Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Myrten
Vår Lova har fått köldpannikulit på ena kinden. Den är illröd, svullen, och hård. Det visade sig vara en inflammation i kindens fettvävnad som uppkommer om den blivit nedkyld (inte förfryst) vid flera tillfällen på kort tid. Jag är ganska övertygad om att det beror på att vi bär i sjal då Lova alltid tittar ut åt samma håll. Jag tycker jag har varit försiktig, men uppenbarligen inte tillräckligt. (Vi är inte ute i kylan mer än någon annan, när Elsa vill vara ute och leka får Lova åka i vagnen istället. Lova brukar i regel åka sjal en gång om dagen ute och det är när jag lämnar Elsa på dagis.)

Jag undrar om någon har mer kunskap om pannikulit än vi. Läkarna vi hittills träffat vet i princip ingenting. Vänner till oss har råkat ut för samma sak och de bör inte gå ut med sitt barn på resten av vintern mer än nödvändigt. Jag vill veta hur allvarligt detta är och vad som kan hända om kinden blir kall igen. Det är ju ingen hit att behöva spendera resten av vintern inomhus med två barn.

Jag känner att jag är arg och frustrerad på sjukvården och behöver skriva av mig och då blir naturligtvis Sjalbarn utsett som mottagare av mina känslor. Här kommer min historia:

I fredags åkte vi till vårdcentralen vid 11-snåret. Då våra vänner har fått samma symptom som vår Lova föreslog jag pannikulit som diagnos. Det första doktorn frågade då var "har du googlat eller?!", på ett lite tråkigt sätt. När jag sa att ett annat barn har det och att det yttrat sig på samma sätt som med Lova började läkaren att söka på Wikipedia! Jag kunde inte låta bli att kommentera det.

Läkaren visste ingenting om fenomenet och gav oss en remiss till akuten. (Jag frågade specifikt läkaren på vårdcentralen om det var akuten vi skulle till...). Väl på akuten visade det sig efter väntan i receptionen att det var barnakuten vi skulle till. Vi tog oss till barnakuten som hann stänga innan det var vår tur. Tillbaka till akuten och vänta, vänta och vänta. Jag blev avbytt av min man framåt kvällningen. Straxt före 20.00 kom han hem med Lova utan att ha träffat någon doktor. Det gick inte att vara kvar, massor av folk som behövde vård och nästan ingen personal, i vart fall inte mer än en barnläkare som hade fullt upp med en patient som var illa däran. Lova mådde ju bra förutom att kinden var svullen, så vi halkade hela tiden ner på väntelistan. Jag frågade flera gånger på akuten om det inte var bättre att vi åkte hem och kom tillbaka dagen efter, men fick inget annat svar än att vi fick ta ställning till det själva.

På lördagen åkte Mattias in med Lova till akuten igen och behövde bara vänta ett par timmar. Och vi fick diagnosen pannikulit som vi själva föreslog för barnläkaren, barnläkaren hade aldrig hört talas om det. Ingen vi träffat under alla dessa timmar kunde någonting om detta. Vi fick heller ingen vidare information om vad det innebär.

Idag ringde jag till öron- näsa- hals dit våra vänner blev remitterade och bad om att få prata med den läkaren de träffat eftersom hon verkade ha mest koll på pannikuliten. Tror ni det gick för sig! "Nä du lilla fröken, då får du minsann se till att skaffa en remiss till oss, annars har vi inte tid med dig" (så uttryckte sig sjuksköterskan naturligtvis inte, men snudd på). Så det var bara att ringa barnavdelningen och be att få hjälp av dem. Där blev jag vänligare bemött och förhoppningsvis får jag svar på mina frågor ganska snart.

Jag veeet att sjukvården har stor belastning och att alla inte kan veta allt om allting, men det är ju så jädrans frustrerande när det blir så här.
*Suckar djupt* :evil:

Vet inget om pannikulit, men känner igen symtomen, och att det kanske var det min -03a hade förra vintern...? Verkar inte vara några bekymmer i år, dock.

