Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Dessa länkar använde jag mig av när jag lärde mig magic loop:

http://se.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk (samma som ovan)

http://files.blog-city.com/files/aa/3830/b/2on1n.html (bildbeskrivning)

http://bonnmorans.blogs.se/2006/07/30/m ... p~1001426/ (bildbeskrivning på svenska)

http://www.tostetoes.com/twosocksoneneedle.htm (sockmönster magic loop)
Jag har stickat klart min dragspelsbasker men blev inte alls nöjd. Den var på tok för tight trots angivna stickor och angivet garn. Jag borde ha gjort någon strl större men jag följde mönsterbeskrivningen för mitt hattmått.

Missförstå mig inte, den blev jättefin men den sitter som en kådis på knoppen. :oops: Så nu måste jag göra en ny. Sitter som en smäck på mina grabbs (de har typ samma hattmått hela gänget numer). Synd bara att den är så feminin i stilen att ingen av dem vill ha dem. Det hade ju varit så himla gulligt! :loving:

Jag ska fukta den och dra lite i den och se om jag kan få fason på den. Om inte så blir den nog en present till lilla mormor som inte har något emot mössor av den lite tightare modellen. 8)

Nu har jag istället påbörjat en mkt enkel babyfilt som ska sändas vidare till hon som håller i projektet för babyfiltar till BB i Sydafrika. Tänkte det var bättre att den blir klar hyfsat snabbt istället för att den var avancerat stickad. Det kanske blir fler sen, jag har mycket acrylgarner i blandade färger och få nystan sedan jag fick ta över mormors lager.
Nebulosa skrev:HJÄLP!

Håller nu på att stickar på mina sockor... igen... :roll: Stickar magic loop på rundsticka och försöker anpassa mönstret efter det.

Jag har gjort hälen och ska nu försöka komma "tillbaka" till ovansida s.a.s.

Såhär står det i mönstret:

Sticka upp 10-12-12 m på varje sida om hälen och de 24-26-28 m på tråden sätts tillbaka på st = 56-62-66 m. Sticka vidare i slätst runt på st.

Jag har alltså 12 maskor på ena stickan och 24 på andra. Ska jag plocka upp maskor på sidan av det jag nyss stickade? Ska jag göra så att jag får med maskor från hela sträckan? Annars blir det väl hål? :hmm:
Har jag gjort rätt?
SKa ta en bild på hur min stickning ser ut just nu.

Länken till hela mönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =9&lang=se
Om jag förstått rätt av vart du befinner dig i stickningen så ska du plocka upp maskor på vardera sida av hällappen dvs den bit du har stickat ensam ett tag (och gjort ihoptagningarna på). Du ska plocka maskorna jämt fördelat utefterkanten så att du kommer tillbaka till ovansidan. Vrid gärna de upplockade maskorna när du stickar dem så minskar du risken för håligheter. Nu kan jag ju ha missuppfattat dig men detta är min spontana reaktion iaf. :D
Nu har jag lagt in bild på min supertighta dragspelsbasker i bloggen. Ska ge mig på ett nytt försök här framöver. Måste bara räkna lite på mönstret. Jag vill ju ha den lite pösigare.
Av Ponyo
Asereht skrev:Jag har stickat klart min dragspelsbasker men blev inte alls nöjd. Den var på tok för tight trots angivna stickor och angivet garn. Jag borde ha gjort någon strl större men jag följde mönsterbeskrivningen för mitt hattmått.

Missförstå mig inte, den blev jättefin men den sitter som en kådis på knoppen. :oops: Så nu måste jag göra en ny. Sitter som en smäck på mina grabbs (de har typ samma hattmått hela gänget numer). Synd bara att den är så feminin i stilen att ingen av dem vill ha dem. Det hade ju varit så himla gulligt! :loving:

Jag ska fukta den och dra lite i den och se om jag kan få fason på den. Om inte så blir den nog en present till lilla mormor som inte har något emot mössor av den lite tightare modellen. 8)

Nu har jag istället påbörjat en mkt enkel babyfilt som ska sändas vidare till hon som håller i projektet för babyfiltar till BB i Sydafrika. Tänkte det var bättre att den blir klar hyfsat snabbt istället för att den var avancerat stickad. Det kanske blir fler sen, jag har mycket acrylgarner i blandade färger och få nystan sedan jag fick ta över mormors lager.
Men är den verkligen feminin i stilen? Jag tycker inte det alls.
Tycker att sonen din passar tokbra i den.
Nebulosa skrev:
Asereht skrev:
Nebulosa skrev:HJÄLP!

