Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av June
Har en trikåsjal, vävd sjal och en ergo, men vill köpa något nytt bärdon nu till sommaren då det kan bli varmt med vävd sjal och Ergon tycker jag inte är lika bekväm längre. Dessutom kanske maken vill bära älsta dottern i den och då behöver ju jag något att bära minstingen i. Ska man välja ytterligare en sele och vilken i så fall? Manducan, Beco, Angelpack eller ska man välja en Mei Tai. Har läst att man kan bära framåtvänt i en pikkolo sele, varför går det i denna och inte i andra selar? Och i Beco placerar man barnet först och sätter sedan selen på ryggen, är det smart? Barnet som ska bäras är knappt sju månader och väger 7,5kg. Jag är ganska lång, 1,75m och väger väl 65kg. Har M eller 38/40 i kläder.
Användarens profilbild
Av katha
I selväg skulle nog jag välja beco. Dels så är den snygg och dels så har man ju ett lager tyg mellan sig och bebben och då blir det ju inte så varmt som det blir hud mot hud.

Jag är tyvärr ingen gauzemänniska, tyget skär bara in i fläsket! :lol:
Jag skulle rekommendera en zarasjal eller en av de nyare tunna indiosarna.
Av sjaltokan
Du har ingen som säljer beco i din närhet så du kan få testa?

I stort sett alla sjalar blir ju varma på sommaren de riktigt varma dagarna.
Användarens profilbild
Av June
thowida skrev:Du har ingen som säljer beco i din närhet så du kan få testa?

Tyvärr ingen i närhet som använder varken sjalar eller selar och inga riktiga affärer heller. Och några sjalträffar har det inte blivit av hittills, men kanske snart. Vill ju ha något snart då jag flyger till Sverige om tio dagar. Antar att sele är att föredra när man flyger så om jag inte hittat något tills dess får jag väl ta Ergon under flygresan.
Användarens profilbild
Av katha
June skrev:

Tyvärr ingen i närhet som använder varken sjalar eller selar och inga riktiga affärer heller. Och några sjalträffar har det inte blivit av hittills, men kanske snart. Vill ju ha något snart då jag flyger till Sverige om tio dagar. Antar att sele är att föredra när man flyger så om jag inte hittat något tills dess får jag väl ta Ergon under flygresan.
Om du ska köpa sele ska du köpa det i uk, dom är billigare där! Vart i Sverige ska du? Kanske du kunde ordna så att någon på orten (eller i närheten) du ska till kan visa dig olika bärdon?

Kanske finns det någon nätbutik som hyr ut sele så du kunde få prova?
Användarens profilbild
Av June
katha skrev:
June skrev:

Om du ska köpa sele ska du köpa det i uk, dom är billigare där! Vart i Sverige ska du? Kanske du kunde ordna så att någon på orten (eller i närheten) du ska till kan visa dig olika bärdon?

