Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

zandrama skrev:Jag ska sticka en åkpåse till en kompis bebis som föds i februari och nu har jag en ytterlugare fråga om storlek. I diagrammet står nämligen att längden på åkpåsen i strl 50/56 är 58 cm. Då borde det väl funka att sticka i 50/56 även om bebin blir stor? Bf är 14 feb, så max två månader måste hen kunna ha den.
Jag puffar min fråga lite...
zandrama skrev:
zandrama skrev:Jag ska sticka en åkpåse till en kompis bebis som föds i februari och nu har jag en ytterlugare fråga om storlek. I diagrammet står nämligen att längden på åkpåsen i strl 50/56 är 58 cm. Då borde det väl funka att sticka i 50/56 även om bebin blir stor? Bf är 14 feb, så max två månader måste hen kunna ha den.
Jag puffar min fråga lite...
Det tycker jag. Du kan väl bara förlänga den lite annars, om du är orolig att den blir för kort.
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev:
solängel skrev:
MuuM skrev:
Bubbi skrev:
MuuM skrev:En fundering. Jag stickar en randig uppifrån- och nerkofta i grått och vitt ullgarn, tretrådigt. Dessutom stickar jag med en grön tråd av Drops alpacka så att den får en grön skiftning, lite åt raggsockshållet fast mycket snyggare såklart. ;-)

Nu är jag nästan klar med oket och ska börja med armarna. Då undrar jag... Tror ni det blir snyggt att sticka en grå och en vit ärm? För att randa dem känns... Jobbigt. Så himla mycket trådfästen blir det ju. :-( Blir det konstigt med en grå och en vit? Båda melerade med det gröna, iofs.

Ska försöka ta en bild men jag har ingenstans att lägga upp dem just nu. Flickr kan man väl inte länka in bilder från, eller?
Jag tycker inte att du ska ha en i varje färg. Hellre i såfall bara en av färgerna.
Kan du inte köra randigt och låta tråden gå mellan ränderna (dvs inte klippa av den)?
Bara en av färgerna har jag tyvärr inte garn till, då måste jag köpa nytt. Men det är nog snyggare än en i varje färg. :hmm: Jag ska fundera på om jag kan randa och låta tråden löpa. Det gäller ju bara att 1. komma ihåg att vika runt den varje varv och 2. inte dra för hårt i den.
Men hur breda ränder stickar du? Jag röstar också för att sticka randiga ärmar, utan att klippa och dessutom att sticka båda på ML samtidigt!
sticka båda skulle jag med göra!
Sticka båda är nog tyvärr uteslutet eftersom jag stickar en uppifrån- och nerkofta och därmed plockar upp ärmarna i ärmhålen direkt. Så det blir nog liiiiite överkurs att plocka upp dem båda, med koftan hängande däremellan, och sticka randigt utan att klippa av tråden. :hmm: :hahaa: Jag tror jag bara kör randigt utan att klippa av tråden, och en ärm i taget.

Men ni har nog alla helt rätt i att det inte ska vara en ärm i varje färg. Sorry, Kaffemoster, som var den enda som höll med mig innan jag ändrade mig. ;-)
Användarens profilbild
Av MuuM
Kosmos skrev:Någon som vet var jag hittar ett enkelt mönster för knästrumpor stickade från tån och uppåt.
Fixar jag att sticka båda samtidigt med ML när jag är nybörjare på både ML och från tån och upp? :hmm:
Från tån och upp har Barbro, http://www.wermland.nu/Stickning/ Ingen aning om du fixar båda, jag har aldrig provat från tån och upp. Hälen kan väl vara knepig att göra dubbel, tänker jag, men resten borde funka.
Användarens profilbild
Av glis
Det fina med wermlandsbeskrivningen är ju att det är lätt att prova under tiden. Jag tror det går kanon att göra om till slätstickning. Mina är just klara, fast de är resårstickde, skal hämta kameran...
Användarens profilbild
Av melon
Någon som har koll på Garnkorgen.se? Jag behöver visjögarn snabbt som attan och de lovar 5 arbetsdagars leveranstid. :roll:
Kosmos skrev:
MuuM skrev:
Kosmos skrev:Någon som vet var jag hittar ett enkelt mönster för knästrumpor stickade från tån och uppåt.
Fixar jag att sticka båda samtidigt med ML när jag är nybörjare på både ML och från tån och upp? :hmm:
Från tån och upp har Barbro, http://www.wermland.nu/Stickning/ Ingen aning om du fixar båda, jag har aldrig provat från tån och upp. Hälen kan väl vara knepig att göra dubbel, tänker jag, men resten borde funka.
Jag har kollat på det, men ska göra dem rätstickning så de behöver formas över vaderna. Har hittat flera på ravely, men vet inte om jag får till det på engelska. Känns som lite stort projekt :wink: Ammar ju fortfarande så hjärtkapaciteten är ju inte riktigt återställd 8)
Men ska du sticka dem fram och tillbaka över vaderna då? Annars får du ju sticka varannat varvaviga och det gillar väl inte du 8)
Användarens profilbild
Av tweed
Kosmos skrev:
melon skrev:
Kosmos skrev:
MuuM skrev:
Jag har kollat på det, men ska göra dem rätstickning så de behöver formas över vaderna. Har hittat flera på ravely, men vet inte om jag får till det på engelska. Känns som lite stort projekt :wink: Ammar ju fortfarande så hjärtkapaciteten är ju inte riktigt återställd 8)
Men ska du sticka dem fram och tillbaka över vaderna då? Annars får du ju sticka varannat varvaviga och det gillar väl inte du 8)
F´låt nu fattar jag inte :whut: Varför skulle jag behöva sticka varannat varv avigt :hmm:
Om det inte ska bli slätstickning, men det är kanske det du menar, för det är ju det det blir om man stickar rätstickning hela tiden på rundsticka :D
Användarens profilbild
Av glis
Mina nya sockor:
Bild
De är stickade efter wermlandsbeskrivningen som Leonie tipsade om. Garnet heter Maxima och är ganska tunt, 420 m / 100 g tror jag. Jag stickade på ML, det gick kanon, särskillt när jag bestämde mig för att göra hälarna efter varandra istället för samtidigt.

