Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av sanna
Hej! Jag var inne på en garnaffär igår och kom hem med alpacagarn och en beskrivning på en hjälmmössa. Men hjälp... vet ej om jag fixar detta :?

Kan säga att jag är nybörjare. :)

Det står att man ska lägga upp 42 maskor, men hur blir det en mössa tillslut? Förstår liksom inte riktigt hur man stickar? Ska det vara flera delar eller? För det står ju inte i beskrivningen. Är det någon som har beskrivning på hjälmmössa så jag kan jämföra lite kanske??

MVH sandra
Användarens profilbild
Av Fryle
Det vanligaste mönstret på hjälmmössa går ut på att man med hjälp av ökning och minskning av maskorna i sidorna stickar ett sicksackformat stycke som sedan sys ihop, finns det ingen bild i beskrivningen?
Av sanna
Okej... jo det finns en bild på den färdiga mössan, men det är ju just det :) Jag förstår inte riktigt hur det ska bli en mössa av det här...

men jag har iallafall kommit igång nu... :) Behöver lite hjälp bara... det står att jag ska göra ett omslag på det räta varvet, och det är väl bara att lägga tråden runt stickan liksom? Sen på det aviga varvet ska jag sticka omslaget vridet räta, dvs sticka i den bakre maskbågen istället för den främre. Men är den bakre den som är längst ifrån mig liksom? Den som man inte brukar sticka i eller? Den är ju jättesvår att "fiska upp" med stickan, men det är kanske meningen??

Kram
Användarens profilbild
Av Gullan
sanna skrev:Okej... jo det finns en bild på den färdiga mössan, men det är ju just det :) Jag förstår inte riktigt hur det ska bli en mössa av det här...

men jag har iallafall kommit igång nu... :) Behöver lite hjälp bara... det står att jag ska göra ett omslag på det räta varvet, och det är väl bara att lägga tråden runt stickan liksom? Sen på det aviga varvet ska jag sticka omslaget vridet räta, dvs sticka i den bakre maskbågen istället för den främre. Men är den bakre den som är längst ifrån mig liksom? Den som man inte brukar sticka i eller? Den är ju jättesvår att "fiska upp" med stickan, men det är kanske meningen??

Kram
Jo, det blir en vågig platt bit av det hela, sedan syr du ihop som en "stjärna" bak, och sedan ner nacksömmen.

Gör gärna ett "vridet omslag" som http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_oke.php den länken visar. Det är inte meningen att det ska vara svårt... det är meningen att ökningen inte ska synas så väl sedan ;) Kram till dig med! och välkommen in i stickningens underbara värld!
Användarens profilbild
Av Fryle
sanna skrev:Okej... jo det finns en bild på den färdiga mössan, men det är ju just det :) Jag förstår inte riktigt hur det ska bli en mössa av det här...

Jag tycker det låter som om du har stenkoll! Ser fram emot att få beskåda det färdiga alstret såsmåningom.
Av sanna
Okej, Tack! Men jag undrar oxå om det är normalt att det blir bubbligt liksom? Blir det så när man minskar på ena sidan och ökar på andra?

Alltså, stycket är så här vågigt om ni förstår?? :roll: Men det kanske rättar till sig sen? Eller man kanske stryker mössan innan man syr ihop den??

Är det annars tecken på att jag gjort något fel? Har ju aldrig stickat på detta viset innan, och inte heller i så tunt garn :?

Lite luddigt inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar?

kram
Av sanna
Okej, Tack! Men jag undrar oxå om det är normalt att det blir bubbligt liksom? Blir det så när man minskar på ena sidan och ökar på andra?

Alltså, stycket är så här vågigt om ni förstår?? :roll: Men det kanske rättar till sig sen? Eller man kanske stryker mössan innan man syr ihop den??

Är det annars tecken på att jag gjort något fel? Har ju aldrig stickat på detta viset innan, och inte heller i så tunt garn :?

kram
Av sanna

kram
Användarens profilbild
Av anilov
Det bubbliga kan man oftast fixa till när man tvättar det stickade, innan man syr ihop. Då brer du ut det plant för torkning, efter de mått som oftast står i beskrivningen, och kanske men något tungt ovanpå som plattar till det hela lite. Då försvinner en del bubbel.
Av sanna
Okej... nu verkar det som om jag måste dra upp allt :cry: har stickat typ 10 cm och det här med omslaget känns inte rätt. Det är liksom som små hål nästan och syns ganska väl, vilket det väl inte ska göra. Jag har bara lagt tråden runt stickan, framifrån liksom, men sen på det aviga varvet när man ska sticka vridet :?: (i den bakre maskbågen istället för den främre), så tror jag det blivit fel hela vägen? Men vilken är den bakre maskbågen då... förstår inte och tyvärr bor min mormor 20 mil bort så henne kan jag inte fråga....

Så svårt att förklara såhär oxå, men om någon förstår, kan ni förklara vad som menas med vridet räta??

Kram
Användarens profilbild
Av Fryle
När du gör omslaget ska du lägga garnet bakifrån och fram över stickan. Sedan ska du på nästa varv sticka i bakre maskbågen, den som är längst från dig, för att maskan ska vridas och det inte ska bli några hål, det är inte så lätt och vi är många som repat upp flera gånger innan det blivit bra. Trägen vinner!
Av sanna
Tack!! Nu vet jag iallafall att jag gjort fel, så då är det ju bara att dra upp och se glad ut :) :roll: Nu vet jag ju hur jag ska göra oxå så förhoppningsvis behöver jag inte dra upp flera gånger :P

Men sen undrar jag oxå.... när man mäter arbetet, ska man mäta från längsta spetsen då eller? För arbetet är ju inte lika långt hela vägen, kortare på ena sidan och längre på andra, eller mäter jag mitt på arbetet??

Kram..
Användarens profilbild
Av Fryle
Mät mitt på arbetet och vinkelrätt mot varven när du mäter längden, följ ett varv när du mäter bredd.

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?