Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vår BVC-sköterska säger att små barn inte kan andas ordentligt då de är ute i blåsigt väder. Vi var ute med vår dotter i trikåsjalen en gång när det var 18 grader varmt men lite blåsigt. Hon kippade efter andan och gjorde obehagliga ljud ifrån sig. Jag undrar hur ni andra gör som inte har barnvagn och alltid går ut i sjal eller bärsele, dessutom undrar jag varför jag aldrig hört något om detta innan? Jag har läst mycket i forum och på andra ställen om sjalar och bärsele men aldrig hört något om detta, är det jag som missat det eller? Om det är farligt, borde det inte varnas för det i instruktionerna som följer med sjalen/ selen? Jag undrar hur ni andra har gjort med små barn? Vi väntade med att köpa vagn från början eftersom vi ville testa att enbart bära på promenader men vi fick åka och köpa en då hon var två veckor gammal.
:hmm: :hmm: :hmm:
Alltså mitt barn har problem med detta... Men jag tycker man märker det då man bär på magen och kan hålla för eller vända på huvudet. Om barnet sover så kan man ju stoppa in huvudet och då är det inga problem. Just nu sover han men det kanske är dags att provblåsa honom i ansiktet och se om han fortfarande storknar.

Jag är också nyfiken på hur andras barn fungerar. Här är blåst jobbigt...
Visst händer detta om det blåser mycket, Men här har det hjälpt att hålla upp sjalen eller bärskyddet så att det blir lä innanför. Det händer ju även på vuxna om det blåser riktigt mycket, men vi har ju förstånd att stänga munnen och andas genom näsan istället. :wink:
Tja, mina barn har inte gillat när det har blåst i ansiktet på dem men något stort problem har jag inte upplevd det som. Inte så att jag hellre stoppat dem i vagn eller så. Jag har bara dragit sjalen över om de sovit eller hållit upp min hand eller en sjal som vindskydd.
Tack för era svar. Ja vi försökte hålla upp sjalen över ansiktet men det kändes ändå obehagligt. Vår BVC-sköterska är väldigt positiv till sjalen och manducan men hon menar att vi "måste" ha vagn om vi ska gå på promenad. En dag gick jag bara från bilen till BVC och hon tappade andan trots att jag tog upp filten över huvudet. Jag fick gå baklänges och med filten om henne. Jag vill så gärna gå ut på promenad i Manducan eller sjalen men jag vågar knappt.
I min förra bvc-grupp berättade sköterskan om en bebis som hade fått någon slags reflex av hård blåst i ansiktet som gjorde att den slutade andas, men pappan dunkade igång den i ryggen, om ni förstår vad jag menar.
Jag tyckte att den historien var läskig och det har gjort att vi försöker att inte hålla bebisar med huvudet mot blåsten.
Man "måste" inte ha vagn! (Dumheter :hopmad:)
I regel så går man inte ut i onödan med en liten bebis när det blåser så mycket. För vår del har det alltid räckt att ha sjalen eller handen för. I något fall har jag vänt mig och gått sidledes för att skydda henne men inte mer än så.

Min dotter är född för tidigt och enligt läkarna på Neo är det väldigt ovanligt (de vågade inte säga aldrig) att barn som har så nära kontakt med en annan människa slutar andas. Prematurer har ofta apneer (andningsuppehåll) och Linnea hade en del men ALDRIG i sjalen.
Elflin skrev:Om man blåser en liten bebis i ansiktet tappar de andan.
OT Det är den reflexen man nyttjar vid babysim väl...?

Att det kan vara ett problem - ja, det ser jag av andra svar. Men vi hade inte problem, också rejält kallt och ibland blåsigt här ju.

Men att koppla ihop det enbart till bärsjal/-sele - njae. Barn har funnits över hela världen i många tusen år innan barnvagnarna kom till världen s a s...

Okej att det är lä i en vagn men som några skriver så kan barnet ofta reglera genom att gömma huvudet, ta lite skydd - och som förälder kan man hjälpa till med det.

Hm :hmm:
Elflin skrev:Min dotter är född för tidigt och enligt läkarna på Neo är det väldigt ovanligt (de vågade inte säga aldrig) att barn som har så nära kontakt med en annan människa slutar andas. Prematurer har ofta apneer (andningsuppehåll) och Linnea hade en del men ALDRIG i sjalen.
Det lät betydligt mera logiskt än din BVC-sköterskas resonemang! Med tanke på hur länge barn burits i mänsklighetens historia jmf med skjutits framför en en meter bort utan att höra hjärtlljud å så... ;-)
Men det verkar vara väldigt individuellt så var förtsatt vaksam och aktsam tills att hon blir lite större? Vagna när ni är osäkra tills ni känner er trygga med just detta.

Bonusdottern som är 24 år har faktiskt stort obehag även som vuxen av att gå i motvind! Olika strrka reflexer?
Jag tycker också det låter logiskt det Elflin skriver men det hördes ändå tydligt att hon inte kunde andas ordentligt utan kippade efter andan. Och vår dotter fick det även om hon inte hade ansiktet mot blåsten utan sidan mot. Vi har hund och måste ut i alla väder och det skulle underlätta om vi kunde ha henne i selen eller sjalen då vi går ut ensamma. Dessutom är jag inte alls glad för att lägga henne i vagnen då jag gärna vill ha henne nära så mycket som möjligt. Tack för svaren!
cinclus skrev:Men det verkar vara väldigt individuellt så var förtsatt vaksam och aktsam tills att hon blir lite större? Vagna när ni är osäkra tills ni känner er trygga med just detta.

Bonusdottern som är 24 år har faktiskt stort obehag även som vuxen av att gå i motvind! Olika strrka reflexer?
Ja vi kommer att vara försiktiga för det hörs tydligt att hon har svårt för att andas. Jag kan också tänka mig att det är individuellt.
lotusx skrev:
cinclus skrev:Men det verkar vara väldigt individuellt så var förtsatt vaksam och aktsam tills att hon blir lite större? Vagna när ni är osäkra tills ni känner er trygga med just detta.

Måste bara säga att jag också har problem med andningen när det blåser mycket. Jättejobbigt så det förvånar mig inte alls att det stör barn.
Millie som är snart 2½ har fortfarande mycket svårt att andas i blåst men Moa,5, har inte haft problem med det sedan hon var mycket liten.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?