Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Umma
Jag deppar idag...bla visade det sig att min stickade klänning blir tung och stel i garnet jag valt. Jag hade kvar massa Drops Silke, tänkte det kunde bli en fin känning men oj så man kan ta miste...jag tänker kasta garnet åt skogen till och trampa ner stickningen i jorden och hoppa på den. :whut:
Umma skrev:Jag deppar idag...bla visade det sig att min stickade klänning blir tung och stel i garnet jag valt. Jag hade kvar massa Drops Silke, tänkte det kunde bli en fin känning men oj så man kan ta miste...jag tänker kasta garnet åt skogen till och trampa ner stickningen i jorden och hoppa på den. :whut:
Är det Drops silke-alpacka du menar? Ja, tyvärr är det alldeles för tungt för lite större plagg, har jag fått lära mig. Det funkar bäst till småplagg som mössor och pulsvärmare. Men eftersom jag gärna vill ha ett rejälare klädesplagg i det garnet så tänker jag sticka en långärmad bolero i det. Någon gång. I framtiden. Det kanske kan vara något? :hmm:
Av Umma
leonie skrev:
Umma skrev:Jag deppar idag...bla visade det sig att min stickade klänning blir tung och stel i garnet jag valt. Jag hade kvar massa Drops Silke, tänkte det kunde bli en fin känning men oj så man kan ta miste...jag tänker kasta garnet åt skogen till och trampa ner stickningen i jorden och hoppa på den. :whut:
Är det Drops silke-alpacka du menar? Ja, tyvärr är det alldeles för tungt för lite större plagg, har jag fått lära mig. Det funkar bäst till småplagg som mössor och pulsvärmare. Men eftersom jag gärna vill ha ett rejälare klädesplagg i det garnet så tänker jag sticka en långärmad bolero i det. Någon gång. I framtiden. Det kanske kan vara något? :hmm:
Nej det är bara silke, det har gått ur sortimentet men i övrigt stämmer det, synd att jag inte fattade det innan bara :duh: . Nåja man lär sig ju...Nu har jag istället beställt ett fint bomullsgarn i cerise :tumup: , det får bli Elenka istället!
Användarens profilbild
Av melon

:cry: Nä, så tråkigt!! Elda upp garnet coh stampa på stickorna, jag vet precis hur det känns. Men det kan ju vara kul att spara till endag när du inte är arg på det längre...

Jag känner igen det där med att det är svårt att förutse hur fallet och tyngden ska bli på ett stickat plagg...
Av Umma
melon skrev:

:cry: Nä, så tråkigt!! Elda upp garnet coh stampa på stickorna, jag vet precis hur det känns. Men det kan ju vara kul att spara till endag när du inte är arg på det längre...

Jag känner igen det där med att det är svårt att förutse hur fallet och tyngden ska bli på ett stickat plagg...
Ja verkligen svårt att förutse, samma med stickfasthet. Jag vet ju att man ska sticka provlapp men vem gör det? Inte jag :oops: ... tur man kan ha flera projekt på gång samtidigt som Glis :tumup:
Bild
Storaysters regbågskofta är fääääärdig! :vågen:
(eller ja, det fattas fortfarande en lämplig blå knapp som jag inte fått tag på ännu, men den får räkans som färdig ändå... :wink: )

(För att undvika bildbomb här i tråden har jag lämnat de andra bilderna på bloggen)

melon - Precis som med den kofta jag stickar till mig själv är denna stickad av Gästrike 4tr från Järbogarn på stickor 5½mm :D (my beloved Symfoni Wood... 8) )

Umma - surt när garnet inte vill samarbeta... :?
Hoppas du och garnet kan få bli vänner i något annat projekt? :klappar:

Knyttet & K - det går inte att plocka upp maskor direkt från sjalen och sticka dit den där trekanten på plats? Så att du slipper montera och ha dig tänkte jag? :hmm:
Användarens profilbild
Av glis
Den utlovade bilden:
Bild

