Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Det är sorgligt när man ser ett framåtvänt barn i BB som somnat... :(
Inget gos för mamman/eller pappan där inte och bebin bara hänger... :cry:
Användarens profilbild
Av Din mamma
Jag tycker att man kan dela med sig av sin kunskap och sin expertis om den efterfrågas!

Att kritisera föräldrar, öppet eller bakom deras rygg, för val de gjort i sitt föräldraskap är dålig stil tycker jag.

Diskussionen om framåtbärandets vara eller icke vara är intressant tycker jag. Om man inte har haft ett barn som vägrar bli buren bakåt eller på höften under perioder har man nog lite svårt att förstå varför föräldrar bär framåt. Okej, här kommer det. För att barnet inte ska skrika! Då blir ju promenaden / shoppingturen inte särskilt trevlig för någon liksom.
Av Löv
zero.sara skrev:Jag tycker det var bra att du visade ett alternativ Lenaskeå, sen är det ju upp till föräldern själv att välja vad hon kommer att bära i :tumup:

Några starka argument (som inte heller klankar ner på BB) som jag brukar använda :D
* Det går att bära barnet längre i en ergonomisk sele, både vikt och åldersmässigt
* Det finns ergonomiska selar som kostar mindre än BB
* Bekvämare för både barn och framför allt den som bär
* Man kan bära fram, på höften och ryggen med en och samma sele
:iagree: Instämmer, dessa faktorer brukar jag också ta upp. Sedan brukar jag själv lägga mig i när det känns rätt, om personen verkar intresserad förklarar jag gärna! Men jag känner många som har baby björn och tycker att det är bra och det går dessvärre inte att omvända alla har jag märkt... :wink:
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Svar på frågan i rubriken: Det beror väldigt väldigt mycket på hur man framför sina synpunkter, tycker jag!

Jag är sån att om någon kommer och har förnumstiga (eller aggressiva???) synpunkter på hur jag bär mitt barn får jag lätt taggarna ut hur gott råd det än är. Å andra sidan är jag en öppen person och om någon intresserar sig för mitt bärande kan jag nog bli intresserad av vad personen säger. Och när jag väl är intresserad kan jag lyssna på goda argument. Som de i zero.saras inlägg.
Av anna m
När jag lägger mig i så gör jag det trevligt och talar bara om hur mycket skönare det är att bära i sjal.
Användarens profilbild
Av UWO
Asia skrev:Hellre BB än ingen sele alls! :this:

Men jag tycker det är modigt att våga göra så :tumup: . Önskar jag hade det modet oxå!
:iagree:

Tror inte man når framgång genom att klappa till någon, snarare tvärtom...

Jag har berättat vad jag har tyckt ibland (inte bara om BB), låtit bli ibland, tyckt till och fått tack och tyckt till och fått tillsägelse.
Men jag undrar om inte de flesta ändå uppskattar ett vänligt tips iaf. :)
Användarens profilbild
Av MilanE
Jag tycker att det är helt okej att visa andra alternativ till föräldrar som funderar på att köpa en BB, eller om de vill ha hjälp. Sen skulle inte jag gå fram och säga till någon som bär i en BB att de gör "fel" eller att det skadar barnet. Jag tycker att det är roligt att se att barn blir burna även om det är i en BB.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag är antagligen lite skadad av att själv jobba i affär, men ser jag någon kund i någon annan butik som står och tittar på något jag gillar eller ogillar när jag befinner mig bredvid, brukar jag faktiskt lägga mig och säga "den där är kanonbra" eller "personligen gillar jag inte den där alls". Jag ser det som att dela med sig av sina erfarenheter, och marknadsföring mun-till-mun - både positiv och negativ - lär ju vara bland den mest effektiva.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag kan väl tillägga att jag aldrig skulle gå fram till någon som redan _har köpt_ en produkt jag ogillar att tala om vilket dåligt köp personen jag gjort. Om någon skulle fråga mig så är det förstås en annan sak.
Användarens profilbild
Av Vida
säljaren skrev: "-Den är väldigt skön att bära i, avlastningen är kanon osv osv"
ren och skär lögn - klart man ska lägga sig i/korrigera säljaren i ett sånt läge! tycker jag... :hide:
Användarens profilbild
Av Din mamma
nikon skrev:
Din mamma skrev:Jag tycker att man kan dela med sig av sin kunskap och sin expertis om den efterfrågas!

