Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Alexi
Jag är en nybörjare på detta med sjal som försöker få det att fungera för mig och min dotter på fem veckor. Jag har fått en trikåsjal som jag har övat en del med utifrån instruktionen på loomas hemsida samt tips från en sjalexpert jag känner och sen till slut lyckats få till det med hennes huvud och allt så att hon faktiskt suttit i sjalen och sovit under ett antal middagar, jätteskönt.
Nu har jag dock försökt sätta ner henne i sjalen tre dagar i rad och hon har bara protesterat. Jag undrar då om det på något sätt är oskönt för henne. Framför allt är jag osäker på hur man vet om benen ligger skönt. Jag tror att jag gjort på samma gång alla gånger men är osäker på hur det ska vara och hur jag ska styra benen för att få dem bekvämt för henne. Enligt instruktionerna ska de ju ha benen i grodposition men hur styr jag dem så de hamnar så på ett bra sätt? Och vid vilken ålder slutar de ha benen i den positionen och har dem utanför istället?

Sen är jag också lite osäker på åt vilket håll huvudet ska ligga?

Trivs alla bebisar alltid i sjalen om man gjort rätt eller kan det bara vara så att jag gjort rätt men hon inte har velat vara i sjalen dessa dagar?

Tips och råd mottages tacksamt!

(Hoppas jag postat på rätt ställe, det är första gången jag postar i det här forumet.)
Först: Välkommen till forumet och grattis till bebisen! :vågen:

Det där med grodposition är inte helt lätt, men samtidigt är det inte så jättenoga - hon har ju legat väldigt trångt i magen liksom. Det du kan göra är att föra in handen innanför sjalen från sidan (innan du drar upp smokingkbältet) och känna på hur fötterna ligger. Det är ju bra om foten inte är flexad, så att tårna pekar uppåt, det kan bli lite obekvämt.

Du kan också testa att ha fötterna utanför, dvs på vardera sidan om sjalkrysset och sen antingen innanför smokinbältet eller utanför, fritt hängande. Jag började bära mina barn med benen utanför vid 3-4 veckors ålder, för att de verkade tycka att det var bekvämare.

Sen är det så att vissa barn behöver vänja sig lite vid att vara i sjalen, helt enkelt. Du kan alltså ha gjort helt rätt, men att barnet inte var på humör just då! Pröva att bära henne i sjalen när hon är nöjd i övrigt till att börja med, och sen utöka bärstunderna. Det finns liksom inget rätt eller fel, du får pröva dig fram och lyssna på din egen intuition kring vad som passar just ditt barn.

Hoppas att du får till det, och återkom gärna med fler frågor, här finns många som gärna svarar!
Alexi skrev:Jag är en nybörjare på detta med sjal som försöker få det att fungera för mig och min dotter på fem veckor. Jag har fått en trikåsjal som jag har övat en del med utifrån instruktionen på loomas hemsida samt tips från en sjalexpert jag känner och sen till slut lyckats få till det med hennes huvud och allt så att hon faktiskt suttit i sjalen och sovit under ett antal middagar, jätteskönt.
Heeeeeej! :heart: Det är ju jag juh! :D

Och välkommen in här! Trevligt att se dig här!
Trivs hon bättre om du inte sätter fast huvudet utan stöttar det lite med handen, så att det ändå känns friare? När hon somnat kan du stoppa in huvudet igen.

Benen tänker jag bara utåt mot sidorna. Det blir ju lite groda då.

Har du testat vagga-knytningen?
När min tjej var nyfödd brukade jag sätta fötterna utanför när jag knöt, så att jag visste var jag hade dem, och sedan pilla in fötterna innanför.

Dottern gillade inte själva knytandet, protesterade medan jag lindade in henne -- särskilt i början -- men tyckte om att vara i sjalen när hon väl satt där. En del barn gillar verkligen inte heller att ha huvudet innanför sjalen när de är vakna (precis som Sara skrev), testa att låta henne ha det fritt.
Tack för alla svar! (Och Mimpen, kul att du såg inlägget och kände igen dig själv :-) )

Jag ska testa det där med benen utanför, antingen att de får hänga helt och hållet eller att sätta dem så och sen stoppa in dem.

Det där med huvudet är ju förvirrande. För i början fick jag inte alls till det med huvudet utan fick hålla i hennes huvud hela tiden hon satt där (hon var rätt nöjd dock) och det kan jag ju testa igen men då vinner man ju inte det där som jag upplevt som mycket av grejen med sjal, nämligen att man får båda händerna fria. För ska hon ha huvudet utanför måste jag ju stödja upp det med handen än så länge. Men det kanske i och för sig går att ha det utanför tills hon somnar, jag har nog bara kört en variant (dvs antingen huvudet innanför eller utanför) hela stunden hon suttit i sjalen.

Någon annan knytning har jag inte testat, har fullt sjå med att få till den här första jag gett mig på. :-)

Jag ska fortsätta öva med era tips i åtanke!
Välkommen till Sjalbarn! :hello:

Min son har aldrig suttit i groda inne i krysset, han satt alltid med benen hängandes utanför. Men det blev grodposition ändå, iom att man ju bör/ska dra ut tyget från knäveck till knäveck.
Sen brukade jag vika in nederkanten av smokingbältet runt hans fötter så att de fick lite stöd också för att ytterligare hjälpa grodpositionen. Fast jag vet itne om det gjorde varken till eller ifrån, men han slapp iaf bli kall om fötterna. :lol:

Vagga funkade aldrig här, jag bar bara upprätt i groda.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?