Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Fixar och trixar och försöker få till ett bra huvudstöd med easyn, men det vill sig inte (har inte lyckats få till det bra med min andra långsjal heller). Hennes huvud glider sakta bakåt så att hon till slut ligger med ansiktet rakt upp mot himlen när hon somnat tillräckligt djupt. Jag försöker att hålla axelbandet smalt, så att tygbiten som stödjer huvudet inte ska bli för bred och att den dessutom ska få lite stöd ifrån axelbandet, men det hjälper inte. Hade samma problem med den elastiska sjalen i början, men trodde att det var för att hon var så liten, för efter ett tag började det fungera bättre. Tips och råd? Kan jag ha knutit sjalen för löst? Finns det andra smarta tips för att få till huvustödet bra? Lilltjejen är 4 månader och jag knyter ett vanligt omslutet kryss. Hon verkar ju inte lida av det precis, men det ser inte så skönt ut, med huvudet i 90 graders vinkel bakåt...
Användarens profilbild
Av Helena
Kanske du har knytit för löst. Det yttersta lagret tyg kan du ju dra åt iallafall om du knyter upp knuten, ifall hon ligger åt det hållet.

Men stödjer du inte huvudet med hjälp av ena korsdelen eller har jag fattat det fel?
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag förstår inte riktigt hur du gör när du vill ha stöd för huvudet. Enklast är att bara stoppa in huvudet innanför ena axelbandet sas. Det är ganska lätt att knyta lite för löst så att axelbanden inte är ordentligt spända och då åker huvudet gärna ut igen, men som Helena skrev så är det lätt att bara knyta upp knuten och dra åt lite mer.

Hoppas du får lite hjälp av mitt flummiga svar... :lol: :roll:
Användarens profilbild
Av Ofelia
zandrama skrev:Jag förstår inte riktigt hur du gör när du vill ha stöd för huvudet. Enklast är att bara stoppa in huvudet innanför ena axelbandet sas. Det är ganska lätt att knyta lite för löst så att axelbanden inte är ordentligt spända och då åker huvudet gärna ut igen, men som Helena skrev så är det lätt att bara knyta upp knuten och dra åt lite mer.

Hoppas du får lite hjälp av mitt flummiga svar... :lol: :roll:

Jo, det är just så jag gör, men det finns ju inget bakom bakhuvudet som stoppar det från att hasa, eller hur jag ska beskriva det. Så när jag rör mig så hasar huvudet sakta bakåt tills det ligger helt bakåt. Svårt att beskriva...
Användarens profilbild
Av Helena
Ofelia skrev: Jo, det är just så jag gör, men det finns ju inget bakom bakhuvudet som stoppar det från att hasa, eller hur jag ska beskriva det. Så när jag rör mig så hasar huvudet sakta bakåt tills det ligger helt bakåt. Svårt att beskriva...
Då knyter du nog lite löst. Barnets huvud lutar ofta lite åt sidan, men det ska ju inte hoppa bakåt. Stoppar du in huvudet ordentligt under ena krysset?
Kanske du kan titta på lite bilder, så att du får en uppfattning om hur det ska se ut, men det kanske du redan gjort.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Helena skrev:
Ofelia skrev: Jo, det är just så jag gör, men det finns ju inget bakom bakhuvudet som stoppar det från att hasa, eller hur jag ska beskriva det. Så när jag rör mig så hasar huvudet sakta bakåt tills det ligger helt bakåt. Svårt att beskriva...
Då knyter du nog lite löst. Barnets huvud lutar ofta lite åt sidan, men det ska ju inte hoppa bakåt. Stoppar du in huvudet ordentligt under ena krysset?
Kanske du kan titta på lite bilder, så att du får en uppfattning om hur det ska se ut, men det kanske du redan gjort.
:iagree:

Då är det nog lite för löst. Jag tycker också att det lättare blir så att huvudet "kanar iväg" om Thea sitter för lågt ner, då blir det inte lika bra stöd liksom. Inte för att jag vet om det är samma sak för dig, men hon ska sitta så högt att du precis kan pussa henne på huvudet :wink:
Användarens profilbild
Av Ofelia
Helena skrev:
Det är säkert det, att det är löst. Försöker dra så hårt jag kan, men det har inte blivit bättre so far. Lite trix att få till för samtidigt vill det skava på halsen. Ja ja, det ska väl inte vara helt lätt att gå över till vävd. Bara att öva vidare... Den elastiska fungerar ju så bra i övrigt, men det börjar bli dags att släppa den...
Användarens profilbild
Av Helena
Jag vet inte om det hjälper dig, men när jag knyter x-omslut, så sätter jag in barnet under smokingbältet i den höjden jag vill ha henne, sedan drar jag ordentligt i sjaländarna så att smokingbältet tajtar till sig. Sedan gör jag kryssdelarna, då har jag sjalen samlad på axlarna och så drar jag åt så hårt jag vill ha det. Sedan drar jag bort sjalen från halsen något och viker upp den så att den ligger dubbelt över axlarna. Sedan kan det kännas för löst eller för hårt, då knyter jag om den övre kryssdelen. Den undre går ju inte fixa nu.
Men det finns ju många olika sätt att knyta, så detta sättet kanske bara passar mig. Det är ju lite så att man i början kanske inte tror att den vävda sjalen är så elastisk som den är, man tar kanske inte i så mycket som måste, och speciellt Easycare är väl extra elastisk.