Att kritisera föräldrar, öppet eller bakom deras rygg, för val de gjort i sitt föräldraskap är dålig stil tycker jag.

Diskussionen om framåtbärandets vara eller icke vara är intressant tycker jag. Om man inte har haft ett barn som vägrar bli buren bakåt eller på höften under perioder har man nog lite svårt att förstå varför föräldrar bär framåt. Okej, här kommer det. För att barnet inte ska skrika! Då blir ju promenaden / shoppingturen inte särskilt trevlig för någon liksom.
Jag har sett folk som bär framåt men i vagnen ska barnen minsann sitta mot föräldern. I dessa fall (faktiskt bekanta) så skjute de lite över mål s.a.s
Fast jag håller inte med där. När du bär barnet så har det kontakt med dig, du kan smeka barnet över huvudet, prata med det, känna av vilken sinnesstämning barnet har, oavsett om barnet är vänt framåt eller bakåt. Barnet kan känna din lukt, din värme, din trygghet. Det kan inte barnet i framåtvänd vagn. Visst, du kan ropa till barnet, men det är ju inte samma sak :lol:
Användarens profilbild
Av amani
Jag har aldrig sagt nåt till okända men t ex på öppna förskolan osv så har jag försökt att inte spy galla över BB så mycket utan försökt att berätta om varför jag gillar sjalen/manducan mycket bättre än den. Oftast har de bara köpt en BB utan att veta om andra alternativ och vem är jag att döma? Jag har iaf flera ggr fått personer att köpa en ergonomisk sjal/sele, bara genom att visa upp mina bärdon....
Användarens profilbild
Av Indah
Din mamma skrev:
nikon skrev:
Din mamma skrev:Jag tycker att man kan dela med sig av sin kunskap och sin expertis om den efterfrågas!

Jag har sett folk som bär framåt men i vagnen ska barnen minsann sitta mot föräldern. I dessa fall (faktiskt bekanta) så skjute de lite över mål s.a.s
Fast jag håller inte med där. När du bär barnet så har det kontakt med dig, du kan smeka barnet över huvudet, prata med det, känna av vilken sinnesstämning barnet har, oavsett om barnet är vänt framåt eller bakåt. Barnet kan känna din lukt, din värme, din trygghet. Det kan inte barnet i framåtvänd vagn. Visst, du kan ropa till barnet, men det är ju inte samma sak :lol:
Jag är inne lite på din linje där 'Din mamma'. Om man har haft barn som har varit helt hysteriskt när man har varit ute på vilken strapats det nu än har varit, då bär man barnet uppe på huvudet om det är det som får barnet att lugna ned sig (typ). Blir barnet tyst av att vara vänd framåt så bär man framåt. Det märks ju om barnet blir missnöjt och inte vill sitta så längre.
Sedan att det finns bättre alternativ till BB är vi nog alla överens om men vet man inte om annat så är ju BB mycket bättre än att bära barnet på armen längre sträckor.
Användarens profilbild
Av Alven
Enda gången jag har lagt mig i var när jag kom med Ida, då två månader, i gauzen och stötte på en kvinna som velade om hon skulle köpa en BB eller en Tricot Slen. Hennes syster stod bredvid och förordade BB, försäljaren kunde inte visa hur hon skulle knyta sjalen så jag ryckte in. När jag lämnade dem velade hon fortfarande men senare mötte jag henne på stan och hon meddelade glatt att hon hade köpt sjalen! :lol:
Användarens profilbild
Av solanna
Jag kan nog också lägga mig i om läget känns rätt. Då brukar jag förorda hur bra det är med bärsjal och hur det fullkomligt har räddat mitt föräldraskap ohc jag ka nockså nämna att jag använt BB mycket med mitt första barn och att det var för att jag tyckte att den gjorde så ont som jag letade efter något bättre till barn nummer 2. Allt handlar ju om hur man säger saker och utgår man från sig själv och sina personliga erfarenheter utan att försöka göra dem allmängiltiga brukar man inte uppfattas som så hotfull och valet lämnas hos den förälder man försöker tipsa.

Min äldsta son ville gärna sitta framåtvänd i BB-selen och var mycket lugnare då så jag brukade mest bära honom framåt efter att han passerat 3 månader ungefär. Jag dömer ingen som är nu där jag var då för 6 år sedan. BB är ett otroligt starkt varumärke i Sverige och det är många som inte känner till något annat tyvärr. Förhoppningsvis blir det dock fler och fler sjalar och ergonomiska selar hela tiden.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?