Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av piguin
Hej!
Jag nyligen söker efter rätt sjal för oss (jag och mitt son, Philip) för att jag vill resa till utomland (Till Korea) och vill inte ha sulky med mig och vill bära Philip under hela resan. Det kommer att bli min första flyg resa med bebis, så ....lite orolig.

Så jag behöver ers kunskaper om sjal OCH (om det är möjligt) kanske kunskap om flyg (särskilt lång) resa med bebis.

Min situation är

-------------
-- Philip är 7 månader gammal (ungefär 10 kilo), och blir 9 månader(kanske vägar mer?) när vi resar.
-- Jag ska resa ensam med Philip så vill ha nånting som jag kan ta in/ut bebis själv (utan hjälp) smidigt.
-- smidig och mycket lätt att byta position
-- Jag kommer att amma honom under resa
-- kan bära barn lång tid
-- Hela resan blir 14-16 timmar, måste byta flyg en gång. (måste gå genom terminaler, och vänta en-två timmar)

-- Jag har ingen erfarenhet med sjal... ingen knyta erfarenhet, mend gärna vilja träna innan jag resar. (Men jag är inte bra med knytning...i allmänhet)

-- Jag är 158cm och 54 kg, inte så stor men inte så small hellre.

-- Philip tycker om titta runt, men han tycker om 'ligga' också när han är trött. Min tänke är att det vore bra om han kan somna i liggande sätt under resan i själ. Jag tror att flygplan korg är för lite för philip redan..så kanske måsta bära honom (medan jag sittande) under hela flyg resan.
--------------

Efter läsa genom, tycker jag att ring-sjal kan funka bäst för mig. Men selar(som kan anvädas för amning) låter bra också. Min huvud intresse är att göra min resa smidig på den gången och inte för att använda sjal longtid. (Så, tänker jag på hitta nånting begagnad). Undrar kanske 'Easyhug' kan fungerar bra också? (Kan det funka när barn är 9 månader ?)

Mycket funderingar men mycket svårt att bestämma. Mycket tacksam om ni kan ge mig några ord :-)

P.S: Jag hållar på utveckla mycket intress på sjalar nu, surfa och läsa nästan hela dagen. Ser mycket fram emot att upptäcka sjalar världen med Philip...

/Linda
Användarens profilbild
Av JeanneDArc
Hmm.. jag tror inte jag hade tagit en ringsjal om jag skulle bära längre stunder med ett så pass tungt barn. En ringsjal belastar bara ena axeln så det blir snabbt tungt.

Jag hade nog tagit en mei tai. De avlastar bra och är enkla att lära sig knyta.. och det är nog lättare att sätta på sig på ett trångt flygplan än 5 meter sjal. Men du borde nog ändå köpa något så snabbt som möjligt och inte dagen innan resan. För oftast krävs det lite övning för att sjalandet ska fungera bra. Eftersom din son är ganska stor kanske det tar ett tag för honom att vänja sig också!
Användarens profilbild
Av Foxan
Instämmer med Jeanne, ringsjal är inte den bästa alternativet i ditt fall.

Ergo eller liknande (Beco, Patapum), tycker jag skulle passa bättre. Om du är inte van med långsjalar, då är det enklaste att ha en ergonomisk sele. Välj efter egen smak, BECOsar och MeiTai kommer i alla möjliga tyger och färger.
Användarens profilbild
Av Bina
En Ergo eller annan sele som andra nämnt skulle jag också säga.

Strunta i sjal... det är trångt på flyg och kan bli stressat att knyta. Ringsjal snedbelastar och är inte optimalt om du vill kunna bära lite längre väntetider eller ta hand om bagage.

Ha en trevlig resa :D
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Säger som övriga, satsa på en ergonomisk sele eller en MT. Vi har precis kommit hem från 4 dagar med dagsutflykter i fjällen i Grövelsjön. Jag bar Emil på ryggen i Ergon, när han inte ville/orkade gå själv. I söndags blev det 2,5 timme i regn, med en saftig stigning i början av turen. Det fungerade jättebra (Emil väger nästan 13 kg).

Lär dig att få i och ur barnet själv hemma i lugn och ro. Det går jättebra även vid ryggbärning, bara man får till tekniken.

Sen skulle jag nog ta med en långsjal också, för att ha och bära med när ni väl är på plats (och inte behöver knyta upp så snabbt på trånga utrymmen).