Håller nu på att stickar på mina sockor... igen... :roll: Stickar magic loop på rundsticka och försöker anpassa mönstret efter det.

Jag har gjort hälen och ska nu försöka komma "tillbaka" till ovansida s.a.s.

Såhär står det i mönstret:

Sticka upp 10-12-12 m på varje sida om hälen och de 24-26-28 m på tråden sätts tillbaka på st = 56-62-66 m. Sticka vidare i slätst runt på st.

Jag har alltså 12 maskor på ena stickan och 24 på andra. Ska jag plocka upp maskor på sidan av det jag nyss stickade? Ska jag göra så att jag får med maskor från hela sträckan? Annars blir det väl hål? :hmm:
Har jag gjort rätt?
SKa ta en bild på hur min stickning ser ut just nu.

Länken till hela mönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =9&lang=se
Om jag förstått rätt av vart du befinner dig i stickningen så ska du plocka upp maskor på vardera sida av hällappen dvs den bit du har stickat ensam ett tag (och gjort ihoptagningarna på). Du ska plocka maskorna jämt fördelat utefterkanten så att du kommer tillbaka till ovansidan. Vrid gärna de upplockade maskorna när du stickar dem så minskar du risken för håligheter. Nu kan jag ju ha missuppfattat dig men detta är min spontana reaktion iaf. :D
Det var så jag tänkte att jag ska göra så TACK!

Såhär ser min stickning ut just nu.
socka.jpg
Vilken sticka ska jag plocka upp maskor med? :hmm:
Ska jag försöka överföra de upplockade maskorna så de ligger ihop med de återstående 24? Så att de bildar en slinga igen, som jag ser delar för att fortsätta med min magic loop. :whut: :hellu:
Och sockar är ju inte ens klar då. Sen ska det börja minskas o.s.v. Kan de inte skriva en beskrivning för dummies också... :oops:
Då var vi överrens. :D

När det gäller vilken sticka så finns det säkert olika varianter för olika mönster men som jag lärt mig och gör så ska själva hällappens maskor delas på mitten. Hälften av dem ska stickas och när du kommer till kanten ska du plocka upp dina maskor, fortsätt över ovandelen och när du kommer till nästa maskfria parti är det dags att plocka upp igen och sen ska andra hälften av hälens m stickas på. Det innebär att varvet börjar/slutar mitt uppe på hälen. Då stämmer det med hur strumpstickorna placeras och ökningar/minskningar görs. Mina varv går i åt vänster.

Men som sagt det är så jag lärt mig. Det finns säkert andra varianter. Vet inte om du blev klokare av det här, jag hade en jättebra socks 101 länk förut men den verkar vara borta. *synd*
Bubbi skrev: Men är den verkligen feminin i stilen? Jag tycker inte det alls.
Tycker att sonen din passar tokbra i den.
Jag vet inte varför jag tycker det. Den sitter som en smäck och visst är han söt i den. Får fundera lite på saken. Annars får lilla mormor den. :D
Användarens profilbild
Av SoFaD
åh, den här har jag missat tills nu!

jag håller på o stickar en ull-overall till bäsen. storlek 68 som då blir lagom till hösten hoppas jag. halva e färdig, så när hela e klar ska jag försöka lägga in en bild här :-D
Asereht skrev:Nu har jag lagt in bild på min supertighta dragspelsbasker i bloggen. Ska ge mig på ett nytt försök här framöver. Måste bara räkna lite på mönstret. Jag vill ju ha den lite pösigare.
Vad fin den blev! Alltså, när jag ser den känner jag att jag MÅSTE ha gjort något fel när jag stickade min för min blev ju helt gigantisk trots att stickfastheten stämde :hmm: Eller mätte jag helt fel? Den såg ju inte alls så stor ut på din son. Vad har han för hattmått ungefär?
Användarens profilbild
Av MuuM
Tvåändsstickning och flätuppläggning?

Är det någon som har en beskrivning på hur man gör en flätuppläggning på tvåändsstickat? Melon?

/MuuM
Av Ponyo
Muuminmamman skrev:Tvåändsstickning och flätuppläggning?

Är det någon som har en beskrivning på hur man gör en flätuppläggning på tvåändsstickat? Melon?

/MuuM
Låter fasligt ambitiöst! :D
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:
Muuminmamman skrev:Tvåändsstickning och flätuppläggning?

/MuuM
Låter fasligt ambitiöst! :D
Nädå. Men snyggt.

/MuuM
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?