Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Key
Ett sätt som får till lillans kläder, men garanterat skrynklar till dina ;) är att du först sätter henne fram utan att ta över axelremmarna, men ser till att ryggplattan är slät. Sedan lossar du midjebandet en aning (inte knäppa loss, utan förlänga lite) och humpar bak henne på ryggen samtidigt som du håller om hennes rygg för att hålla kvar ryggplattan. Det låter som att man behöver gummi-armar, men jag är inte speciellt böjlig i armar :roll: så det funkar faktiskt. Sen trär man i armarna i axelremmarna - underlättar om de är långa. Sedan spänner man allt lagom :)
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Key skrev:Ett sätt som får till lillans kläder, men garanterat skrynklar till dina ;) är att du först sätter henne fram utan att ta över axelremmarna, men ser till att ryggplattan är slät. Sedan lossar du midjebandet en aning (inte knäppa loss, utan förlänga lite) och humpar bak henne på ryggen samtidigt som du håller om hennes rygg för att hålla kvar ryggplattan. Det låter som att man behöver gummi-armar, men jag är inte speciellt böjlig i armar :roll: så det funkar faktiskt. Sen trär man i armarna i axelremmarna - underlättar om de är långa. Sedan spänner man allt lagom :)
Har provat det och det blev ungefär som du sa! (min jacka snurrad ett kvarts varv typ) Det kändes rätt bökigt och lite otäckt. Hade inte nåt vant handlag när jag skulle flytta bak henne så jag var rädd att hon skulle falla bak, ner i golvet.
Användarens profilbild
Av Key
Sinomamma skrev: Har provat det och det blev ungefär som du sa! (min jacka snurrad ett kvarts varv typ) Det kändes rätt bökigt och lite otäckt. Hade inte nåt vant handlag när jag skulle flytta bak henne så jag var rädd att hon skulle falla bak, ner i golvet.
Snurrat blir det. Jobbigt om det känns osäkert också... Hmmm.

Går det att knäppa loss axelbanden först och sedan knäppa ihop dem utan att det kräver alldeles för stra akrobatkonster? *springer och kollar på min ergo* Jaaa, det ser ut som att det kan gå. I stället för att förlänga axelremmarna så mycket det går kan man kanske knäppa av dem först, fästa midjebältet, hiva upp barn på rygg, och hålla i den vadderade delen och sträcka upp axelremmarna och humpa ner barnet. Sedan knäppa o spänna.

*Paus för att natta om storebror*

Har alltid tyckt att just det momentet med att få till tyget är enklare med MT, men det går nog med Ergo NG också, fast jag har inte provat, så jag ve tinte hur lätt det är att knäppa ihop axelremmarna igen när barnet sitter på ryggen.
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Key skrev: Har alltid tyckt att just det momentet med att få till tyget är enklare med MT, men det går nog med Ergo NG också, fast jag har inte provat, så jag ve tinte hur lätt det är att knäppa ihop axelremmarna igen när barnet sitter på ryggen.
Ska ju försöka sy mig en MT när jag ska till min mamma i Västerås. Det kanske passar oss bättre än en Ergo...
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Måste uppdatera lite! Jag har inte gett upp helt, Kerstin sover just nu på min rygg i Ergon. Den funkar jättebra inomhus när hon inte måste ha en massa ytterkläder på sig. Då går det lätt att få upp tyget när jag först spänner ut axelbanden längst ut.

En stor fördel med Ergon är att det inte blir lika varmt såhär inomhus som med sjal. En annan fördel är att min man nu har provat bära Kerstin på ryggen med den! :D Han skulle inte klara att få upp henne där själv och inte heller vilja lära sig det dock. Men det kan ju finnas tillfällen när inte jag orkar/vill bära men finns på plats för att hjälpa honom att få upp vår guldklimp.
Användarens profilbild
Av Fulfot
Key skrev:Ett sätt som får till lillans kläder, men garanterat skrynklar till dina ;) är att du först sätter henne fram utan att ta över axelremmarna, men ser till att ryggplattan är slät. Sedan lossar du midjebandet en aning (inte knäppa loss, utan förlänga lite) och humpar bak henne på ryggen samtidigt som du håller om hennes rygg för att hålla kvar ryggplattan. Det låter som att man behöver gummi-armar, men jag är inte speciellt böjlig i armar :roll: så det funkar faktiskt. Sen trär man i armarna i axelremmarna - underlättar om de är långa. Sedan spänner man allt lagom :)
Typ så gör jag också nu, vågar inte svinga, tycker det är otäckt.

När min dotter var 5-6 månader gjorde jag så här:

1. Lägg ergon på soffan.
2. Lägg barnet i ergon.
3. Sätt dig ner.
4. Knäpp avbärarbältet
5. Kolla så att barnets ben ligger rätt.
6. Luta dig bakåt och trä på axelremmarna.
7. Sätt dig upp
8. Kolla att barnet sitter bra
9. Knäpp spännet över bröstet.
10. Res dig upp, humpa ner barnet vid behov.

Detta fungerade bra tills hon fick myror i byxan och inte ville ligga still. :D

Jag är impad av alla som kan svinga, skulle också vilja svinga men vågar inte. :(
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Fulfot skrev: När min dotter var 5-6 månader gjorde jag så här:

1. Lägg ergon på soffan.
2. Lägg barnet i ergon.
3. Sätt dig ner.
4. Knäpp avbärarbältet
5. Kolla så att barnets ben ligger rätt.
6. Luta dig bakåt och trä på axelremmarna.
7. Sätt dig upp
8. Kolla att barnet sitter bra
9. Knäpp spännet över bröstet.
10. Res dig upp, humpa ner barnet vid behov.

Detta fungerade bra tills hon fick myror i byxan och inte ville ligga still. :D

Jag är impad av alla som kan svinga, skulle också vilja svinga men vågar inte. :(
Vad bra, ännu ett smart sätt! Ska pröva imorgon! :D
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Har prövat idag och det var ju superlätt! :D Det funkade bra med jobbiga ytterkläder på också! Dessutom har jag kommit på att jag ska ha midjebältet längre ner, nedanför bäckenknotorna, för att det ska vara bekvämt. Det kommer att sluta med att jag också är Ergo-frälst! :wink: Det tog sin lilla tid...
Användarens profilbild
Av Fulfot
Sinomamma skrev:Har prövat idag och det var ju superlätt! :D Det funkade bra med jobbiga ytterkläder på också! Dessutom har jag kommit på att jag ska ha midjebältet längre ner, nedanför bäckenknotorna, för att det ska vara bekvämt. Det kommer att sluta med att jag också är Ergo-frälst! :wink: Det tog sin lilla tid...
Kul att det fungerar! Det blir bara enklare och enklare också!
Ja, avbärarbältet ska sitta långt ner och så ska man tänka på att inte spänna axelremmarna för hårt för då kommer vikten där i stället för på höfterna.

Man får hitta sina egna små trix för att få det att bli bra.
Användarens profilbild
Av Sinomamma
Måste ju visa bild på Ergon! Kerstin åker på pappas rygg nu när man slipper knyta.

Bild
Användarens profilbild
Av Summer
Fulfot skrev: Typ så gör jag också nu, vågar inte svinga, tycker det är otäckt.

Jag har just börjat svinga på allvar och det är skitskoj tycker M. Det var mycket enklare än vad jag trodde... Och känns säkrare än att "peta runt höften" metoden, fast den funkar väldigt bra om barnet sammarbetar :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?