Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Anso
sus skrev:
Blixa skrev:Vilka mått saknas? Axelremmen måste man nog bestämma längd på helt själv så att man får plats med barn innanför. Min väska sitter som en smäck om det bara är jag. Med Hektor går det inte alls.
Kan man inte göra en låååååång axelrem, kapa den och sy i ett par sjalringar så man kan variera längden beroende på hur många som ska få plats innanför axelremmen...
Snitsigt!! Sjalringar kan man göra mycket skoj med. :D
Användarens profilbild
Av Anna
Tackar, nu är jag också med på banan igen. Med stor entusiasm visade jag blider och skiss för sambon och sa att sådan ska jag sy i helgen, men han var mycket tveksam. Den såg så obekväm ut osv.... efter en stund kom jag fram till att har trodde det var Linus som skulle åka i väskan :shock: så jag fick visst förklara om :wink: Förstår plötsligt varför han var så negativ.
Användarens profilbild
Av Summer
diddeldi skrev:
Anna skrev:tack Diddeldi. Går den runt både mamma och barn i sjal?
japp, funkar för oss.
Men du är ju inte så stor... Går den runt mig? :wink:
Användarens profilbild
Av Summer
Anna skrev:Tackar, nu är jag också med på banan igen. Med stor entusiasm visade jag blider och skiss för sambon och sa att sådan ska jag sy i helgen, men han var mycket tveksam. Den såg så obekväm ut osv.... efter en stund kom jag fram till att har trodde det var Linus som skulle åka i väskan :shock: så jag fick visst förklara om :wink: Förstår plötsligt varför han var så negativ.
:rofl: Nu kommer jag skratta varje gång jag ser en sådan väska...
Användarens profilbild
Av diddeldi
Sockertopp skrev: Skall det vara hälften av 54 också eller?
Och jag håller också med om att det inte går ihop med att det är 103 cm = 206 cm runt om. Omkretsen på bottenplattan ligger nämligen nånstans mellan 85 o 119 cm (diametern*pi).
nej inte hälften av 54, utan den är i princip rak (det syns på skissen nu). givetvis ska man inte tänka 2*pi*r och sen räkna med diametern istället för radien när man kontrollräknar :wink: . men nu är det rätt i alla fall.
Användarens profilbild
Av nennie81
:rofl: :rofl: :rofl:
Anna skrev:Tackar, nu är jag också med på banan igen. Med stor entusiasm visade jag blider och skiss för sambon och sa att sådan ska jag sy i helgen, men han var mycket tveksam. Den såg så obekväm ut osv.... efter en stund kom jag fram till att har trodde det var Linus som skulle åka i väskan :shock: så jag fick visst förklara om :wink: Förstår plötsligt varför han var så negativ.

Jag sydde en tidigare idag utan mått och utan att klippa särkilt noga öht, lade bara svärmors väska som skiss över tyget och klippte runt om... hade ju bara tänkt att ha den som en prov-väska men kjag blev hyfsat nöjd med den så jag tror att den kommer att användas trots att den bara är sarvigt "ihopkrafsad" ska ta bild imorgon!!
Användarens profilbild
Av diddeldi
Summer skrev:
diddeldi skrev:
Anna skrev:tack Diddeldi. Går den runt både mamma och barn i sjal?
japp, funkar för oss.
Men du är ju inte så stor... Går den runt mig? :wink:
ja du jag har ingen aning :wink: . du får väl prova på nästa sjalträff.
Användarens profilbild
Av jazoo
Anso skrev:
sus skrev:
Blixa skrev:Vilka mått saknas? Axelremmen måste man nog bestämma längd på helt själv så att man får plats med barn innanför. Min väska sitter som en smäck om det bara är jag. Med Hektor går det inte alls.
Kan man inte göra en låååååång axelrem, kapa den och sy i ett par sjalringar så man kan variera längden beroende på hur många som ska få plats innanför axelremmen...
Snitsigt!! Sjalringar kan man göra mycket skoj med. :D
Jag tänkte att man kunde göra axelremmen till två avsmalnande snibbar som man knyter olika beroende på hur lång man vill ha den. Men sjalringar är ju ännu smidigare!
Av Aelia
nennie81, din väska är super fin, och färgen oxå... :lol:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Bildbevis på min thaiväska sydd efter Diddelis mått:
Bild

Dock blev den lite lustig, för jag tänkte inte tillräckligt noga och lade ovalen på "fel" ledd. Den hade nog blivit bättre om den korta sidan på ovalen hade varit på den sida där axelremmen går upp.
Användarens profilbild
Av Anso
Kaffemoster skrev:Bildbevis på min thaiväska sydd efter Diddelis mått:
Bild

Dock blev den lite lustig, för jag tänkte inte tillräckligt noga och lade ovalen på "fel" ledd. Den hade nog blivit bättre om den korta sidan på ovalen hade varit på den sida där axelremmen går upp.
OJ, snygg! Du kan få sy en till mig också :lol:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Anso skrev: OJ, snygg! Du kan få sy en till mig också :lol:
Tack!
Tror dock inte att tyget jag har kvar räcker till en till, eftersom jag envisades med att sy den i dubbelt tyg och vända, eftersom jag inte gillar alltför tydlig avigsida... Men det är klart, kanske jag kan skramla fram till insida i annat tyg, förstås. ;-)
Användarens profilbild
Av Anso
Kaffemoster skrev:
Anso skrev: OJ, snygg! Du kan få sy en till mig också :lol:
Tack!
Tror dock inte att tyget jag har kvar räcker till en till, eftersom jag envisades med att sy den i dubbelt tyg och vända, eftersom jag inte gillar alltför tydlig avigsida... Men det är klart, kanske jag kan skramla fram till insida i annat tyg, förstås. ;-)
Tja, jag är inte så kinkig på fodersidan direkt utan kan nog tänka mig utan foder också om du nu skulle ha lust/möjliget/tid att sy. Skicka mig ett pm så kan vi väl sova lite på saken. Sus idé om att sätta sjalringar i någon del av axelbandet är ju lite lockande och jag smider lite planer på det. Jag ska ta och gå igenom mitt eget tygförråd i morgon och se vad jag kan hitta men annars så är det ju helt klart en "Ansofärg" på din väska. :lol:
Av MammaTess
Oh, vad tror ni, kan man starta sin symaskin nu..jag blir ju så suger på att sy en...har en bit tyg kvar sen...(lång historia kort, skulle bli bärpåse, mammatess blev arg, kvar finns bitar i olika storlekar haha)

Barnen sover, mannen är på teaterfestival....jag ska jobba imorgon och vill ha en fin väska med mig....

Ja minsann, här ska letas tygbitar i rätt storlekar...
Av MammaTess
Måste bara dubbelkolla, det mönstret som ligger ute nu är helt rätt va?

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?