Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av satannah
Svårt att amma i sjal
Jag har en långsjal och jag vet inte hur jag ska göra för att få till vaggpositionen.
Om jag stoppar ner bebisen i sjalen men låter bebisen huvud vara fritt framför mitt bröst går det bra, men då måste jag alltså föra ena sidostycket åt sidan och måste själv bära bebisens överkropp. Bebisen gillar det och kan tom amma, men för mig är det vansinnigt tungt.

Om jag för fram tyget som tänkt gråter bebisen. Jag tycker det verkar som det blir för mycket tryck av tyget på bebisen huvud, och misstänker att det beror på mina stora bröst.
Eftersom de är så höga kan jag inte ha bebisen "över dem" och det går inte att ha bebisen på magen under eftersom bebisen då hänger i en säck av tyg och blir helt ihoptryckt istället för att hållas in mot min kropp. Vad gör jag fel?
Användarens profilbild
Av Scharlott
satannah skrev:Nej det har jag inte testat. Bebisen är bara 3 veckor, kan man göra det så tidigt? Hur ska man knyta då?
.
Det går bra att amma i sjalen både i vaggaposition och upprätt - det är en smaksak vilket sätt man tycker är bäst. Du knyter trikåsjalen på samma sätt, men du lägger i bebisen på olika sätt :wink:

Vill man amma med bebisen upprätt drar man med fördel ner "smokingbältet", så att bebien lättare hamnar i rätt höjd.

Vill man amma bebisen i vaggaposition i trikåsjalen kan man börja med att ha "smokingbältet" nere och låta bebisen få ett ordentligt tag och påbörja amningen innan man drar upp sjaltyget runt huvudet. Man får alltså stötta huvudet med handen i början. När bebisen ammat ett tag kan man sedan försiktigt dra upp sjaltyget som stöd samt "låsa fast" knytningen genom att dra upp "smokingbältet" igen.

Nu vet jag inte var du bor, men bor du i närheten hjälper jag dig gärna :D Hade en kompis här härom vecka med en liten nyföding (ungefär lika gammal som din bebis) och hon hade inte riktigt fått kläm på vaggapositionen och amning i sjal. Men när hon väl fick det gick det toppenbra. Ofta kan det vara bra att få någon erfaren sjalmamma visa några enkla handgrepp så man kommer igång :wink: 8)
Av Lillblomma
lilla j skrev:Här har du en jättefin YouTube-snutt som visar hur man gör ett amningsalternativ i trikåsjal:

http://www.youtube.com/watch?v=TLduLJFSJn4

:tumup:
Ja, just den här brukar jag också dela med mig av till de som har svårt att få till amningen. För precis som du så har (eller hade...) jag stora bröst och med sjalen bakom huvudet så trycks bebisens ansikte rakt in i bröstet och så kan ju ingen unge äta, med bröst i hela fejset... I den här videon visar hon hur man får stöd under bebisens huvud ifs bakom och det gjorde hela skillnaden för mig. Sen kan man använda det tricket i en vanlig omslutenknytning om man vill.
Lycka till!

//A
Av eamane
Nu vet jag inte hur stor din bebis är men min plutt var ju ganska stor redan som liten. Jag fick inte heller till det ordentligt i vagga och för att slippa lossa på knytningen så brukade jag göra så här: http://i59.photobucket.com/albums/g299/ ... 172red.jpg Då låg han tvärs över krysset i knytningen och hamnade i lagom höjd mot mina bröst.
Sen hittade jag en annan rolig variant :fnissa: http://www.youtube.com/watch?v=KvXh-iIAvis&NR=1 men då kanske man ska ha en vävd sjal ;)
Användarens profilbild
Av Dingo
satannah skrev:Tack för hjälpen alla, nu börjar det funka.
:vågen:
Av Sofie
Tass!!!

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?