Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sandrisen
Nu är det så att det kan bli aktuellt för lilla Jonathan att bära skena pga att hans höft verkar vara instabil (vi ska till ALB 10 april) och jag undrar om man kan bära barn i sjal som har skena? Vilka knytningar kan man använda sig av då? Någon här som har erfarenheter av att bära barn i sjal med skena?
Användarens profilbild
Av Sandrisen
Helen skrev:Det går utmärkt att bära barn med skena i sjal.
Eftersom du knyter sjalen så att den passar runt barnet så fungerar det.
På min sida under " varför bära" ser du ett par bilder på ett barn som bärs i skena. Det kan kanske ge dig lite ideér.
Tack! Tror det var du som skrev till mig inne på FL tror jag. :wink:
Användarens profilbild
Av Sandrisen
Toppen. Då vet jag att jag kan fortsätta med knytningen som han verkar trivas i om det nu blir en skena. :D
Användarens profilbild
Av Totte
Surfande runt för kompis räkning förra året om höftluxation och sjal. En av sakerna jag läste om då är att i Tyskland används sjalbärande som del av behandlingen vid mild höftluxation. Barnet sitter precis som i skenan med höfterna vinklade utåt. :D
Användarens profilbild
Av Sandrisen
Totte skrev:Surfande runt för kompis räkning förra året om höftluxation och sjal. En av sakerna jag läste om då är att i Tyskland används sjalbärande som del av behandlingen vid mild höftluxation. Barnet sitter precis som i skenan med höfterna vinklade utåt. :D
Okej, men hade dom skenan på då eller var dom utan?
Vad jag förstått får man inte ta bort skenan utan att ngn på sjukhuset gör det.
Användarens profilbild
Av Totte
Det i Tyskland var tydligen utan skena, men vänninan hade sitt barn med skena i sjalen. Min tanke var att få berättat att medan du väntar på besked är det tydligen himla bra för barnet att du bär i sjalen :D
Användarens profilbild
Av Helena
Jag vet ju inte vilken typ av skena du får. Vi fick ha skena (Örebro-skenan) på Saga i sex veckor från det att hon var några dagar gammal. Det gick bra att bära henne i sjalen, jag knöt x-omslut mest hela tiden. Upprätta knytningar funkar bra, i vagga-knytningen kan ju barnet inte ligga.

Jag tyckte att det var bra att ha bebisen i sjal, då glömde man bort den jobbiga skenan litegrand. Jag hade Sagas ben väldigt brett isär från början, det blev ju så med skenan. Jag kunde alltså inte stoppa in benen i sjalen som många gör. Det var en hård metallgrej på vår skena, som inte var så mysig när man höll Saga, men i sjalen kändes den faktiskt inte.

Bild
Användarens profilbild
Av Helen
Kvittra skrev:
Helen skrev:Det går utmärkt att bära barn med skena i sjal.
Eftersom du knyter sjalen så att den passar runt barnet så fungerar det.
På min sida under " varför bära" ser du ett par bilder på ett barn som bärs i skena. Det kan kanske ge dig lite ideér.
Tack! Tror det var du som skrev till mig inne på FL tror jag. :wink:

Det var nog jag tror jag visst. Lite svårt att tipsa om sådana saker på FL.
Användarens profilbild
Av Sandrisen
Totte skrev:Det i Tyskland var tydligen utan skena, men vänninan hade sitt barn med skena i sjalen. Min tanke var att få berättat att medan du väntar på besked är det tydligen himla bra för barnet att du bär i sjalen :D
Okej, men det passar jag på att göra och han trivs jätte bra. :D
Användarens profilbild
Av Sandrisen
Helena skrev:Jag vet ju inte vilken typ av skena du får. Vi fick ha skena (Örebro-skenan) på Saga i sex veckor från det att hon var några dagar gammal. Det gick bra att bära henne i sjalen, jag knöt x-omslut mest hela tiden. Upprätta knytningar funkar bra, i vagga-knytningen kan ju barnet inte ligga.

Jag tyckte att det var bra att ha bebisen i sjal, då glömde man bort den jobbiga skenan litegrand. Jag hade Sagas ben väldigt brett isär från början, det blev ju så med skenan. Jag kunde alltså inte stoppa in benen i sjalen som många gör. Det var en hård metallgrej på vår skena, som inte var så mysig när man höll Saga, men i sjalen kändes den faktiskt inte.

Bild
Oj, verkar som det finns alla möjliga skenor. Jag har fått uppfattningen att det troligen blir tal om en von Rosen skena om det blir ngn (får veta imorgon).

Var det svårt att få ner henne i sjalen?
Användarens profilbild
Av Helena
Kvittra skrev:Oj, verkar som det finns alla möjliga skenor. Jag har fått uppfattningen att det troligen blir tal om en von Rosen skena om det blir ngn (får veta imorgon).

Var det svårt att få ner henne i sjalen?
Nej, det tyckte jag inte. Men jag knöt x-omslut och då knyter man liksom sjalen om barnet, man stoppar barnet under smokingbältet och sedan gör man krysset ovanpå. Men du har ju en trikåsjal verkar det som, så då antar jag att du knyter sjalen färdig först och så stoppar du i barnet. Men trikåsjalar är ju rätt töjbara, så det ska nog gå bra med skena. Allra bäst är ju en långsjal som du har, jag hade en ringsjal också, men i den satt hon för vingligt med skenan.

Det jobbigaste tyckte jag var mer att bära för hand och att amma, för då ligger barnet lite vingligt. Och lite mer omständligt att byta blöjor, fast det vande man sig vid.
Användarens profilbild
Av Sandrisen
Helena skrev: Nej, det tyckte jag inte. Men jag knöt x-omslut och då knyter man liksom sjalen om barnet, man stoppar barnet under smokingbältet och sedan gör man krysset ovanpå. Men du har ju en trikåsjal verkar det som, så då antar jag att du knyter sjalen färdig först och så stoppar du i barnet. Men trikåsjalar är ju rätt töjbara, så det ska nog gå bra med skena.

Det jobbigaste tyckte jag var mer att bära för hand och att amma, för då ligger barnet lite vingligt. Och lite mer omständligt att byta blöjor, fast det vande man sig vid.
Okej, jo det stämmer att jag knyter först och sen stoppar i. Sjalen jag har är väldans lång så då kanske man kan göra lite lösare om det skulle bli för tajt med att få i han?
Användarens profilbild
Av Helena
Kvittra skrev:
Helena skrev: Nej, det tyckte jag inte. Men jag knöt x-omslut och då knyter man liksom sjalen om barnet, man stoppar barnet under smokingbältet och sedan gör man krysset ovanpå. Men du har ju en trikåsjal verkar det som, så då antar jag att du knyter sjalen färdig först och så stoppar du i barnet. Men trikåsjalar är ju rätt töjbara, så det ska nog gå bra med skena.

Okej, jo det stämmer att jag knyter först och sen stoppar i. Sjalen jag har är väldans lång så då kanske man kan göra lite lösare om det skulle bli för tajt med att få i han?
Ja, du får nog prova dig fram, det blir nog ett lite större paket med skenan. Men man kan ju inte knyta fel direkt, för skenan gör ju att höfterna sitter i rätt position.
Användarens profilbild
Av ernamalin
Lycka till idag! hoppas att ni slipper skena men om inte så är det en vanesak och innan man vet ordet av så är den borta igen.

Härligt att ha sjal att få stöd av när man bär "skenbarn", önskar att jag vetat om det när sonen var liten och fick sin frejka skena.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?