Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Musen
Jag arbetar på förskola när jag inte är mammaledig som nu och när jag går tillbaka till jobbet i augusti ska min arbetskamrat och jag vänja in ett gäng ettåringar. Jag funderar om mina bärdona skulle kunna funka även på arbetstid?
Hipseaten är ju given, passar perfekt när man ska typ duka och har en ledsen liten med sig. Men skulle föräldrar reagera negativt om jag bar deras barn i ringsjal på höften eller i långsjal på ryggen? Och tror ni att sjalovana barn vill vara så nära en "främmande"? Jag tvingar aldrig på nåt barn en kram med tanke på deras integritet och vissa tycker det är känsligt att bli bytt på i början men det måste man ju göra...
Av tumbler
Hipseaten är som du skriver upplagt. När det gäller sjalar så varför inte fråga föräldrerna? :D
Av Sia
Om barnet ändå sitter som fastlimmad på dig så är det väl inget som hindrar att du drar ett tyg runt för att spara dina armar och axlar.
Jag ser det som ett sätt att undvika arbetsskador :wink:
Är föräldrarna skeptiska så får dom väl välja om deras barn ska bli burna i sjal eller inte burna alls....
Gör inte så stor grej av det, nämn det i förbigående bara.
Jag som förälder hade velat veta vad mitt barn har gjort under dagen, men du behöver ju inte måla upp det som världens största grej.
Av Musen
Vad tror ni, hur reagerar ett sjalovant barn, kan det upplevas som integritetskränkande att sitta fast på en vuxen som inte är mamma eller pappa?
Användarens profilbild
Av aspen
Musen skrev:Vad tror ni, hur reagerar ett sjalovant barn, kan det upplevas som integritetskränkande att sitta fast på en vuxen som inte är mamma eller pappa?
känner barnet så tror jag inte du kan bära det i sjal överhuvudtaget, barnet kommer troligen trilskas/säga ifrån, trivs de med att bli burna så kommer det märkas tror jag
Användarens profilbild
Av Suskiv
Musen skrev:Vad tror ni, hur reagerar ett sjalovant barn, kan det upplevas som integritetskränkande att sitta fast på en vuxen som inte är mamma eller pappa?
snarare kan det bli så att barnet inte vet hur det ska sitta. Om man lyfter ett barn som är van att bäras så hjälper den till med kroppen. Ett barn som inte är van att bäras hjälper inte till.
Användarens profilbild
Av milimani
Jag arbetar ju också på förskola och ska börja jobba igen i maj.
Har också funderat kring detta. Långsjal tror jag blir för bökigt eftersom iallafall jag vill att det ska gå superfort att få upp barnet på rygg/höft/mage. Att knyta kan ta lite för många sekunder... Men en ringsjal kanske skulle vara bra och jag ska ta med min ergo. Det måste ju vara suveränt att kunna hiva upp ett barn på ryggen om man tex är på utflykt och ett barn plötsligt får för sig att det inte vill gå längre.
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Min erfarenhet är att de kan uppleva det som lite läskigt/jobbig att knytas upp direkt när de inte är vana. Första gångerna brukar jag bära barnet en liten stund utan redskap (på ryggen eller på höften) och sedan lugnt lägga om sjalen, dra åt den lite, lite i taget och slutligen knyta. Det brukar de acceptera.
Jag använder oftast min kortsjal (bära-barn) eftersom den funkar både för höftknyt och för en lite slarvig ryggsäck (då är knuten på min rygg mellan barnets ben där den egentligen ska korsas för att sedan dras fram och knytas på magen eller fästas upp tibetanskt) Ringsjal, sele och långsjal har jag också använt på jobbet men jag föredrar nog sele eller kortsjal.
Ingen förälder har någonsin klagat och endast en av dem vet jag har burit åtminstone barnets lillasyster själv i sjal.
Användarens profilbild
Av jennyln
Jag skulle som förälder tycka det vore kanon :vågen: som hälsopedagog på företagshälsovården skulle jag nog rekomendera en ergo. Lycka till!
Av Musen
Ska köpa en manduca, den kan kanske också komma till användning på jobbet. Det finns ju ettåringar som knappt kan gå när de börjar på dagis och för en sån liten är det väl roligare att sitta på rygg istället för i gunga eller vagn hela tiden man är ute. Längre utflykter än till närmaste lekparken lär det väl inte bli med småbarnsgruppen.
Kanske kan jag även inspirera min arbetskamrat att bära "rätt".
Användarens profilbild
Av mari_tres
Jag har några gånger lämnat en sele på dagis då jag vet att de ska ut på utflykt och sagt att de gärna får använda den, det är ju lite bökigt med vagn då det är backigt och så. Jag använder ju hellst sjal eller sele själv så jag förstår inte hur de kan välja att använda vagnen framför selen :hellu:

Personalen har inte varit intresserad än iallafall, får se hur det blir till våren då de ska ut i skogen några gånger i veckan :lol: kanske funkar med en liten kampanj då.
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Sia skrev:Om barnet ändå sitter som fastlimmad på dig så är det väl inget som hindrar att du drar ett tyg runt för att spara dina armar och axlar.
Jag ser det som ett sätt att undvika arbetsskador :wink:
Är föräldrarna skeptiska så får dom väl välja om deras barn ska bli burna i sjal eller inte burna alls....
Gör inte så stor grej av det, nämn det i förbigående bara.
Jag som förälder hade velat veta vad mitt barn har gjort under dagen, men du behöver ju inte måla upp det som världens största grej.
:iagree:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag har för mig att jag såg en tråd på typ Familjeliv :roll: där föräldrar som själva inte bar tyckte att det skulle kännas jättekonstigt om förskolepersonalen bar deras barn i sele/sjal. Jag antar att de tyckte att det var för intimt eller nåt? :hmm: Förhoppningsvis handlar det om okunskap, som förskollärare kan man ju lyfta fram den ergonomiska aspekten först, "vi får ont och det är för att förhindra belastningsskador när vi kånkar runt på de små", det tror jag folk som annars är tveksamma till sjalkonceptet lättare kan köpa.

Vad beträffar bärdonen i sig skulle jag nog säga ringsjal eller sele, kanske MT.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Ringsjal, sele eller kortsjal tror jag funkar bäst på dagis (utöver hipseaten :wink: ) Barnen visar ju om de inte gillar att bli burna och det kanske är en bra ide att prata med föräldrarna för att höra att det är OK och förklara varför bärredskap :tumup:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?