Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ok

Jag behöver lite tips och råd. Vad för slags sjal/sele ska jag satsa på?

Så här är läget:
Har en moby och en hemmasydd långsjal av Olgatyget från Jysk. Detta funkade alldeles utmärkt under lång tid till Oliver, han var en lättviktare och min rygg var i gott skick då. Nu med Jonathan, efter två täta graviditer är min mage och rygg mycket svagare..... :? samtidigt som Jonathan är betydigt tyngre än de andra gossarna var (han ligger på översta kurvan på BVC:s vikt o längdkurvor) o fast han bara är 3 mån så känns både mobyn och "olgan" otillräckliga. Dom är helt inte bekväma att bära i längre. Förutom att jag måste börja med situps och ryggövningar..... :oops: :) m Vilken sjal/sele rekommenderar ni?
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
En stadig diagonalvävd sjal skulle jag satsa på; tex storchenweige, didymos, hoppediz eller easycare (det finns nog fler!)Annars tycker jag Ergon är jätteskön om man bär på ryggen(när man får till den rätt) då den i princip bara belastar höfterna och inte ryggen och axlarna.
Användarens profilbild
Av Cayenne
MammaTillFelicia skrev:En stadig diagonalvävd sjal skulle jag satsa på; tex storchenweige, didymos, hoppediz eller easycare (det finns nog fler!)Annars tycker jag Ergon är jätteskön om man bär på ryggen(när man får till den rätt) då den i princip bara belastar höfterna och inte ryggen och axlarna.

:iagree:
Helt klart en diagonalvävd. Det finns ju massor av sorter att välja på....
Användarens profilbild
Av Kusmi
Diagonalvävd sjal eller en Ergo om du vill ha något snabbt, tyvärr tycker jag så avlastar ergo inte lika bra som diagonalvävd sjal.
Användarens profilbild
Av Helena
Ser att han är född i maj, då antar jag att du bär på magen. Då skulle jag köpa en vävd sjal (diagonalvävd som de andra skrivit), de är jätte stadiga och avlastar bra.
Användarens profilbild
Av sanna73
Instämmer med övriga. En diagonalvävd sjal om du vill bära mest på magen.
Till rygg tycker jag ergon funkar utmärkt för den lägger mesta av vikten på höfterna, men på mage tycker jag den är obekväm.
Användarens profilbild
Av Foxan
Och jag vågar att föreslå en MeiTai... Avlastar bra, lätt att knyta, färger och tyget väljer du sjalv. Tycker faktiskt att MT avlastar bättre än Ergo, men det är min åsikt.

Instämmer också med andra: långa diagonalvävda sjalar är perfekta för stora barn!

Låt smaken avgöra! :lol:
Lycka till!
Användarens profilbild
Av JeanneDArc
Jag tycker nog faktiskt också att jag får minst ont i ryggen av min mei tai om jag ska bära på magen. Då korsar jag banden på ryggen först, sedan korsar jag banden utbredda över hennes rumpa, drar dem och knyter på ryggen. Blir superstadigt och avlastar bra, tycker jag iaf :) Inte så svårt att sy en egen heller, så förlorar man inte så mycket pengar om man kommer på att det inte var något som passade en.
På ryggen är sjalen bättre dock.
Användarens profilbild
Av solanna
Även jag tycker att vår hemsydda MT med breda utvikbara band avlastar absolut bäst. Ett midjebälte gör att tyngden förs ned på höfterna och de breda banden gör att barnet sitter tajt mot kroppen och att resten av tyngden fördelas bra över axlar och rygg.

Jag tycker att det är mycket tyngre att bära med sjal eftersom den inte har midjebälte på samma sätt. Vår ergonomiska sele, Sutemin, är också sämre för att barnet inte sitter så tajt och för att de vadderade axelremmarna är lite för smala.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Jag kan varmt rekommendera Ergo!

(Sen måste jag också inflika, med tanke på att du skrev att mage o rygg kändes inte så straka efter täta graviditeter o att du skulle göra situps; det kan vara så att du fortfarande har delade magmuskler o då ska du INTE göra situps utan stäka magen på annat vis. Du kanske redan har koll på detta, iså fall ursäktar jag. Familjeliv har en bra tråd (under Föräldrar-Efter förlossning) om delade magmuskler där det finns exempel på mkt bra övningar att göra. Jag hade själv delade magmuskler en bra tid efter förlossningen, nu har jag bara 2 cm mellanrum vilket anses normalt, men jag har försökt undvika situps)

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Gullan
Foxy skrev:Och jag vågar att föreslå en MeiTai... Avlastar bra, lätt att knyta, färger och tyget väljer du sjalv. Tycker faktiskt att MT avlastar bättre än Ergo, men det är min åsikt.

Instämmer också med andra: långa diagonalvävda sjalar är perfekta för stora barn!

Låt smaken avgöra! :lol:
Lycka till!
Instämmer med Foxy :) MT avlastar bättre än Ergo. Jag har dålig rygg, och mina favoriter har blivit Hoppedizarna, men smaken är, som bekant, olika. Jag föreslår en bärträff så du kan få prova olika saker med lilleman!
Användarens profilbild
Av grynflingan
Hej Alla! Tack för svaren! Ja jag har insett att jag måste ha en diagonalvävd med bra giv. Storchenviege är det en bra? Jag ska en sele också, en ergo eller patapum toddler..... Kan inte bestämma mig riktigt för selen ska iförsta hand vara till Oliver (2 år 12 kg tung) för ryggbärande och sen ska den helst kunna användas till Jonathan också (Jag avskyr dubbelvagnar......... har en som knappt kommer in någonstans med). Tack för alla tips! :D
Användarens profilbild
Av grynflingan
anna_eh skrev:Jag kan varmt rekommendera Ergo!

(Sen måste jag också inflika, med tanke på att du skrev att mage o rygg kändes inte så straka efter täta graviditeter o att du skulle göra situps; det kan vara så att du fortfarande har delade magmuskler o då ska du INTE göra situps utan stäka magen på annat vis. Du kanske redan har koll på detta, iså fall ursäktar jag. Familjeliv har en bra tråd (under Föräldrar-Efter förlossning) om delade magmuskler där det finns exempel på mkt bra övningar att göra. Jag hade själv delade magmuskler en bra tid efter förlossningen, nu har jag bara 2 cm mellanrum vilket anses normalt, men jag har försökt undvika situps)

Lycka till!
o då kanske jag inte behöver ha så värst dåligt samvete för att jag inte kommit igång än då? ... :oops: :) :roll:
Användarens profilbild
Av Eaive1
Har själv haft väldiga problem med rygg, och haft både stork och Easycare. Men nu när becon har anlänt har jag kunnat bära i timmar utan vidare besvär :shock:
Användarens profilbild
Av anna_eh
grynflingan skrev:
anna_eh skrev:Jag kan varmt rekommendera Ergo!

Lycka till!
o då kanske jag inte behöver ha så värst dåligt samvete för att jag inte kommit igång än då? ... :oops: :) :roll:
Absolut inte! O så kan du "komma igång" med annat än situps, men som stärker magen om det nu är fråga om delade magmuskler.

Här är länken med bra övningar:

http://www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?