Håller med CarolineJ fast jag har en ERGO istället för Manduca. Är själv ganska liten (165 cm, stl XS/34 och 49-50 kg). Speciellt när barnen blivit större (från 1 år och äldre) har ERGO funkat toppenbra för mig och är verkligen suverän för ryggbärning. Med mindre bebisar har jag dock föredragit bärsjal framför bärsele. Men det är mer en smakfråga som avgjort mitt val där

Kan väl även påtala att jag till viss del kan anses som partisk i och med att också säljer Ergo
Så för att besvara frågan i rubriken; Manduca och Ergo, omöjliga för en liten person? Nej, det tror jag absolut inte! Vilken bärsele man föredrar är mycket en smakfråga, även om tillverkarna givetvis kan ha designat sina bärselar för att speciellt bra passa vissa kroppstyper. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Skillnaderna mellan olika bärselar torde man lättast kunna känna då man provar dem alla samtidigt och på så sätt ger dem en rättvis jämförelse. Vid ett sånt tillfälle kan man säkert hitta sin(a) favorit(er). Samtidigt säger min erfarenhet mig även att om man bara provar
en ergonomisk bärsele (oavsett vilken sort) så blir man himla nöjd med just den, då man i det fallet ofta jämför med traditionella bärselar (Babybjörn m.fl) som inte ger samma avlastning. Vid den jämförelsen är ju den ergonomiska bärselen suverän!
Mitt bästa tips är att försöka prova de bärselar du är intresserad av om du vill testa dem innan köp. Kolla under bärsjalsträffar om det ordnas någon träff i din närhet eller starta en träfftråd själv. Det finns många hjälpsamma personer här på sjalbarn och vi är många som gärna träffas och lånar ut både bärselar och bärsjalar, så intresserade får prova