Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av JITO
Idag var vi på Frölunda torg här i Göteborg och shoppade. Fullt av folk som julhandlade såklart.

Jag hade min easycare med mig och tog upp sonen i den för han behövde sova.

Alltså jisses vad folk glor! Har de aldrig sett nån som bär sitt barn förut? Jag tycker i och för sig det är roligt, jag går stolt där och myser :)

Sedan tycker jag det är mycket konstigt att det är så vanligt med de där hemska babybjörn selarna, usch och fy. När jag ser nån stackare gå runt med en sådan vill jag liksom hoppa på dem och informera dem om att sjal är MYCKET bättre men då tror de väl inte jag är klok.

Så idag har jag gjort lite sjalreklam för alltid är det någon som kommenterar! :)
Användarens profilbild
Av Gullan
BabyBjörn har lyckats bra med sin markadsföring... för som förstagångsförälder tror man verkligen att det är det ENDA man kan bära i. Skillnaden är först och främst sittställningen för barnet - grodställning, med knäna högre än rumpan i sjal/ergo/patapum m.fl eller benen hängande rakt ner som i BB. Ben som hänger rakt ner gör att barnets hela vikt vilar på dess bäcken, i stället för att fördelas över hela ben-/höft-partiet. Det tycker jag är största skillnaden när vi först och främst har våra barn för ögonen. Det andra som vi bör tänka på är oss själva. Jag använde till Emil vanliga BB-selen, den skar in och var ostadig att bära i, så jag fick ont i ryggen - det får jag inte av sjal/MT. Hoppas att jag kunnat skingra några moln i dina tankar :)
Användarens profilbild
Av JITO
Jo det är ju så att sjalen är mycket bättre och då tycker jag liksom att alla borde få bli informerade om detta.

Som du säger så vet man inte om att sjal finns. Jag önskar att jag had evetat om sjal redan när min son föddes, det hade gjort livet lättare eftersom han ville bara sova på oss hela dagarna vilket blev lite stillasittande till slut :)
Användarens profilbild
Av Gullan
samma här - det va så jag hittade hit när vi väntade nr 2. Tänk om de kunde ha lite mer info på mvc!
Användarens profilbild
Av thanisa
Nej jag tycker inte det är så annorlunda med sjal. När jag var i Göteborg såg jag dock inga andra sjalar förutom när jag var på öppnis i Mölndal och då var det faktiskt mest ergos där. Här nere i Lund tycker jag att de flesta dagar när jag är på stan eller i köpcenter så ser jag en sjal eller fler. Visst ser man betydligt fler som bär med baby björn men de flesta känner till sjal och tycker inte det är något konstigt längre. När jag började med sjal till dottern för över fyra år sedan, då var det ovanlgt och man fick många blickar kan jag säga.

Var i torsdags nära att gå fram och prata med en som bar i en babybjörn. Inte för att överhuvudtaget omvända, utan för att hjälpa henne att få så bra avlastning som möjligt med sin babybjörn. Det såg riktigt tungt ut då barnet verkligen hängde på henne och det väldigt långt ner, att hon bar med en babybjörn active tror jag inte hjälpte så mycket. Barnets ben kom så långt ner att det borde ha varit i vägen när hon gick. Hade gärna hjälpt henne för att hennes bärdon hade fungerat så bra som möjligt, är folk nyfina berättar jag och visar gärna om sjal men jag visar aldrig om de inte frågat. Vill inte bli någon som tycker att andra sätt att vara mot barn är helt fel. De flesta gör aktiva val och det är helt okej för min del.

Om du tycker att det är så ovanligt att bära i sjal så gör det själv oftare. Ju mer det syns det fler blir att känna till det och kanske överväger sjal när de ska välja bärdon. Jag gillar sjalen och bär när vi är ute varje dag. Vi använder inte vagnen längre, den enda gången den används är när jag åker tåg själv ochdå behöver ha med mig 2 bilbarnstolar, då är vagnen suverän att ha som lastkärra.
Av juniblommor
JITO skrev:Jo det är ju så att sjalen är mycket bättre och då tycker jag liksom att alla borde få bli informerade om detta.

Som du säger så vet man inte om att sjal finns. Jag önskar att jag had evetat om sjal redan när min son föddes, det hade gjort livet lättare eftersom han ville bara sova på oss hela dagarna vilket blev lite stillasittande till slut :)
Samma här! :iagree:
Försökte med Baby Björn till min första, men det kändes aldrig bra. Tungt och slängigt och jobbigt för ryggen. Det var 8 år sedan.
Jag är jätteglad att jag vågade prova en långsjal på min lille son (nu 6 mån). Det fungerar jättebra och det är ju så mysigt!

Jag tror att mycket ligger i att man aldrig ser sjalar ute på stan eller på tv (om inte ngt proram har ett repotage om ngt "annorlunda"). En förutfattad mening om vilka som bar med sjal hade jag också..... Tänkte att -Det är väl mest kommunistiska folkskolebohemer med ponchos som bara äter vegetariskt och klär sig i second hand..................... :roll:

Nu så bor ju jag i en ganska så liten stad i mellansverige, men jag är ju faktiskt ute på ganska mycket. Har lyckats med konststycket att inte sett en enda sjalare "live". (min sambo såg en på Tom Tits i sommras dock..) och när jag bär ute på stan så känns det som om alla glor ögonen ur sina hålor. Men det är många som ger positiva kommentaren om att det ser så mysigt och bekvämt ut mm.

