Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Toyya
Köpte en bärabarn-sjal innan Karl kom till världen i tanke att använda den istf bärsele. Jag får bara inte till det! Fått goda råd som jag provat fram o tillbaka, men nu ger jag snart upp den! Har bara inte tålamod. Vad tror ni erfarna användare (o andra oxå), ska jag köpa en långsjal? Eller kräver det ännu mer trixande o tålamod?
Nu bär jag runt min baby i en Tomy bärsele, menn det pallar inte mina axlar så länge till... Hjälp!
Användarens profilbild
Av Pallas
Jag har ju bara provat långsjal (Baby Bundler) så jag kan ju bara berätta vad jag tycker om den.

Vet inte vad du har för problem med kortsjalen, men jag tycker att det fina med min sjal är att den går att använda på så himla många olika sätt. Jag kan bära honom liggande i vagga, eller upprätt eller lite på sninskan, på höften, på magen eller på ryggen. Dessutom är det väldigt stadigt, tycker jag. Skulle nog kunna stå på händer med V i X-omslut II utan att han ramlade ur! Han väger nog uppåt 7 kilo nu och jag kan utan minsta lilla problem bära i flera timmar.

Jag tror nog att en långsjal är mer användbar och att den avlastar bättre eftersom man bär på två axlar. Sen går det ju inte toksnabbt att sätta på sig den, men jag har inga problem med de 1-2 minuterna det tar att knyta och stopa digt Viktor. Jag tycker också att det var väldigt lätt att lära sig knyta och att det är lätt att få det bra. Ryggknytningarna som jag började öva på att göra alldeles själv i förrgår tar ju längre tid, men det är ju för att jag är så ovan och att Viktor inte kan hjälpa till nåt själv.

Jag ska nog skaffa mig någon form av snabbärmojäng tills han blir lite större och får spring i benen. Jag kan tänka mig att det är jobbigare med en långsjal då...
Användarens profilbild
Av April
Hej, hej!

Jag har en BäraBarnsjal, men Saga var äldre när vi införskaffade
den (hon var 5 mån.) Det är ju skillnad att bära en liten nyfödd och
en äldre.

Om jag varit som du hade jag nästan köpt en trikåsjal (långsjal)
och kanske "sparat" BäraBarnsjalen tills det att Karl blir äldre -
om du inte får till det vill säga... Jag menar, du kommer att få
mycket nytta av BäraBarnsjalen när Karl blir äldre - så det är
inget felköp.

Eller hade jag köpt en bit trikåtyg i en tygaffär och gjort en
bärpåse av den - gjort den lite kortare än sybeskrivningen
och lite mer rundad (så att tyget inte blir för "slappt").

Vad är det du inte får till, är det knuten - eller längden?
Skriv gärna mer så kanske jag kan hjälpa dig :wink:

Kram
Användarens profilbild
Av Toyya
Tycker inget funkar... :?
Ligger han hyfsat blir det obekvämt för mig o för långt ner. Dvs för löst, annars får jag inte i honom.
Testat med knuten på ryggen o det är lite lättare än med den fram.
Får jag till honom stabilt o bra skär det in i axeln.
Suck! Är det inte det ena så är det det andra... Det kanske bara är det faktum att mitt tålamod saknas, som är problemet.

Har lurat på en trikåsjal själv. Tips om bäst o billigast?
Användarens profilbild
Av tinaw
Du har inga sjalare i närheten då, som kan hjälpa dig att få till det? För när BBn väl är knuten en gång behöver du ju inte knyta om den.

Lite trixigt är det kanske med långsjal, men jag fick då till långsjalen långt innan jag blev överens med den korta. Men jag tycker också som föregående talare, för ett större barn är kortsjalen verkligen jättebra, men för en liten är långsjalen allra bäst. Utom till amning (OBS! Personlig åsikt! :wink: ).

Allra enklast, om du vill bära på en axel, är bärpåsen. Sy den i rätt storlek (eller köp för all del, men de är jättelätta att sy), ta på den, stoppa i Karl. Inget knytande, inget krångel.

