Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av acand
Någon som hat gjort det?
Hur bred ska panelen vara?
Kan man ta av en trikåsjal? Har en minimundys som är 5.60 och det är på tok för långt.
Jag har färgat den - vilken färg ska jag ha på panelen - vilken kvalite på tyget.

Bild

Tänkte ge sjalen lite stadga så jag kan använda den längre.
Användarens profilbild
Av acand
Ingen som har några tips eller idéer?
Användarens profilbild
Av jag71
Jag undrar faktiskt också men har inga ideer alls. Inte för att jag har någon att bära i en trikåsjal men det vore kul att veta hur man gör.
Användarens profilbild
Av acand
Någon som har en sjal att mäta på kanske?
Det borde gå med lika bred panel som på en vävd sjal - hur bred är en sån?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Jag har testat.
Lite tips & funderingar kan jag säkert komma med men jag har lite svårt att skriva nu, så jag återkommer i frågan senare under dagen. Påminn mig gärna om jag glömmer.
Användarens profilbild
Av acand
Det här svaret har jag fått som pm från Delfinen_78 . Klistrar in det här om någon annan söker samma information:

Har du en i dagens läge en (för lång) trikåsjal ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera att kapa den till lagom längd genom att klippa bort en del på mitten och sen sätta dit en panel istället. Tänk på att använda en symanskinsnål som är avsedd för trikåtyger så du inte gör hål/drar upp maskor i trikån.

Vad gäller tyg till en panel så kan du nog i stort sett ta vilket tyg som helst som du tycker är fint. Trikå är väl kanske ingen bra ide om du vill använda panelen för att stadga upp sjalen lite med, och om tyget är väldigt tunnt och sladdrigt så kanske du ska lägga ett aningens kraftigare tyg under det så inte belastningen på det tunna tyget blir för stor.

Bredden (höjden) på panelen gör du rimligtvis lika lång som sjalen är bred. Vad gäller längden (bredden) på panelen så är nog enklast att knyta på sjalen med bebis i och sedan ta ett måttband och mäta hur långt det är från lite framför sidan - över iknutna bebisen - till lite framför andra sidan. Har du inte möjlighet att göra det så skulle jag tippa på runt 50-60 cm + några cm för sömsmån i varje ände. Mer än 70 cm inkl sömsmån skulle jag nog knappast ta eftersom panelen då kanske kommer att sluta bak på ryggen vilket knappast blir speciellt snyggt.

Vad gäller själva sömnaden så sy fast sjaländarna på panelen med hjälp av vändsöm. (Kolla in på http://www.baranara.se och sen i högerkanten "sytips" och sen "vändsöm" så finns det instruktion för det om du behöver)

Jag har sytt två st med panel. Den ena helt i trikå med trikåpanel (var tvungen att skarva eftersom jag inte hade tyg så det räckte på längden). Där gjorde jag panelen dubbel som ett rör med öppet i båda ändarna + en liten bit på ena långsidan för att kunna vända och kränga tyget fram och tillbaka lite under tiden som jag sydde fast själva knytdelarna av sjalen med vändsömmar i båda änar av panelen. När dessa var på plats gjorde jag en stickning runt om panelen så att jag sydde ihop "vändningshålet".

Den andra sydde jag med ett ganska tunnt tyg som paneltyg. Där gjorde jag så att jag klippte till en "baksida" till panelen i halvkraftigt bomullstyg. Där overlockade jag först upp- & nerkant på paneltyget som fick vara drygt 1 cm högre i varje ände än vad själva knytdelarna i trikå av sjalen var. Sen sydde jag fast sjaldelarna med vändsöm i panelen bortsett ifrån den sista stickningen vid vändsöm. Nålade fast det egentliga paneltyget med rätsidan mot baksidan av förstärkningstyget till panelen. Sydde fast i upp- & nerkant, vände så rätsidan kom utåt, vek in kanterna och sen gjorde en stickning runt hela panelen.
Användarens profilbild
Av jag71
Tack! jag var precis in och kollade i tråden men inget svar var det så jag funderade om det var bortglämt. Jätte tack båda två!
Användarens profilbild
Av Sami
En panel i bomullstyg ger lite extra stadga till trikån och du kan använda den längre. :D

Panelen kan du göra mycket enkelt ca 35 cm bred inkl sömsmån och nästan lika hög som trikåtyget lägg till sömsmån... fålla och sy fast utanpå... klarrt! :D

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?