Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av terre78
Hej!

Jag funderar på att skaffa en bärsjal men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har fibromyalgi och därför ständig värk och den värsta värken sitter i rygg, axlar, nacke, huvud och armar. Behöver alltså ha en sjal som inte förvärrar värken. Just nu är det ganska jobbigt att gå och bära på den lilla även om han inte är så stor ännu, men han blir ju tyngre och tyngre. Min son är 12 veckor (väger mellan 5-6 kg), ska jag köpa en sjal nu så vill jag köpa en som jag kan ha ett tag så jag inte behöver köpa en ny sedan. Sjalen är inte tänkt att användas så jättelånga stunder. Här hemma vill jag kunna använda den om han vill bli buren samtidigt som jag kanske hjälper storasyster med diverse saker, om vi är ute och inte vill ligga/sitta i vagnen. Vill gärna att den ska vara smidig att knyta.

Vilken sjal skulle passa mig bäst? Märke? Elastisk, vävd? Sedan vet jag ju inte riktigt om min son gillar att vara i en bärsjal, kan man på något sätt få prova en. Finns det affärer där man kan få testa?
Av sjaltokan
Välkommen hit :hello:
Med dina problem med värk och så skulle jag satsa på en ergonomisk sele av något slag, de finns några sjalbarnare i Värmland runt Karlstad annars finns närmaste återförsäljare i Västerås tror jag.

Anledningen att jag som ändå är sjalfantast inte tycker sjal är för att jag tror det är extra viktigt för dig att det inte snedbelastar och att du bär mycket med höfter och mindre med axlarna.

Så beco, manduca, ergo, angelpack är väl de största selarna på marknaden. Vilken man gillar är en smaksak. Men eftersom din son är såpass liten än en beco butterfly eller manduca
Av terre78
Tack så mycket för svaren! Jag använde en sele till min dotter när hon var liten (6 år sedan) men det funkade inte alls. Fick jätteont i rygg, axlar och nacke av den. Vad är skillnaden på en ergonomisk bärsele och den "vanliga" babybjörn selen som jag hade då?
Av Hell Cat
En BabyBjörn avlastar inte bra. Det gör de ergonomiska selarna och barnet sitter mycket bättre i en sådan, i samma ergonomiska ställning som i en sjal.
Några bilder att jämföra hur barnet sitter i sjal/ergosele/BabyBjörn
:
Bild Zara Nike

Bild Manduca

Bild Beco Butterfly

Bild BabyBjörn
Användarens profilbild
Av sagogrynet
:hello: Välkommen hit! :D

Jag har också fibromyalgi och är väldigt noga med avlastningen när jag bär.
Sele fungerar inte jättebra för mig, hur egonomisk den än är. Vi har en Ergo och jag bär korta stunder i den, men det är mest maken som använder den.
För mig är det en vävd långsjal som gäller. Jag har testat en del ( :lol: ) och kommit fram till att för mig är det Storken (storchenwiege) som avlastar allra bäst. Den är kanske inte den snyggaste av dem alla, det är ju individuellt vad man gillar, men den avlastar överlägset. :tumup: Dessutom är det viktigt för mig att den är riktigt lång så att jag kan göra en avlastande knytning. Jag har bara sjalar som är mer än 5 meter långa. Jag knyter barnet på magen och har knuten fram, vilket ger ett extra varv runt höften.
Jag använder mig nästan enbart av omslutet kryss, vilket jag tycker avlastar bra.
http://www.edenbaby.se/pages/omslutetkryss.php

Med en riktigt bra sjal och en bra knytning kan jag bära i timmar. :D

Lycka till!
Av linamh
Jag har inte fibromyalgi, men en inflammation i nacken som även ger värk i axlarna. Jag har både sele (Manduca) och långsjalar (vävd och trikå), och skulle nog säga att jag faktiskt uppskattar variationen. Selen är skön som omväxling när jag får den att avlasta ordentligt på höften, och det är skönt att den är så lätt att använda. Har man ont och är trött så kan det vara jobbigt att knyta en sjal, särskilt när man försöker lära sig. Dock är det då jätteviktigt för mig att få till avlastningen på höften, för axelremmarna är inte hälften så sköna som att ha en vävd långsjal över axlarna! Tyvärr får du nog testa dig fram till det som passar bäst för dig.
Användarens profilbild
Av katha
Jag bor i Värmland! :hello:
Vart bor du? Kanske jag kan hjälpa dig komma rätt eller hjälpa dig hitta rätt person att vända dig till?
Användarens profilbild
Av sapos
terre78 skrev:Jag får väl helt enkelt prova mig fram.

Katha: Jag bor i Forshaga, inte långt till Karlstad med andra ord :)
Men kom till Mariebergsskogen den 4juli! Sjalbarnsträff där då och garanterat möjlighet att testa många sjalar och selar!

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=135852

Välkommen hit till SB också!
min mamma har fibromyalgi och brukar ibland bära barnen och hon föredrar lång vävd sjal iofs gillade hon att bäära tösen i en Mei Tai fast inte för långstund.
Jag har reumatiskt och bär helst i sjal då det avlastar bäst men även sele funkar

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?