Det kan hända att den kryssdelen där min flickas huvud hamnar när hon somnar känns aningen lös ibland och då lutar hon lite för mycket åt sidan, men bakåt lutar hon egentligen aldrig.
Användarens profilbild
Av Ofelia
Helena skrev:Det kan hända att den kryssdelen där min flickas huvud hamnar när hon somnar känns aningen lös ibland och då lutar hon lite för mycket åt sidan, men bakåt lutar hon egentligen aldrig.
Med "bakåt" menar jag att dotterns bakhuvud närmar sig hennes rygg så att det ser ut som att huvudet lutar bakåt. Fast egentligen så glider det ju i sidled eftersom hon sover med huvudet vridet åt höger eller vänster :) Så lätt det kan vara att beskriva med ord :wink: Hon börjar i samma position som bebisen här uppe till höger (reklam för www.babydesign.se), men sedan går det bara utför :)

Tack för alla försök att hjälpa oss och era tips hur ni får till det lagom hårt. Tror att vi är på rätt spår och nu får fortsätta att öva öva öva... :) Försöker att dra åt axelbanden efter att hon sitter i smokingbältet men innan jag gjort krysset, men det är väl helt enkelt inte tillräckligt, för axelbanden känns allt lite för lösa när hela härligheten är klar :)
Användarens profilbild
Av Ofelia
kajsa kavat skrev:Inte för att jag vet om det är samma sak för dig, men hon ska sitta så högt att du precis kan pussa henne på huvudet :wink:
Då måste jag passa på att fråga dig Kajsa; att barnet ska sitta så högt att man kan pussa på huvudet läser man överallt. Men menar man då en puss uppe på huvudet eller en ansiktspuss? För om man kikar på din avatar så sitter Thea ganska högt upp. Nu är hon ju lite äldre än Emma, men om det är så högt jag ska sikta med Emma så kan det ju också vara en förklaring. Jag brukar nog snarare sätta henne på en höjd så att hon når upp till hakan på mig eller så.
Användarens profilbild
Av Ofelia
Mrs J skrev:Jag brukar vika en kant på ena sidan utav smokingbältet, alltså där barnet har sin nacke, då får barnet extra stöd i nacken. Förstod du? :?
Tack för ytterligare ett tips! Får testa och se hur det verkar. Damen i fråga vill helst ha armarna utanför smokingbältet, så jag har inte dragit det högre än till hennes armhålor. Men det kan man kanske pilla upp efter att hon somnat...
Användarens profilbild
Av Helena
Ofelia skrev:
kajsa kavat skrev:Inte för att jag vet om det är samma sak för dig, men hon ska sitta så högt att du precis kan pussa henne på huvudet :wink:
Då måste jag passa på att fråga dig Kajsa; att barnet ska sitta så högt att man kan pussa på huvudet läser man överallt. Men menar man då en puss uppe på huvudet eller en ansiktspuss? För om man kikar på din avatar så sitter Thea ganska högt upp. Nu är hon ju lite äldre än Emma, men om det är så högt jag ska sikta med Emma så kan det ju också vara en förklaring. Jag brukar nog snarare sätta henne på en höjd så att hon når upp till hakan på mig eller så.
I hakhöjd tycker jag låter bra. När de blir större kommer de ju längre upp och då börjar de skymma sikten lite.
Större barn har ofta sin rumpa vid ens navel, då blir det bra tyngdfördelning, fast små barn får man ju sätta högre upp.
Användarens profilbild
Av Ofelia
Tackar :) Det känns som en bra höjd.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Ofelia skrev:
Ja, alltså det beror ju på hur stora de är. Bilden är nog lite missvisande också, den är ju tagen "underifrån" av min son, så det ser nog högre ut än vad det var :wink:
Men om man tänker såhär; att tyngdpunkten (rumpan) inte ska vara lägre än din navel. Alltså, jag sätter Thea i navelhöjd och då kommer hon precis under min haka i princip. Det beror ju också på hur lång överkropp man har själv :wink:
Men hakan låter ju bra, du är ju lång också...

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?