Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
ja fattar inte va jag gör för fel.
Jag syr i microfleece nu och tråden bara släpper, ja trädde om maskinen och provsydde på en liten bit, jag har spänt åt trådspänningen men det funkar inte ändå..

det funkar en liten bit ibland, men sen släpper den bara igen, några stygn fäster men inte mer...

nån som fattar va jag menar? och va gör jag för fel :hmm:

edit:
bytte till mindre nål det verkade funka.
Senast redigerad av Emmiez den fre jul 10, 2009 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av teres
Med släpper, vad menar du då? Att trådarna inte viras om varandra så att stygn bildas, att tråden går av eller att den hoppar ur trådspänningsbrickorna? (jag har svårt att försöka felsöka nrä jag inte vet vad som är fel) :D
Syr du ett lager i MF, syr du tillsammans med ett annat tyg? Syr du rakstygn eller zigzag och är det på en vanlig maskin eller overlock?

Du ser, bara massa frågor och inga svar!
Av Emmiez
vanja77 skrev:Det kan inte vara så att du spänner tråden för hårt??
Mickrofleece tyckte jag själv var rätt så svårt att sy i eftersom det ger efter och ändrar form.
vet inte spände hårdare för att det inte funka, ska prova att göra lösare igen
Av Emmiez
teres skrev:Med släpper, vad menar du då? Att trådarna inte viras om varandra så att stygn bildas, att tråden går av eller att den hoppar ur trådspänningsbrickorna? (jag har svårt att försöka felsöka nrä jag inte vet vad som är fel) :D
Syr du ett lager i MF, syr du tillsammans med ett annat tyg? Syr du rakstygn eller zigzag och är det på en vanlig maskin eller overlock?

Du ser, bara massa frågor och inga svar!
det blir inga stygn. det blev ett eller två stygn där jag startade men sen blev det inga stygn alls. inte alls att den går av eller nåt sånt.
jag skall fålla mf så det är 2 lager, raksöm, vanlig maskin.
Användarens profilbild
Av teres
ok, så det är så att det inte bildas stygn när du syr? Jag utgår från att du har gjort standartåtgärderna som trä om rubbet och rengöra maskinen ordetligt överallt?
Eftersom jag inte kan se det är det svårt att gissa, men skickar dig en liten felsökningstabell, så får du checka om det är något av de grejerna?

Vanligaste orsakerna till att stygn inte bildas brukar vara;
- Nålen är felaktigt insatt, för liten för tråden eller för kort för maskinen.
- Trubbig eller böjd nål.
- Tråden felaktigt trädd.
- Stygnplåtens hål för stora.
- Pressarfotstrycket för lågt (gör att nålen inte når ner hela vägen till undertråden så att stygn kan bildas. (min ev gissning, MF är ganska fluffigt!)
- Övertrådsspänningen är för lätt.
- Övertråden och undertråden är av olika kvalite och storlek, vilket kan förhindra stygnet från att bildas.

Berätta om det är något av ovanstående och förlåt om du redan har kollat allt och jag bara låter som en besserwiser :D
Av Emmiez
teres tack :D
ska kolla..

det är bara när jag syr mf som det inte funkar, annat tyg fungerar.
jag ska prova dina förslag sen ikväll o så får vi se om det funkar då.
Användarens profilbild
Av Panakeia
Emmiez skrev:teres tack :D
ska kolla..

det är bara när jag syr mf som det inte funkar, annat tyg fungerar.
jag ska prova dina förslag sen ikväll o så får vi se om det funkar då.
och du har kollat pressarfötstrycket?
och kollat så inte det är massa skador i stygnplåten elelr på nålen? byt nål för att testa! det är de grejerna jag tänker spontant - och rengöring också....
Av Emmiez
Vanligaste orsakerna till att stygn inte bildas brukar vara;
- Nålen är felaktigt insatt, för liten för tråden eller för kort för maskinen. inte bytt nål, men det borde väl inte funka med andra tyger heller då?

- Trubbig eller böjd nål. - syns inget på nålen, men jag kanske borde byta o kolla :hmm:

- Tråden felaktigt trädd. - trätt om, det ska va rätt.

- Stygnplåtens hål för stora. - va gör man isåfall, hur vet man det och hur påverkar det?

- Pressarfotstrycket för lågt - blev bättre när jag höjde, nu blev det iallafall söm, men mycket hoppstygn, så först såg det bra ut, men så hoppar den över några emellan..

- Övertrådsspänningen är för lätt. - provade att öka det med, märkte ingen skillnad

- Övertråden och undertråden är av olika kvalite spolade upp ny undertråd med samma övertråd.

ingen skillnad alltså på dom grejerna..
men ja visade min man o så sa han att han trodde fleecen gick sönder eftersom mf är så tunt, ja provade att byta till mindre grov tråd av sämre kvallite på nål, o vips funkade det..
så fråga är om det är nålen som va för grov eller om den va trasig :roll:
Av Emmiez
cocco skrev:har du provat byta till trikånål?
jag bytte till en mindre nål och då funkade bätttre, bara få hoppstygn, inget som direkt syns, har ingen trikånål, men ska nog skaffa och prova det nästa gång.
Av Emmiez
när det tillslut funkade så blev resultatet såhär
Bild
Av Emmiez
vanja77 skrev:Det kan inte vara så att du spänner tråden för hårt??
Mickrofleece tyckte jag själv var rätt så svårt att sy i eftersom det ger efter och ändrar form.
ja håller med dig om att microfleecen ger efter, inte rolig att så med...
Av Emmiez
Jenny med Emiliten skrev:Jag hade samma problem häromdagen och det löste sig då jag bytte till microtecnål.
:)
så hette den ja, visste att det va nåt me micro, ja va på syaffären o kolla efter teflonfot nämligen o försökte hitta nålen men fanns ingen som hette nåt med micro mer kom ja ju inte ihåg så ja kunde inte fråga :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?