Kanske finns det någon nätbutik som hyr ut sele så du kunde få prova?
Jag vet att det, men jag vill ju gärna känna på dem först innan jag köper. Ska till Skåne så kanske kan jag titta på bärdon där. Känner bara till en butik i Kristianstad som hyr ut selar och dit ska jag inte så hyra kan jag inte.
Användarens profilbild
Av katha
June skrev:Har en trikåsjal, vävd sjal och en ergo, men vill köpa något nytt bärdon nu till sommaren då det kan bli varmt med vävd sjal och Ergon tycker jag inte är lika bekväm längre. Dessutom kanske maken vill bära älsta dottern i den och då behöver ju jag något att bära minstingen i. Ska man välja ytterligare en sele och vilken i så fall? Manducan, Beco, Angelpack eller ska man välja en Mei Tai. Har läst att man kan bära framåtvänt i en pikkolo sele, varför går det i denna och inte i andra selar? Och i Beco placerar man barnet först och sätter sedan selen på ryggen, är det smart? Barnet som ska bäras är knappt sju månader och väger 7,5kg. Jag är ganska lång, 1,75m och väger väl 65kg. Har M eller 38/40 i kläder.
Nu finns ju också en meitai med babyinsats i , bb-tai.
Ett så litet barn skulle jag inte rekommendera att vända framåt, det är dom inte mogna för före ettårs ålder ca.
Män fördrar mt eller sele konstigt nog... :hmm:
Beco använder jag för tillfället då jag tycker det är smart att man kan sätta i barnet i selen först och svinga upp allt på ryggen/magen.
Om du vill kan du ju köpa en stadig trikå, men en vävd är väl kanske att föredra nu och då speciellt kanske en tunnare nu inför sommaren. Om du väljer en till trikå råder jag om en WBS. Vävda tunna är väl WBB, gauze m.fl. Annars är ellevills sjalar bra på sommaren, likaså indios (de nyare).
Användarens profilbild
Av June
katha skrev:
June skrev:Har en trikåsjal, vävd sjal och en ergo, men vill köpa något nytt bärdon nu till sommaren då det kan bli varmt med vävd sjal och Ergon tycker jag inte är lika bekväm längre. Dessutom kanske maken vill bära älsta dottern i den och då behöver ju jag något att bära minstingen i. Ska man välja ytterligare en sele och vilken i så fall? Manducan, Beco, Angelpack eller ska man välja en Mei Tai. Har läst att man kan bära framåtvänt i en pikkolo sele, varför går det i denna och inte i andra selar? Och i Beco placerar man barnet först och sätter sedan selen på ryggen, är det smart? Barnet som ska bäras är knappt sju månader och väger 7,5kg. Jag är ganska lång, 1,75m och väger väl 65kg. Har M eller 38/40 i kläder.
Ett så litet barn skulle jag inte rekommendera att vända framåt, det är dom inte mogna för före ettårs ålder ca.
Beco använder jag för tillfället då jag tycker det är smart att man kan sätta i barnet i selen först och svinga upp allt på ryggen/magen.
Om du vill kan du ju köpa en stadig trikå, men en vävd är väl kanske att föredra nu och då speciellt kanske en tunnare nu inför sommaren. Om du väljer en till trikå råder jag om en WBS. Vävda tunna är väl WBB, gauze m.fl. Annars är ellevills sjalar bra på sommaren, likaså indios (de nyare).
BB-tai kan jag tänka mig, även Beco Butterfly 2 eller Angelpack XL.
Jag vet att man inte bör bära barn framåtvända, jag ville bara veta vad det var som var så speciellt med den selen som gjorde att man kunde bära barn framåtvända i den. Ytterligare en trikå känns inte lönt, MaM Eco är ju stadig, men det går inte att bära min dotter i den längre, hon är för sprattlig. Detsamma gäller nog en vävd sjal då den bara fungerar bra när hon sover så det får bli en sele eller Mei Tai, men vilken?
Användarens profilbild
Av katha
June skrev:
katha skrev:
BB-tai kan jag tänka mig, även Beco Butterfly 2 eller Angelpack XL.
Jag vet att man inte bör bära barn framåtvända, jag ville bara veta vad det var som var så speciellt med den selen som gjorde att man kunde bära barn framåtvända i den. Ytterligare en trikå känns inte lönt, MaM Eco är ju stadig, men det går inte att bära min dotter i den längre, hon är för sprattlig. Detsamma gäller nog en vävd sjal då den bara fungerar bra när hon sover så det får bli en sele eller Mei Tai, men vilken?
Meitai kan jag tyvärr för lite om för att ge råd om men sele har jag provat en del. Edenbaby har en jättebra seljämförelsetabell som du kan kika på, där står olika mått på de olika selarna som hon säljer. http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php
För min del ska jag nästa gång köpa en angelpack eller beco 4 th generation, då jag numer bara behöver en enkel sele. Men beco butterfly kan jag rekommendera, manduca är bra. Ergo tyckte jag var för klumpig och stor, men säkert jättebra för den person som den passar på! :tumup:
När det gäller sele, vilka krav ställer du på den? Vad ska du ha den till? Vill du ha babyinsats eller inte?
Användarens profilbild
Av June
Tror att jag bestämt mig för en Beco Butterfly II, då det var den eller Angelpack XL de rekommenderade på edenbaby om man var smal och efter att ha läst jämförelsetabellen förstår jag varför jag inte tycker Ergon är så bekväm längre och att en Beco Butterfly II nog passar mig bättre. Dessutom var den en av de snyggaste jag kan köpa här.

När det gäller krav; ska den vara enkel att få på både på rygg och mage, sval på sommaren och bekväm de dagar jag inte har en jacka under.

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?