Skickar en kram :heart:
Användarens profilbild
Av miom
N hade precis samma när han var liten, ca två månader. Kinden blev röd och som en hård kaka. Som en följd (tror jag) fick han hosta och feber. Men det gick över. Vi gjorde inte så mycket. Det får läka ut själv. Läkaren sa att han ytan kommer att vara lite extra köldkänslig (som förfrysna ytor kan vara) under några år men eftersom att han var så liten så är läkköttet bra så det kommer att växa bort. Vi fick tips om en salva men det var bara en typ vädersalava som extra skydd. Hostan fick han lite hostmedicin för när det var som värst. Det återkom aldrig och åren efter tyckte jag att den kinden lättare blev röd när var var ute. Men N hade inga besvär av det.
Av sjaltokan
Jag har aldrig hört talas om det innan och google gjorde mig inte klokare.

Men det jag spontant skulle säga (du får se detta som lite spånande från min sida och inga klara fakta) är ju att när väl inflammationen läkt ut borde det ju inte vara några problem att vara ute. Läkt ut menar jag när svullnaden och rodnaden försvunnit och kanske varit borta säg 3-5 dagar. Jag skulle ge Ipren om hon har ont av det och vara extra nogrann med att inte tvätta ansiktet på morgonen. Det värsta är ju kyla i kombination med vind.

Vad det värsta som kan hända är? Att det blir en kronisk inflammation skulle jag tro. Det vill säga att den inte läker ut själv utan måste behandlas med läkemedel.

Jag hoppas att ni kan få kontakt med någon som vet, du får gärna skriva eller skicka ett PM när du vet mer för det är alltid kul att lära sig nya saker.. :D
Användarens profilbild
Av miom
just det. Inte tvätta ansiktet fick vi också som råd. Men det gör man väl ändå inte med bebisar :hmm: Och gnida in med bröstmjölk så det gjorde jag varje gång jag ammade.
Användarens profilbild
Av Myrten
Inget ansiktstvättande eller badande i början av dagen, det har vi bestämt ska ske kvällstid med barnen.

Det är ju så fantastiskt fint väder idag, men kallt. Jag skulle så gärna vilja gå ut, vi kanske kan göra det en stund i alla fall. Inflammationen har ju inte läkt ut ännu och det skulle visst ta några veckor innan den var borta.
Användarens profilbild
Av lillvilda
jag kan inget om det men kommer ju från norrland å när jag var yngrevar det ju inte ovanligt att det var -30 grader.Jag har fått lära mig att undvika att tvätta ansiktet, inte smörja direkt innan man går ut. Nu när jag åker norrut har jag med mig weledas salva wind and weather som jag smörjer med. Den ska visst ge lite skydd. Jag kan som sagt inget om de men jag tror inte ni sak behöva ha henne inne hela vintern utan tills de läkt ut. Du kan ju sen när du bär henne i sjal skaffa sån hjälmhuva http://www.cosykids.se/?artnr=435 som skyddar ansiktet mer så känns det tryggare.
Av sjaltokan
Myrten skrev:Inget ansiktstvättande eller badande i början av dagen, det har vi bestämt ska ske kvällstid med barnen.

Det är ju så fantastiskt fint väder idag, men kallt. Jag skulle så gärna vilja gå ut, vi kanske kan göra det en stund i alla fall. Inflammationen har ju inte läkt ut ännu och det skulle visst ta några veckor innan den var borta.
Håll koll bara så hon inte blir för kall om kinden, kanske kan du värma den med din hand med jämna mellanrum (typ var 10:e min) eller så medans ni är ute?
Användarens profilbild
Av Myrten
Det ringde en läkare idag och trodde jag ville veta varför min man varit med vår dotter på akuten, riktigt så var det ju inte. Hon sa att det var OK att gå ut med Lova bara hon låg väl skyddad framför allt från vinden. Det värsta som kunde hända var att inflammationen inte upphörde. Något penicillin var inte aktuellt då det är en inflammation och inte en infektion. I övrigt sa hon inte mycket mer så det verkar ju inte vara så mycker mer att veta. Tack till er som svarat!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?