Jag vill slå ett slag för dubbelt omslutet kryss (som det heter under knytbeskrivningarna på detta forum), den fungerar jättebra även med vävd sjal. Man måste bara lära sig hur löst/hårt man ska knyta. Det gör man snabbt. Då behöver man inte knyta om sjalen varje gång. Man kan också strunta i att dra upp smokingbältet ibland, om man bara ska bära en kortare sträcka exvis.
Användarens profilbild
Av Linnea
Bild
såhär reste vi runt i Thailand med en nästan 2-åring, det är en Babyhawk meitai från www.meitaibarn.se den är verkligen bekväm, jag kunde lätt bära Lova i 3-4-timmars promenader och då vägde hon ju ändå runt 12 kg och det var varmt :D

när vi rörde oss från ett boställe till annat hade jag henne på magen, en mindre rygga på ryggen och en thaiväska som handväska

när vi hade grejerna på hotell så satt hon på ryggen:
Bild

meitaien är så lätthanterlig, tar knappt nån plats ihoppackad och är lätt att knyta på sig också, du kanske får träna några gånger hemma innan bara... det brukar finnas begagnade lite billigare härinne, tänk på att den ska vara tunn=sval, de hemmasydda brukar vara "klumpigare" en vanlig långsjal tycker jag personligen blir för varmt och är ju lite krångligare att knyta för en ovan, men det finns de som förderar en sval långsjal typ Calin Blue Gauze el likn

Om flygresan kan jag bara rekomendera dig att ta direktgående (eller med så få byten som möjligt) + nattflyg och sedan amma, amma, amma typ :D det är inte lätt att underhålla en bebis så långt tid på ett trångt flyg och du kommer dessutom sitta med bebisen i din famn (?)

Vilken underbar upplevelse du har framför dig, du måste vara modig som åker själv :D

när vi badade eller var på stranden så köpte jag en tunn sari och knöt över axeln, den är tunn och lätta att tvätta av i handfatet + att den torkar supersnabbt och så kan man ju använda den som solfilt eller filt till bebin också:
Bild
Användarens profilbild
Av Linnea
jag har ett till tips som eg är OT: det är att köpa en soldräkt om du inte redan har en, en 9-månaders vill nog gärna krypa runt på dagen och det är inte alltid man är helt i skugga, solskyddskräm är dyrt, omständigt att smörja på 48 gånger om dagen och skyddar dessutom inte lika bra, man måste förstås ha kräm ändå för dräkten täcker ju inte hela kroppen, men nästan :D

en-två storlekar för stort och så typ långa shorts, tröja och en hatt/keps är super att ha med
Användarens profilbild
Av asa
Jag skulle satsa på en MT om jag var du. Enklast, inga konstiga knytningar. Men lär dig få upp lillen själv på ryggen innan ni åker, det är inte så svårt när man fått in snitsen :) (Så slipper du stå där alldeles svettig på flyplatsen och stressa) En ergonomisk sele är också att rekommendera men MT tar mindre plats. Bebisar brukar sova ganska bra upprätta om de har huvudstöd, prova en MT som har ett sånt.
Ringsjal snedbelastar, det kan bli för tungt i längden. Inget för långa turer.

Lycka till med resan :) (Inte ett dugg avis på dig som ska utomlands :roll: )
Användarens profilbild
Av sanna73
Instämmer med föregående talare, mt eller ergonomisk sele (ergo, patapum, beco). De är snabba och lätta att få på, avlastar bra och kan bära både på mage och rygg i dem.
Själv bär jag sonen en hel del i ringsjal, men nackdelen är snedbelastningen (jag tycker allt över 40 min börjar kännas) och du har bara en hand fri. Fördelen, i vart fall med min son, är att han älskar att sitta på höften och kunna gosa in huvudet vid min hals när han vill det eller se framåt och runt omkring när han känner för det.

Mitt tipps inför flyget är annars, köp lite nya leksaker som han inte får se innan som du kan pyttsa ut under flygresan. Ta också med mycket snacks som han gillar och som man kan sticka till när tutte eller mat inte passar.
Användarens profilbild
Av piguin
Wow, Tack så hemsk mycket för alla vackra goda tips (och vad fina bilder också)!
Vad skilnaden med vad jag tänkte först (ringsjal). Det var så bra att jag vågade fråga! Tack så mycket!

Nu tänker jag på Mei-Tai eller Ergo. Ska försöka sjalträff och prova båda om det möjligt!

