att hålla värmen är svårt. Jag hade försökt tillverka någon sorts poncho för extra värme. Bärskydd funkar ju också. Jag brukade ta en stor trekantssjal och knyta om oss för att få extra värme mot Agnes rygg.
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
bärjacka är min dröm! men sålänge använder jag oftast bärskydd, tycker att det är lättast att få honom varm då! nu när det ligger kring noll har J vantar, halskrage (ibland fleecejacka eller kofta) benvärmare, ullsockar och tjocka tossor. och så bärskyddet, är det riktigt kallt tar jag fleeceoverallen också! och mössa såklart :D
Användarens profilbild
Av LillaG
Jag bar Isac med overall i sele & mt under två vintrar. Det underlättar om overallen är glidig i sig själv när de ska "skakas" på plats. Sen är det klart att det är lite bylsigt, det är ju ändå vinterkläder vi pratar.
Har inget tips på extra värme, eftersom Isac var så varm i sig själv.

Till Lucas har jag beställt minimundus ullvantar & sockor eftersom han är kall om händer & fötter i sin overall.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Det som är krångligt med att bära ovanpå jackan är att jackan inte kan vara så tight i armar/axlar för då får man inte på sig barnet/selen ordentligt, är jackan för pluffsig kanske det blir knöligt under...kläderna på barnet tyckte jag var minst problem ;) Jo förresten så tyckte jag det var betydligt enklast med en MT på vintern :tumup:

Annars kan du ju sy en egen jacka! Hitta en på myrorna/kupan vad det nu finns där nere och sy, det fanns en jättebra beskrivning tidigare, dock på tyska...kan se om jag hittar den? (nån annan kanske har den?) Jag gjorde iaf en testjacka av en gammal fleecejacka och när jag väl kom på hur jag skulle göra var det inte alls svårt.

Bild
Av SusannaK
Jennelii skrev:Det som är krångligt med att bära ovanpå jackan är att jackan inte kan vara så tight i armar/axlar för då får man inte på sig barnet/selen ordentligt, är jackan för pluffsig kanske det blir knöligt under...kläderna på barnet tyckte jag var minst problem ;) Jo förresten så tyckte jag det var betydligt enklast med en MT på vintern :tumup:

Annars kan du ju sy en egen jacka! Hitta en på myrorna/kupan vad det nu finns där nere och sy, det fanns en jättebra beskrivning tidigare, dock på tyska...kan se om jag hittar den? (nån annan kanske har den?) Jag gjorde iaf en testjacka av en gammal fleecejacka och när jag väl kom på hur jag skulle göra var det inte alls svårt.

Bild
vilken fin jacka!
jag skulle vara intresserad av en sybeskrivning på en sådan!
har inte heller råd med någon bärjacka...
Användarens profilbild
Av Jennelii
Åhh...jag hittar inte instruktionen, det var många som sydde efter den ett tag har jag för mig, sidan var på tyska...nån som har kvar den? Efterlys på "gör det själv" sidan men jag fortsätter leta här..
Användarens profilbild
Av sara f
Jennelii: Vilken jättefin jacka :loving:

Jag tyckte att bärjackan var ovärderlig. Ella somnar nästan alltid på ryggen och med overall och allt så var jag ju tvungen att väcka henne och klä av henne när vi kom in. Med bärjacka kunde jag bara dra av den och mössan när vi kom in och hon kunde fortsätta sova. Du har inte råd att köpa en begagnad bärjacka då? Om du är försiktig med den så kan du säkert sälja den för nästan lika mycket nästa höst :tumup:
Annars är det svårt med händer och fötter. Hur mycket man än bylsar på dem brukar de bli kalla om barnet somnar och bara sitter still. Hur länge brukar du vara ute? Om det bara rör sig om en halvtimma eller så kanske det inte gör så mycket om händer och fötter blir kalla (bara de inte blir förfrusna, men det är knappast någon risk om du tar flera lager kläder och ser till att det yttersta är vindtätt).
Användarens profilbild
Av Angelicc
Jag tycker att Pop tossorna är jättebra till barn fötter när man bär. Jag har dem som är i skalmaterialet och har fleece inuti sen så har jag "vanthållare" (såna med två spännen på) så om tossorna någon gång skulle glida av så hänger de kvar i overallen. För tillfället har hon på sig en lurvig vindtät KiKid overall, tycker att de fungerar bra när jag bär.
Har inte råd att köpa bärjacka och eftersom jag och sambon turas om att bära om vi är ute tillsammans är det inte praktiskt heller med bärjacka.
Användarens profilbild
Av emindy
*tassar*
Jag blev lite inspirerad nu och skall försöka hitta mig en begagnad jacka att "förbättra"
:-)
Användarens profilbild
Av emindy
Jag kan ju tillägga med att jag har en vanlig trekantsjal när det är lite mildare och ett hemmasytt bärskydd när det blir lite kallare. Men det syddes förra vintern när liten fortfarande var väldigt liten så det är lite trångt i år.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Nu har jag gått igenom datorn och hittat länken men den finns förstås inte kvar på sidan ;) men här är det jag skrev i tråden om jackan så det kanske går att få ut något av det =)

"Sen satte jag bara saxen i jackan som det står, jag översatte inte utan kollade bara på bilderna och dom måtten. Jag var inte så supernoga, ville mest testa om jag kunde och det var löjligt enkelt och jag har knappt sytt nåt..gardiner syr jag o jag sydde mkt byxor då tjejerna var små (och ett par lackbyxor till mig själv... )
Jag tog tyget från en gammal fleecejacka (kossatyget) som jag ändå inte använde men det blev lite från ärmen bara så det går superlite annat tyg. Luvan tog jag loss från den andra jackan o sydde dit så det skulle bli lite mysigare och inte se så tomt ut (jag gillar luvor..) och kanske går den att dra upp om han somnar, som på ergon? Har inte testat än...

Det är ju inte den snyggaste jackan, det är en fleecejacka som är jag vet inte hur många nummer för stor men jag har använt den i flera år o jag ser hemsk ut i den, det vet jag Men skulle jag vilja sy i en annan jacka nu så känner jag inte att det är några problem, nu vågar jag sätta saxen i den utan att tänka så mycket..

Ja det var verkligen så enkelt, jag har dragit mig så länge för att testa men det var bara att mäta ut som på bilden i länken. 15 cm från kragen, 22 cm brett och 45 cm långt o klippa (jag hade ju bara en enkel fleecejacka), sen 2 långa flärpar som var vad dom nu var, det står där..o så runda lite längst ner o sy fast. Längst uppe, mot min rygg sydde jag på en bit räta mot räta, vek runt kanten o sydde en söm just i skarven som blev o sen sydde jag fast luvan som passade exakt utan att jag behövde modifiera den =)"
Av Tifflan
jag gjorde liknande som Jennelii fast jag har ingen extra panel till min jacka. Tog en gammal stor täckjacka, mätte ut så det blev lagom att sticka upp huvudet på Dennis och klippte upp ett lagom stort hål som sedan är sytt så att det blev en låg polokrage av fleece. Flyttade ner huvan från jackan till Dennis hål och satte i snoddar så att den går att dra på honom när jackan är på. Dessutom går huvan att använda antingen som huva eller bara som extra huvudstöd beroende på väder.

Har haft den sedan han var 6 mån, nu är han 2,5 och kan fortfarande åka innuti jackan, även om benen börjar bli lite långa nu.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?