Bilden är lite skumt beskuren för att den skulle få plats på FL där jag lägger dem. Jag vet inget annat sätt att få till det.
På min skärm ser garnet blåare ut än i verkligheten, det är verkligen bara grått, inget annat. Och jag är förvånad att det går så smidigt att sticka trots både spets, visserligen enkel, och luddigt garn.
glis skrev:Den utlovade bilden:
Bild

Bilden är lite skumt beskuren för att den skulle få plats på FL där jag lägger dem. Jag vet inget annat sätt att få till det.
På min skärm ser garnet blåare ut än i verkligheten, det är verkligen bara grått, inget annat. Och jag är förvånad att det går så smidigt att sticka trots både spets, visserligen enkel, och luddigt garn.
Ser snyggt ut. :tumup:
Nu har jag stickat sista maskan i autumn!!

Så det är bara att fästa alla miljoners trådar och sen blöta och spänna ut...
Finns det några regler för i vilken ordning man fäster, blöter och klipper trådar, egentligen? Jag har för mig att när jag skulle blocka min första sjal så tror jag det stod att man inte skulle klippa av trådarna (men de skulle fästas) innan man hade blockat den. Men jag fattade aldrig riktigt varför...
Hur tråkigt är det inte att bara sticka svart, fram och tillbaka räta och aviga... känns som det aldrig tar slut, kanske beror på att det e så tråkigt att jag aldrig orkar mer än två varv åt gången... Tänkte sätta mig en stund i kväll men sedan kom jag på att jag får besök i morgon och borde städa undan lite.. tror inte tröjan kommer bli klar innan bebben kommer, tur att den är gjord för en tre månaders..
Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:Nu har jag stickat sista maskan i autumn!!

Så det är bara att fästa alla miljoners trådar och sen blöta och spänna ut...
Finns det några regler för i vilken ordning man fäster, blöter och klipper trådar, egentligen? Jag har för mig att när jag skulle blocka min första sjal så tror jag det stod att man inte skulle klippa av trådarna (men de skulle fästas) innan man hade blockat den. Men jag fattade aldrig riktigt varför...
Kanske för att ändar kan krypa fram när man blockar om man inte fäst dem ordentligt?
fröken_zombie skrev:Hur tråkigt är det inte att bara sticka svart, fram och tillbaka räta och aviga... känns som det aldrig tar slut, kanske beror på att det e så tråkigt att jag aldrig orkar mer än två varv åt gången... Tänkte sätta mig en stund i kväll men sedan kom jag på att jag får besök i morgon och borde städa undan lite.. tror inte tröjan kommer bli klar innan bebben kommer, tur att den är gjord för en tre månaders..
Åh vad jag känner igen mig. Eftersom jag inte kommer att åka tåg i höst (jag är konsult och mitt nya uppdrag funkar det inte att åka kollektivt till) så håller jag på en stund varje dag för att bli klar med min tåg-stickning vilket är en aprikos babyfilt i dubbel mosstickning. Fram och tillbaks, aviga räta och aldrig blir den klar (känns det som). Tråååkig.

Men vad skönt att det inte bara är jag som gör saker för en större storlek för att undvika att de inte blir klara för än de är för små.
Av Ponyo
Jag har stickat klart min gråa "blithe". Och oj vad den inte passade mig. Storleksmässigt satt den perfekt. Men modellen var inte jag.
Bild
Bild lånad från Kim Hargreaves hemsida

Så det lutar åt att svärmor får den i födelsedagspresent istället.
Av Ponyo
Jag har även hunnit sticka en tröja till V, i samma underbart mjuka garn som tröjan ovan.
Enligt tant koftas princip. Fast en tröja istället för kofta.
Och han blev gudomligt söt i den. Han kan verkligen bära upp grått.

Garnet kan jag verkligen rekommendera. Ett merinoullgarn som heter Lucca, och som är gjort i Danmark. Otroligt mjukt.
  • 1
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?