Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Linda0306
Hej
Jag är helt ny på detta. Jag fick min första sjal igår hoppediz så jag har tränat och tränat. Men nu till min fråga: när jag har knytit dubbel x och ska dra tyget från ena knävecket till det andra på båda tygen så blir det ju en massa tyg "över" vart ska jag ha det? i knävecket? Tacksam för hjälp.
Användarens profilbild
Av Anso
Se till att mycket tyg är uppdraget över barnets rygg, då blir det stadigare för barnet och inte så mycket tyg kvar vid knävecken. En del barn äääälskar att hänga bakåt i knytningen och är det då för lite tyg uppe vid nacke rygg så kan de luta sig bakåt lite som sagt.... :wink:
Av Linda0306
Jag får till det på ryggen men det jag menar är under rumpan det är där det känns som jag har mycket tyg och inte vet vart jag ska göra av allt. :?
Användarens profilbild
Av Anso
Hej igen!
Har du möjlighet att ta en bild på hur det ser ut så är det lättar att hjälpa.
Det går ju också att vika det där tyget vid knävecken tillbaka över barnets rumpa lite så fladdrar det inte för vinden. Titta lite på galleribilderna här på forumets första sida, så får du också lite tips om hur det kan se ut.

Eller det vanliga tricket, gå på en bärsjalsträff eller jaga rätt på en "Bärsjalsambassadör" (finns två rubriker för det)
Användarens profilbild
Av Helena
Nu brukar inte jag knyta dubbel-x, men jag brukar väl ha tyget lite korvigt vid benen, det som blir över liksom bara hamnar där. Det gör det ju också lite mjukare för barnets knän, när tyget blir lite tjockare.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag har löst det så att jag viker sjalen dubbel på längden. Då blir den precis lagom bred och tyget blir slätt och fint . Jag börjar alltså med att vika sjalen. Sedan sätter jag på mig den som vanligt när man börjar med x-omslut, men jag ser till att kanterna är uppåt på smokingbältet så att det bildar en ficka på magen. De dubbelvikta tåtarna är korsade på ryggen och hänger ned över axlarna fram. Sedan viker jag upp smokingbältet fram och sätter i Dante på vanligt sätt så att sjalen har sin fulla bredd precis runt Dante. Sedan drar jag åt i tåtarna så att Dante sitter tajt, korsar tåtarna fram och drar bak och knyter.

Det sättet att knyta har jag fått tips om via Buscilla, men det kommer ursprungligen från Marika såvitt jag förstått. För mig funkar det kanonbra iaf så det kan ju vara värt att testa. En bild på hur det ser ut ser du här, men man ser ju inte så tydligt tyvärr:

Bild

Prövar en till:
Bild

Fast den verkar inte fungera så ni får kopiera länken och öppna den i ett eget fönster.
Användarens profilbild
Av Helena
solanna skrev:Jag har löst det så att jag viker sjalen dubbel på längden. Då blir den precis lagom bred och tyget blir slätt och fint . Jag börjar alltså med att vika sjalen. Sedan sätter jag på mig den som vanligt när man börjar med x-omslut, men jag ser till att kanterna är uppåt på smokingbältet så att det bildar en ficka på magen. De dubbelvikta tåtarna är korsade på ryggen och hänger ned över axlarna fram. Sedan viker jag upp smokingbältet fram och sätter i Dante på vanligt sätt så att sjalen har sin fulla bredd precis runt Dante. Sedan drar jag åt i tåtarna så att Dante sitter tajt, korsar tåtarna fram och drar bak och knyter.

Det sättet att knyta har jag fått tips om via Buscilla, men det kommer ursprungligen från Marika såvitt jag förstått. För mig funkar det kanonbra iaf så det kan ju vara värt att testa. En bild på hur det ser ut ser du här, men man ser ju inte så tydligt tyvärr:

Bild

Prövar en till:
Bild

Fast den verkar inte fungera så ni får kopiera länken och öppna den i ett eget fönster.
Det låter ju bra. Har du sjalen alltid liggandes dubbelvikt då? För det är ju jobbigt att vika den dubbel för varje gång man vill ta på sig den.
Användarens profilbild
Av solanna
Helena skrev:Det låter ju bra. Har du sjalen alltid liggandes dubbelvikt då? För det är ju jobbigt att vika den dubbel för varje gång man vill ta på sig den.
Ja, precis! När jag tar av mig den är den ju uppvikt bara lite precis på mitten där Dante suttit i smokingbältet och det faller ihop av sig själv och så är det bara att rulla ihop och lägga undan sjalen.

Den enda nackdel jag hittills kommit på med denna knytning är att det är svårare att få fram tyg att stödja huvudet med om bebisen somnar och man behöver det. Tyget är ju mer spänt och slätt överlag. Men Dante lutar nästan alltid huvudet framåt när han somnar så jag brukar faktiskt inte behöva dra för något sjaltyg.
Av Linda0306
Tack för hjälpen. Jag börjar känna mig trygg med min första knytning och funderar på att så smått lära mig en till. Men som sagt 5 m tyg att vara sams med :) inte lätt så här i början tycker jag. Men jag hittar hela tiden nya sätt att få till det så det går fortare och fortare att få på mig den. Ångrar inte att jag köpte en sjal istället för Babybjörn sele!
Användarens profilbild
Av sacha42
Linda0306 skrev:Tack för hjälpen. Jag börjar känna mig trygg med min första knytning och funderar på att så smått lära mig en till. Men som sagt 5 m tyg att vara sams med :) inte lätt så här i början tycker jag. Men jag hittar hela tiden nya sätt att få till det så det går fortare och fortare att få på mig den. Ångrar inte att jag köpte en sjal istället för Babybjörn sele!
:vågen: vad glad jag blir att höra att du inte ger upp!! Jag bar själv min tös i BB-sele i 3mån innan jag hittade sjalarna och nu då hon är 15 mån klarar vi oss inte utan dem. Men med övninga så tillslut så går det bara och det är så underbart!! kämpa på och öva och fråga om du undrar nåt:D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?