Hej!
Undrar bara om du menar att de skall till Sydafrika?? Inte Sydamerika??
Om du menade Sydamerika så träffade jag en tjej för ett tag sedan som hade världens snyggaste trikotsjal från Costa Rica!!!
Min moster bor i Sydafrika så jag frågade henne det samma när hon och hennes man skulle komma på semester till Sverige i höstas. Men hon hade aldrig sett nån särskild sjal utan sa att de använde alla möjliga tygstycken så som filtar bland annat. Hon sa att det var bara de svarta som bar sina barn i sjalar så hon var fascinerad av att se hur jag gjorde. Så försökte hennes man visa mig hur de knöt där. En helt annan typ av knytning än den vanliga vi har här. Men så bär de ju mest på ryggen där, redan ganska små barn bärs på rygg fattade jag det som. Men ingen av dem visste så jättemycket om det där med att bära i sjal alls. Inte speciellt vanligt att bära sina barn bland den västerländska delen av befolkningen.
Ps. Jag bodde i Vänersborg tills alldeles nyligen... Berätta gärna vad du hör om sjalar från Afrika. Jag är också jätteintresserad av att få tag på en därifrån!!!