Sen så verkar det ju så himla komplicerat att vira in sig i den där lång sjalen när man står där för första gången med en beskrivning som man skall försöka följa. Jag tror att många stupar där och inte ens orkar försöka för att det verkar krångligt. Och visst krävs det lite övning innan det går fort och smidigt med långsjalarna. Kanske vi skulle marknadsföra de "enklare" bärdonen (ergo,mt och bärpåsar tex) mer för att kunna få fler att våga prova....?
Användarens profilbild
Av nickie
Jag var i Sthm för att julshoppa i helgen. (Kom hem med kläder till mig, o massa böcker, men inga julklappar. ): ) Såg inte en enda sjal. Själv bar jag Rebecka i min ABC-sele mestadels, men testade även min nya EasyHug.
Folk tittar en hel del när man bär en sovande ettåring på ryggen, men ingen som sa nåt. Eller jo, jaguarkompisarna vi träffade tyckte det såg himla bekvämt ut, för Rebecka. Och att det verkade smidigt. Så där kanske vi har några framtida sjalpappor... :)
Av Tigermilk
Oj, jag har nog aldrig känt mig utstirrad. När jag burit E innanför jackan kollar ibland folk lite extra, typ "är hon jättefet/gravid eller är det ett barn?" :-) Inte ens i lilla Kiruna stirrade någon, jo folk kikar förstås men inte sådär som att man vore ett UFO.

Kan det inte vara så att folk ibland tittar för att det helt enkelt är en bebis därinne? Folk i allmänhet tycker ju bebisar är rätt gulliga. Om man skulle gå på stan med ett barn i famnen, utan sjal, nog skulle folk titta en del då också?
Användarens profilbild
Av JITO
Jo det kanske är så att de skulle stirra om man bar barnet i famnen också men det känns som att det är för sjalen.

De där som tittar och ler lite fint hade nog tittat och lett ändå för att det är en bebis. Men jag tänker på de där som tokstirrar som om man vore ett ufo :)
Av Jun
Jag tycker också att det stirras en hel del här i Falun när vi är ute med Molly men jag tror nog de flesta undrar vad sjutton det är vi har innanför tröjan/jackan och sen när de ser att det är en liten bebis så brukar de ofast le lite :) och står man i kassan och ska betala lr nåt så brukar de flesta kassörer faktiskt påpeka att "det var ju mysigt!" och "åh vad skönt hon har det där!" men visst stirras gör det och jag tror nog att frekvensen hade varit lite lägre om man hade kommit med en vagn... men jag tror ändå att det är mest nyfiket :D
Av Jun
jo... och barn brukar bli jättenyfikna och tycka att det är jättespännande och säga till mamma/pappa att "titta där är en bebis!" :D
Av jenjen
Ja här i samhället där jag bor, där är det verklien ovanligt med sjal :)
Jag vet en enda person mer än mig som använder sjal.
På öppna förskolan så det ut så här första gången jag kom med sonen i sjal :shock: :shock: :shock: !!!
Men det är kul ändå med alla frågor och jag får känna mig lite som en sjalexpert.
e vanligaste fågorna är "Är det inte krångligt" "Det ser så svårt ut att knyta"
Användarens profilbild
Av emelie
Jag tycker nog att det blir vanligare o vanligare att man ser sjalar, långa, korta o med ring. Här i södra storSthlm iaf.
Annorlunda el alternativt skulle jag inte säga längre, det säljs ju sjalar på Babyland! :wink:

Men lite uttittad blir jag ändå o får en del kommentarer.
Åh, sån där modern! är faktiskt en av de vanligaste :shock:

en kvinna stoppade mig i Farsta C o sa: Jättebra! så där bär vi hemma i Afrika! :)

för några dagar sedan träffade jag en mamma på väg till dagis som tyckte att jag var ambitiös som bar. Jag funderar fortfarande lite över det, jag utgår ifrån att det var en positiv kommentar, fast personligen tycker jag det är mer ambitiöst av mig att dra barnvagn med två barn på (än att ha ett barn på magen o ett som går) vilket är mitt alternativ o det sätt på vilket vi oftast tar oss till o från dagis.
Mammans dotter (ca 3-4år) blev jättenyfiken på sjalen iaf, en sån ville hon också ha! :D

Fast jag har för mig att det tittades en del för 3,5år sedan när jag bar Viktor i BabyBjörnen också. Kanske är det synen på ett barn som är med utan att vara i vagn som är spännande att titta på?
Av Frigg
När vi var i Sverige i höstas (i Helsingborg) såg jag inte en enda som bar i sjal. Fast det kändes inte heller som folk tittade mer än vanligt.
Förra året var det många som stirrade på oss som om de sett ett UFO och vi fick många kommentarer här hemma. Men så i våras började min kompis importera och sälja både sjalar och patapumselar. Hon har varit duktig på att göra reklam och har på kort tid omvänt ett helt land. Fast å andra sidan så går det rätt så fort att sprida något nytt bland en befolkning på 300 000. Nu ser man allt oftare sjalar och får frågor intresserade föräldrar. Fast det ju fortfarande riktiga sjalmotståndare som nästan likställer sjalbärande med barnmisshandel eller tycker att det bara är bohemer som har sjal. Det kommer man nog aldrig att komma ifrån.

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?