Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av printzezzan
Jag tycker inte riktigt om tanken på att bära med barnet framåt, men jag kan inte sätta fingret på varför. Kanske känns det som att en del av närheten går förlorad. Någon som har mer konkreta argument varför ?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Det är ju heller inte lika ergonomiskt, om nu det gills som argument?! :roll:
Användarens profilbild
Av printzezzan
Ett litet tillägg till min ursprungliga fråga (som fortfarande gäller) De som vill bära framåt, varför vill dom det?
Användarens profilbild
Av GosKina
I min avatar har jag en bild på Anny när hon sitter framåt. Hon tyckte om att sitta så när hon var yngre och inte hade så långa ben. Nu när hon är dryga 8 mån är det krångligt att få henne att sitta i skräddarställning, så nu väljer jag att sätta henne mot kroppen istället.

Men hon tyckte det var kul att titta framåt när hon var vaken. Dock tyckte inte jag det såg så skönt ut när hon somnade och hade näsan intryckt i tyget framåt :-) Så man missar ju som du skriver en hel del närhet när barnet sitter så, samt att det är ganska svårt att få en bra knytning när benen är korsade innanför tyget. Men jag var iofs inte så van att knyta när jag satte henne framåt, så numera kanske det skulle gå bättre, men det är ju mycket skönare och mysigare när de sitter mot kroppen.
Av Pétronille
Jag har läst en hel rad argument mot framåtbärande, men minns inte var. Kanske någon sjalguru vet?
Framför allt var det ergonomiska argument: bebisen sitter inte alls bra på det viset. Men det var också samma argument som mot att sätta en liten bebis framåtvänd i vagn, att den sitter med intrycken strömmande mot sig och inte kan värja sig. När bebisen sitter bakåtvänd (eller då den sitter på rygg) så kan den på ett helt annat sätt välja när den vill titta; blir den less och trött så behöver den bara luta huvudet mot bärarens bröst eller rygg.
Jag förstår inte heller varför så många absolut vill bära framåtvänt -- lika lite som jag förstår varför Urban Jungle-vagnarna blivit så inne, där man måste placera en bebis framåtvänd så snart den inte vill ligga längre...
Användarens profilbild
Av Alven
Mamasamueli skrev:Innan jag hittat till sjalarnas värld och inte hunnit bli så militant sjalare :roll: så bar jag Samuel i babybjörn. Han var en väldigt vaken bebis från dag 1 och ville spana in omvärlden hela tiden. När jag bar honom inåtvänd vred han hela tiden huvudet åt sidan för att kunna se nåt, så då började jag bära honom utåtvänd (ca 2 mån var han då). Om han inte var trött och ville sova förstås. Efter ergons och sjalarnas intåg har det känts som att han sitter såpass bra att han ser ändå. Det är ju en sån massa spännen och band ivägen för dem i Babybjörnen.
exakt så var det för oss när David var liten!
Användarens profilbild
Av Foxan
Ett av argumenten varför man ska inte bära barnen framåt, är att då kan de inte sitta i "grodans" position (vilket är dåligt för deras höften) och får onödigt tryck på könsorganen, har jag läst.
Användarens profilbild
Av Helena
Mamasamueli skrev:Oj, jag läste ju fel! :oops: Argument mot att bära framåt, var det. Det handlar ju om att deras ben hänger och dinglar (om man itnte bär buddha), vilket kan göra att höften kommer ur led, höftledsluxation. Obs KAN. Inte dinglande ben = höftledsluxation. ;) Tydligen använder man sjal (ergonomiskt riktiga knytningar då) som behandlingsmetod mot höftledsluxation. Och sen gillar "man" (militanta sjalare ;)) inte att riktigt små barn inte får chansen att värja sig mot alltför mycket intryck genom att de är vända utåt. Men de flesta förstår nog att om barnet gnäller och är missnöjt så vill det bli buret på något annat sätt. + det som Foxy skrev :D
I Sverige används inte sjal som behandlingsmetod mot höftledsluxation. Min flickas höft var aningen instabil och hon fick bums en skena på BB. Jag kommer ju dock aldrig bära framåtvänt pga att jag vet att hon haft lite problem med höften, jag vill bära så korrekt som möjligt för att hjälpa henne.
Min man bär henne dock framåtvänt i famnen ibland, han säger att hon gillar det. Fast då får hon ju mer stöd förstås. Så jag är nog inte emot att barn tittar framåt i hemmets lugn, mer att det borde ju vara bekvämt för barnet isåfall.

Roligt uttryck militanta sjalare, är det ett nytt uttryck som jag missat. :D
Av Pétronille
Helena skrev: Roligt uttryck militanta sjalare, är det ett nytt uttryck som jag missat. :D
:iagree: Håller med, jag vill oxå va en militant sjalare!!! :D
Användarens profilbild
Av Helena
Men militanta sjalare, är det sådana som bränner barnvagnar. :D
Av Pétronille
Helena skrev:Men militanta sjalare, är det sådana som bränner barnvagnar. :D
Hahaha! :rofl: Bra poäng!
Användarens profilbild
Av lillgumman
Mamasamueli skrev:
tinaw skrev:(eller BB-selar...?) :hide: :wink: :lol:
Det ska vara vårt mantra: BRÄNN BABYBJÖRNEN! :twisted:
Bränn, bränn, bränn... som de säger i trolltyg i tomteskogen :lol:
Användarens profilbild
Av anhasa
Helena skrev:
Mamasamueli skrev:Oj, jag läste ju fel! :oops: Argument mot att bära framåt, var det. Det handlar ju om att deras ben hänger och dinglar (om man itnte bär buddha), vilket kan göra att höften kommer ur led, höftledsluxation. Obs KAN. Inte dinglande ben = höftledsluxation. ;) Tydligen använder man sjal (ergonomiskt riktiga knytningar då) som behandlingsmetod mot höftledsluxation. Och sen gillar "man" (militanta sjalare ;)) inte att riktigt små barn inte får chansen att värja sig mot alltför mycket intryck genom att de är vända utåt. Men de flesta förstår nog att om barnet gnäller och är missnöjt så vill det bli buret på något annat sätt. + det som Foxy skrev :D
I Sverige används inte sjal som behandlingsmetod mot höftledsluxation. Min flickas höft var aningen instabil och hon fick bums en skena på BB. Jag kommer ju dock aldrig bära framåtvänt pga att jag vet att hon haft lite problem med höften, jag vill bära så korrekt som möjligt för att hjälpa henne.
Min man bär henne dock framåtvänt i famnen ibland, han säger att hon gillar det. Fast då får hon ju mer stöd förstås. Så jag är nog inte emot att barn tittar framåt i hemmets lugn, mer att det borde ju vara bekvämt för barnet isåfall.

Roligt uttryck militanta sjalare, är det ett nytt uttryck som jag missat. :D

Används sjalbärande som behandlingsmetod i andra länder?? Intressant, tycker jag. Någon som vet mer? :?:

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?