Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag ska ha mitt första barn i september och skulle vilja göra en trikåsjal att bära den lille i, som jag förstått det är det många som rekomenderar trikåsjalar till nyfödda.
Jag har en hel del trikåktyger hemma men undrar lite över hur sjalen ska se ut. Är det bäst om sjalen smalnar av på slutet så att knuten blir mindre?
Hur lång och bred ska sjalen vara och när ska den börja smalna av. Hur bred är sjalen i ändarna, där den är som smalast?
Vilken typ av trikåtyg ska man använda? Ska det vara väldigt stretchigt eller bara lite stretchigt?
Jag har aldrig sett en sjal på riktigt, bara på bild så det är svårt att veta.
Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig :D
Användarens profilbild
Av Kusmi
Passa på att gå på sjalträff, där finns alltid sjalar att klämma på.
Jag har en hemmasydd och den är ca 70cm bred och 5 m lång. Är ganska liten ... 36:a. Skulle räckt med mindre, kanske strax över 4 meter.
Min sjal i avataren är en hemmasydd trikåsjal. Det skall vara ett stadigt trikåtyg då blir det bäst. Tjockare T-shirttyg.
Användarens profilbild
Av Anso
Liten knut är aldrig fel.
Jag har nu mätt min Cuddly Wrap som är 50 cm bred över större delen av sjalen (trikåsjalarn är oftast ca 70 cm breda, Hug A Bub är 40 cm).
Jag såg till min förvåning att min sjal är 6 meter (den måste ha töjt sig eller !?) lång totalt och smalnar av de sista 1,5 meterna på varje sida ner till ca 10 cm bredd på sluttampen.

En trikåsjal känns inte lika lång om man smalnar av ändarna, det blir mycket lättare att hantera då.

Det går aboslut att klara sig med en trikåsjal som är kring 5 meter eller lite kortare i och med att tyget töjer sig. Prova dig fram - gär en 5 meters och kapa vartefter.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av linafelicia
Tack för tipsen :lol:
Jag tror jag gör den 70 cm bred och 5 m lång med avsmalnande ändar. Om jag tycker att det är mycket tyg kan jag ju alltid göra den smalare efteråt.
Användarens profilbild
Av Ezereht
Min trikåsjal var 5.1 m bred och precis för kort så jag inte kunde knyta fram. Det kan vara ganska trevligt att knyta fram om man är nybörjare. Då behöver man nog 5.4m ungefär? Men det går ju fint att knyta baktill också, särskilt när man vant sig lite. Och om man knyter bak behöver man ju mindre tyg. Min vävda nu är 4.6 och det går jättebra att knyta bak, hade nog räckt med 4.3 också. Men till maken är det jättetight med 4.6. (knyt typ X omslut med barnet på magen).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?