Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag är rätt liten och smal (152 cm o 52 kg). Har haft en beco tidigare som jag var rätt nöjd med. Tyckte den avlastade hyfsat men kunde ha varit bättre. Nu när jag tänkte köpa en ny sele (gjorde misstaget att sälja min beco) så verkar typ Manduca och Ergo vara två selar som inte rekommenderas till små personer just för att de inte går att dra åt ordentligt. Stämmer det? Finns det ingen rätt liten person som har någon av dessa selar och är nöjd? Eller är det bara Beco och Angelpack LX som gäller om man ska ha bra avlastning? (Tycker att priset på Becon är en aning hutlöst....).
:wave:
är också en liten... (156 cm, 48 kg)

oh, så tokigt att du sålt din beco - för det är den selen som jag tycker passar allra bäst (om det var en butterfly).

jag köpte en angelpack lx, för att den var så himla fin - men tyvärr tyckte jag inte att den avlastade så bra. tror kanske att angelpack eco kan passa bättre.

däremot kan jag glädja dig med att manducan som sambon använder, faktiskt funkar ok nu när S är större. han är 73 cm lång och väger ca 9 kg. testade att bära på ryggen häromdagen :tumup: fast fick ha alla remmarna på det minsta, typ.

ergo har jag aldrig provat.

har förresten en beco bwd och action baby carrier ute på säljes, den är designad av en dam i vår storlek men passar även större personer om du vill dela med ngn :D
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 7&t=128907
Håller med CarolineJ fast jag har en ERGO istället för Manduca. Är själv ganska liten (165 cm, stl XS/34 och 49-50 kg). Speciellt när barnen blivit större (från 1 år och äldre) har ERGO funkat toppenbra för mig och är verkligen suverän för ryggbärning. Med mindre bebisar har jag dock föredragit bärsjal framför bärsele. Men det är mer en smakfråga som avgjort mitt val där 8) Kan väl även påtala att jag till viss del kan anses som partisk i och med att också säljer Ergo :wink:

Så för att besvara frågan i rubriken; Manduca och Ergo, omöjliga för en liten person? Nej, det tror jag absolut inte! Vilken bärsele man föredrar är mycket en smakfråga, även om tillverkarna givetvis kan ha designat sina bärselar för att speciellt bra passa vissa kroppstyper. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Skillnaderna mellan olika bärselar torde man lättast kunna känna då man provar dem alla samtidigt och på så sätt ger dem en rättvis jämförelse. Vid ett sånt tillfälle kan man säkert hitta sin(a) favorit(er). Samtidigt säger min erfarenhet mig även att om man bara provar en ergonomisk bärsele (oavsett vilken sort) så blir man himla nöjd med just den, då man i det fallet ofta jämför med traditionella bärselar (Babybjörn m.fl) som inte ger samma avlastning. Vid den jämförelsen är ju den ergonomiska bärselen suverän! 8)

Mitt bästa tips är att försöka prova de bärselar du är intresserad av om du vill testa dem innan köp. Kolla under bärsjalsträffar om det ordnas någon träff i din närhet eller starta en träfftråd själv. Det finns många hjälpsamma personer här på sjalbarn och vi är många som gärna träffas och lånar ut både bärselar och bärsjalar, så intresserade får prova :D
Jag är 162 cm och väger normalt runt 50 så jag är inte miniliten, men jag har väldigt kort överkropp och för mig är inte ergon riktigt bra. Jag drar åt den så mycket det går men den känns fortfarande för stor, även när jag bär 3½-åringen på 100 cm och 15 kg. Däremot fungerar beco 4th bra för mig, oavsett storlek på barn när jag får till midjebältet på exakt rätt ställe. Jag har inte provat manduca, angelpack eller någon annan beco-version än 4th så de kan jag inte uttala mig om. :wink:
Jag kan väl tillägga att jag trots det bär i ergon rätt ofta och det går bra, någon timmes promenad fixar jag utan problem, men får jag välja tar jag nog hellre becon. Om jag ska bära två barn är ergon däremot väldigt bra på ryggen (becon på magen), men det kanske inte är aktuellt för dig. :Hahaa:
Min teori är att selen måste passa ihop med både bäraren och barnet... Ergo var aldrig en idé för mig, likaså vanliga Becon. Den enda som passade var Patapumen baby och Beco bwd. Men både jag och C är smalisar (jag 160 lång och runt 50 kg). Alla andra selar har gjort on på mig
En liten uppdatering. Har för några dagar sen provat Ergo i butik och måste säga att jag tyckte den avlastade bättre än Beco någonsin gjort för mig. Tyngdpunkten hamnade verkligen på höften istället för på axlarna som med Becon. Blev väldigt förvånad själv eftersom jag trott att Ergo inte passar korta smala personer alls. Har nu inhandlat min Ergo och imorgon ska jag testa den ordentligt....hittills upplever jag den dock som bättre än Beco. Det enda negativa är väl att det är lite svårare att få dit sonen än i Becon men det är väl mest en träningssak.
RG78 skrev:En liten uppdatering. Har för några dagar sen provat Ergo i butik och måste säga att jag tyckte den avlastade bättre än Beco någonsin gjort för mig. Tyngdpunkten hamnade verkligen på höften istället för på axlarna som med Becon. Blev väldigt förvånad själv eftersom jag trott att Ergo inte passar korta smala personer alls. Har nu inhandlat min Ergo och imorgon ska jag testa den ordentligt....hittills upplever jag den dock som bättre än Beco. Det enda negativa är väl att det är lite svårare att få dit sonen än i Becon men det är väl mest en träningssak.
:vågen: Härligt!
Dessutom tror jag att du snabbt kommer på hur du enkelt skall få sonen på plats 8)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?