Jag har fått från garnkorgen på 2 dagar tror jag.
melon skrev:Karmagarn har 2-5 dagar - då skulle jag kanske hinna 8)
Karmagarn har väl dessutom en butik någonstans i Gbg? Eller minns jag snett då? (Nu tänker jag alltså att du kanske är i gbg då och då, för nog är det där du läser? och att du alltså skulle få garnet snabbare om du åker dit..)

Men de ggr jag beställt från garnkorgen tror jag att jag fått det tidigare än fem arbetsdagar. Jag troooor att jag fick garnet på tisdagen vid beställning på fredagen, nu här för någon vecka sedan.
Här har jag minsann missat saker när jag inte läst noga på några dagar! :shock:

Det blev tyvärr ingen gemensam tur till garnaffärer tillsammans med Bubbi under min Stockholmsvistelse, men jag och HomeRiver tog oss efter lite hjälp med adressen (tack Bubbi! :heart: ) till Marias Garn iaf - och oj så mycket fint! :love:

Önskar att jag hade haft tid och pengar till en kofta i ekobomull, eller varför inte någon härligt silke/ull garn... nu fick jag istället känna mig duktig och sparsam 8) :lol: som bara kom därifrån med två nystan Silkbloom fino + pärlor (till muddar) och en STOR härva tvåtrådigt ullgarn som ska bli en till rätstickad v-sjal så jag har något att växla mellan (lever i princip i min stora v-sjal nu under vintern...)

...och så en bild på min systers födelsedagssjal som varit färdig ett tag men inväntat själva födelsedagen innan jag visar den.
Stickad på stickor nr5 i tvåtrådigt ullgarn från Kauni och Kampes med lite pärlor huller om buller i de röda ränderna.

Bild
Av leonie
glis skrev:Mina nya sockor:
Bild
De är stickade efter wermlandsbeskrivningen som Leonie tipsade om. Garnet heter Maxima och är ganska tunt, 420 m / 100 g tror jag. Jag stickade på ML, det gick kanon, särskillt när jag bestämde mig för att göra hälarna efter varandra istället för samtidigt.
Det där var ju fint, glis! Härlig färg! Och vilka söta små knubbiga ben du har där till vänster! :love: Fast jag antar att det är sonens...

Jag längtar efter att få börja vara kreativ igen... kan just nu inte koncentrera mig på något annat än mitt exjobb. Men det ska in i morgon och då är det seminarieklart, så då får jag någon veckas frist! :vågen:
Användarens profilbild
Av glis
Kosmos skrev:
glis skrev:Mina nya sockor:
Bild
Fina :D
Det är lika tunt garn jag har.
Plockade du bort den ena sockan eller hade den bara vilande bredvid när du stickade hälen? :wink:
Gjorde du sockan formad vid vaden eller lika stor hela vägen?
Jag hade den andra vilande bredvid, det är smidigt! Nästa gång skall jag göra en tå åt gången också.
Jag ökade inte över vaden, men det borde jag nog ha gjort. Garnet är hårt spänt så benen ser onödigt tjocka ut. Mina alltså :wink:
  • 1
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?