Lite mer fundering nu....
-----------
--- Det är lite konstigt att det inte finns så flera säljare för Mei-Tai nu. Det verkar att flera köper från USA, eller gör själv? Jag själv ska titta på begagnad, och kanske beställa nytt...
--- Min Philip har lite tjockare ben :-) Kommer det att passa bra för båda Ergo och Mei-Tai?
--- Jag sjalv kommer från Korea (Det är därför jag åker dit, för att visa vår Philip till min familj i Korea :-) ) och vi har en grej kallas 'Podegi'.
Men 'Podegi' är inte samma sak som Mei-Tai. Jag själv upptackte helt nytt om Mei-Tai idag! Jag blev redan förtjusti Mei-Tai (enkelt, flexibel, och fint!)... Lite konstigt att (efter surfa många barn-grejer affaren i Korea) mei-tai är helt okänd i Korea.

Tack så mycket igen. Mer tips (om sjal och flyg-resa) välkomna! :-)
Av FiaLisa
kogkarin här på sjalbarn hade en podegi till salu för ett tag sedan. Jag var såå nära att köpa den men ångrade mig eftersom jag redan har tillräckligt många bärdon. :)
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
MT är det många som syr själva. Finns en klistrad tråd under "Gör det själv" med en beskrivning på Knyttet & Ks MT som är väldigt populär.

Och tjocka ben är inga som helst problem, vare sig med MT eller Ergo. Ergo passar dock inte alla kroppsformer, så det är bra om du kommer iväg och får prova en först. Beco börjar bli väldigt populära nu också.
Användarens profilbild
Av Kvileja
piguin skrev: Tack så mycket igen. Mer tips (om sjal och flyg-resa) välkomna! :-)
Hej!
Nu åkte jag inte själv och min dotter var lite äldre än din son men jag kan berätta hur vi gjorde när vi reste till Thailand i somras.
För det första, var i god tid för incheckning och be om att få en plats där det finns extra benutrymme, det är guld värt att kunna lägga ner ett sovande barn på en mjuk bädd på golvet.
Vi hade med oss en ringsjal samt vår Ergo där jag använde ringsjalen under och mellan flygningarna, efter att vi checkat in bagaget. Visst, den snedbelastar lite men så länge man inte ska gå långt är den bäst! :) Just att den är så enkel och mjuk och att man kan amma ett liggande barn i den överväger. Ergon hade vi sedan när vi skulle gå lite längre sträckor. Vi skippade faktiskt helt långsjalen och jag tror att vi gjorde rätt, den hade nog inte blivit använd i värmen. (Vår dotter vill gå mycket själv också så det blir för hattigt att knyta långsjal.)
Lycka till iaf!
-ida
Användarens profilbild
Av almasmamma
vi har precis kommit hem från thailand med vår dotter som är snart 9 månader, ganska stor. på flyget kunde vi be och blinka lite snällt så fick vi en liten "säng " till henne. det var väldigt smidigt. hon sov hela vägen ner, typ.
väl i thailand bar vi mycket i rebozo. men hejar absolut på MT om du vill ha det enkelt. du kan bara använa en sarong eller vad som helst som kortsjal. bär i det kortare stunder.

lycka till och ha en fantastisk resa!
Användarens profilbild
Av Bönan
Vi flög till Marocko när vår dotter var tio månader. Flygningen gick jättebra och helt över förväntan. Men för att spara pengar så flög vi via London och hade ganska långa väntetider mellan flygningarna. Då använde vi vår Ergo för att lätt kunna transportera sovande eller vaken dotter enkelt, genom passkontroller och genom de oändliga gångarna man får gå. Puh. Ergon var helt sagolikt bra att ha, tog liten plats och är lätt att spänna på sig. Antar att en MT fungerar ungefär på samma sätt.

Men, jag ångrar såååå att jag inte tog med en ringsjal/kortsjal på flyget också, vid flera tillfållen fick jag stå upp och hålla dottern som inte ville sitta ner, och flera gånger fick jag gå till toaletten för att byta blöja. Ibland var det kö till toan och man fick vänta gänska länge. Att stå i en flygplanskorridor med massor av passagerare, flygvärdinnor och drinkvagnar och lite turbulens i luften är faktiskt ganska läskigt, lägg därtill en slingrig bebis. Då hade jag önskat att jag haft en smidig kortsjal! Mitt råd är alltså både och.

Flyg i övrigt, vi hade äppeljos i nappflaska (men om du ammar så kanske inte det behövs, fast man vet ju aldrig, omväxling förnöjer), vi tog näsdroppar innan för öronens skull, vi hade bröd och kex och små leksaker. Fast roligast av allt var säkerhetsbroschyren för den var plastad och hon kunde bita på den hur länge som helst utan att den gick sönder :-)

JO just det, om ni inte får platserna längst fram med extra benutrymme så skulle jag absolut be om gång-plats, det är inte kul att sitta längst in med barn och vilja kunna resa sig snabbt om barnet är lesset och kinkigt och så sitter det två personer i vägen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?