/Tina
Användarens profilbild
Av April
Hej igen!

Jag såg att du sett den förra tråden med tips på knytningar...
Har du testat den knytningen där man viker tyget dubbelt?

Du säger att det skär in i axlen... Drar du ut tyget ordentligt
över hela axlen, så ska det inte göra ont (men det kanske
det gör ändå?)

Kan du kanske "träna upp" knytningen med ett gosdjur eller
en docka? Så att du inte blir stressad i "stundens hetta" :P

Jag har köpt en MobyWrap till nästa barn (som inte ens är
påtänkt :lol: ) Anledningen var att jag sålde min BB-sele och
inte ville köpa något annat för de pengarna :wink:

MobyWrapen är ju billig - men jag vet inte hur den skiljer
sig från t.ex. BabyBundlern (tror att BabyBundlern har lite
mer kvalitet på tyget?)

Du kan ju också sy en sådan här (som någon tipsade om):
http://webpages.charter.net/dshiel0742/FrankenKozy.htm

Lycka till!
Kram
Användarens profilbild
Av Anna
Jag vet inget annat sätt än att öva, men det bästa vore ju om det fanns någon som kunde visa dig. Var bor du? Om det inte går så skulle jag nog göra om den till en ringsjal. Det har jag förstått att många gör och jag har lagt undan min Bärabarnsjal (och tänkt sälja den) och använder ringsjalar istället. Det är mycket lättare att få en ringsjal riktigt bra. Men som sagt, bäst vore ju om du kunde få lite handgriplig hjälp av någon så du får ordning på det hela.
Användarens profilbild
Av Toyya
Tack för alla tips! Jag testar vidare :-P
Av Alexandra
[quote="Anna"] Om det inte går så skulle jag nog göra om den till en ringsjal.quote]

Jag sydde om min bärabarn-sjal till ringsjal,och den blev betydligt mer lätthantrelig, och jag slapp oxå den skavande knuten. Det var superlätt och den blev jättefin, trots att jag inte är någon vidare sömmerska :) Det blev även mindre "överskottstyg".
Ringar köpte jag från leffesomias.
Skall försöka länka bild,så kan du se hur det blev.
Användarens profilbild
Av Toyya
Alexandra: Det vore snällt om du kunde visa. Verkar vara en bra ide att sy om till ringsjal... kanske ska ta och göra det
Användarens profilbild
Av Ingrid
Hej Toyya!
Jag tycker helt klart att du ska satsa på en långsjal! Jag använde min långa jättemycket när Anton var liten, det var först när han blev dryga halvåret jag kände att jag behövde en kortare sjal. Nu när han är ett och ett halvt år, bär jag nästan uteslutande i kort sjal, bära-barn-sjal eller ringsjal. Bära-barn-sjalen är lite knepigare att få till tycker jag fortfarande, men å andra sidan så kan man ha den färdigknuten sedan och man behöver inte knyta om den oftare en sådär en gång i veckan ungefär. Och den ger fantastiskt fin avlastning nu, en ringsjal kan aldrig bli lika bra tycker jag! Så behåll du den till lite senare, är mitt råd.

Som långsjal är trikåsjalar lättare för nybörjare, framförallt om man inte har någon som kan visa en hur man knyter. Jag säljer sjalar själv här i Västerås, och eftersom jag visar och lär ut knytningar till de som köper av mig, så säljer jag väldigt många vävda sjalar, för får man lite övning är de inte svårare egentligen. Men tycker du att det har känts lite knepigt, skulle jag rekommendera dig att köpa en Hug-a-bub sjal. Till den får man en jättefin, instruktiv video så att man lätt kan lära sig hur man knyter. Den är iofs på engelska, man man ser ju mycket tydligt vad de gör. Hug-a-Buben är en lite dyrare trikåsjal, men av finare kvalitet och ser snyggare ut, så det kan vara väl värt pengarna. Dessutom går den att använda fastän det är varmt ute, och det kan man inte med alla långa sjalar.

Hälsningar
Ingrid (www.babydesign.se)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?