Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej, efter att ha tagit del av oerhört mycket intressant läsning på sjalbarn.se, så har jag en fråga. Det står ju mycket om hur ergonomiskt riktigt det är för barnet att bli buren i sjal/ergonomisk sele. Men som flera av er önskar jag samtidigt använda barnvagn vid vissa tillfällen och förmodligen även en säng/vagga till barnet. Jag har sett att man kan knyta sjalen i både sängen och vagnen, det är en smart lösning. Om man nu inte skulle göra det så undrar jag:

Vilken barnvagn respektive barnsäng (spjälsäng t.ex) är mest ergonomisk riktig för barnet?
Om det överhuvudtaget finns alternativ till platta sängar, madrasser och vagnar?

Mycket tacksam för svar!

:)
:hmm:

Barnet kan sova på mage, då ligger de oftast i ergonomisk grodposition och inte helt platt.
Men då måste underlaget vara helt platt, absolut ingen kudde, svalt i rummet, ingen får röka och man bör ha andningslarm.
Så tänker jag. Min yngste sov på mage, jag hade honom på sidan brevid mig i sängen men redan vid 7-8veckors ålder föll han över på mage och började hasa bort från mig i sömnen. Då la jag honom upp på min huvudkudde eller i spjälsängen och från 4mån sov han på heltid i spjälsängen. På mage som han föredrog.

Vagn vet jag inte. Där sov mina barn på rygg med kudde eller på sidan.

och Välkommen till Sjalbarn! :hello:
Tack för svaren och välkomnandet :)

Det verkar som om Bugaboo är den enda vagnen med ergonomisk sits, ialla fall som jag kan hitta på internet. Kan dock inte hitta något om ergonomiska sovställningar eller barnsängar, mer än sovande buren i sjal. Min syster sa dock att det borde vara bättre om bebisen sover på sidan (än helt på rygg), då kan den ju dra upp benen i någon sorts grodställning, eller?

Jag är nog för paranoid för att låta mitt barn sova på mage jämt :/
Tack så mycket.

Känns bra att veta att det finns fler barnvagnar med ergonomisk sits! Och om det funkar med sjal-hängmatta de första månaderna, så är det jättebra. Risken för PSD avtar väl med tiden?

Jag är riktigt sugen på att skaffa en eller några sjalar nu. De har ju otroligt många användningsområden. Men det är ju lång tid kvar tills det kommer en bebis i huset, hehe. Skulle önska att det var nu.
Man kan ju lägga en kudde/rullad handduk under barnets knän och en kilkudde under huvud/rygg för att få lutning då barnet ligger och sover självt (om det nu går med på att göra det... här har det varit sjal/famn som gällt och numera även sele/ligga lite själv). Jag lägger i spjälsäng tills han vaknar första gången bara för att min säng inte är tillräckligt bred. Behöver handla en bredare... (hade fogarna inte gjort ont hade vi sovit tillsammans hela natten)
Nej, vi har ingen sådan, det var någon annan som sa att de hade en och tipsade mig om den :) Vi har inte ens en bebis än!

Sovgungorna verkar ju vara lite för dyra dock, om man inte kan hitta en begagnad. Och hur länge kan man ha en sådan, innan bebisen klättrar ur?

Jag är emot att spendera massa pengar, om det inte är något som verkligen är värt det. En stor bra säng med tempurmadrasser har vi dock redan, så samsovning är absolut ett alternativ. Ett alternativ jag inte har provat innan. Fast det är ju 11 år sedan min tös var bebis nu... på "den tiden" var det nästan obligatoriskt med barnvagn, spjälsäng, skötbord och barnen ansågs bli bortskämda om de sov i föräldrarnas säng.

Tack allihopa för era svar, jag känner mig faktiskt mycket klokare! :heart:
Embla löste sin ergonomiska sovning genom att inte sova om hon inte fick ligga på mage.... på mig. Och så sov vi på nätterna. Nån timme eller så kunde hon gå med på att ligga brevid mig och då låg hon alltid på sidan... men fråga mig inte hur hon hamnde så....

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?