Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Jag är ny här och har en dotter på 6 veckor. Vi bär henne ofta i trikåsjal och vi har även en Manduca som vi har testat några gånger, dock föredrar både hon och vi sjalen. Jag har även fått två sjalar från Mexico som jag inte vet riktigt hur jag ska använda. Tyget är vävt och ganska tjockt, gissar på en blandning mellan bomull och syntet. Har knutit efter instruktioner som jag hittade men knuten blir alldeles för tjock och obekväm. Någon som har något tips vad jag kan göra med dem? Sy i ringar? Eller är det fel tyg för en ringsjal? Längden är knappt 2 meter.

Mycket tacksam för svar!
Tack för ditt svar! Jag vet inte vad rebozotyg är men jag antar att de är gjorda av det :) De är köpta av indiankvinnor på en marknad i Mexico så det är de traditionella sjalarna man ofta ser användas i Mexico. I Mexico har jag sett de användas för att knyta upp barnen på ryggen. Men jag ska köpa ringar och låna en symaskin, för jag skulle behöva en sjal som är snabbare att få på än trikåsjalen. De kompletterar varandra nog bra.

MVH
Ok, tack för hjälpen! Jag ska köpa stora ringar och försöka få ihop två ringsjalar :) Jag trodde att rebozo betydde sjal på spanska men då kanske det är en speciell sorts sjal. Jag och min sambo kallar alla bärsjalar för rebozos :D (Han är från Mexico).
jag har också några sjalar som jag köpt i mexico men jag använder aldrig dem, de är alldeles för tjocka. kanske är det jag som är bortskämd :wink:

och du har helt rätt i att rebozo helt enkelt betyder sjal. men i sverige så associerar de flesta till ett speciellt märke som kallas just rebozo. ordet rebozo kan också symbolisera kortsjalsknytning.
Ok, då förstår jag! Jag bad min sambo förklara men han var inte riktigt säker för han har inte varit så engagerad i bärsjalar förrän vår dotter föddes :D
diddeldi skrev:jag har också några sjalar som jag köpt i mexico men jag använder aldrig dem, de är alldeles för tjocka. kanske är det jag som är bortskämd :wink:

och du har helt rätt i att rebozo helt enkelt betyder sjal. men i sverige så associerar de flesta till ett speciellt märke som kallas just rebozo. ordet rebozo kan också symbolisera kortsjalsknytning.
Yo Mama skrev:Den ena kanske kan bli bärpåse annars, om två ringsjalar blir en för mycket 8)
Bra tips! En bärpåse passar finfint för t ex far- och morföräldrar som kanske tycker knyt är krångligt. Svärmor sydde sig en bärpåse. Dessutom är ringsjalar inte särskilt enkla tycker jag men praktsiksa för snabba lyft men mer med lite större barn? Vi har en liggandes på varje ställe det kan tänkas behövas - efts de är rätt så biliga, särskilt rebozoso då. Alltså i skätväska, bil, vagn å så. rebozos syntetsjalar är ju smidigt små också - ävenom jag annars inte gilar syntet. men för korta lyft så :tumup:

Det är enkelt att sy också. Instruktioner på Sjalbarn eller på BäraNära kanske? Minns att jag laddade ner åt svärmor i a f.
Ja billiga kan man verkligen kalla dem :) Tror våra kostade ca 30 kr styck på en marknad i Mexico. Det var min syster som köpte dem till mig. Jag ska se hur man gör en bärpåse, det är en jättebra ide :D Men tror ni tyget räcker till det? De är knappt 2 meter långa. Jag skulle även vilja göra en ringsjal.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?