Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jos
Ja, som rubriken lyder undrar jag i vilka bärverktyg man kan bära på ryggen?

Jag funderar på att försöka mig på ryggbärande så småningom... Dels inomhus nu/snart för att kunna röra mig mer fritt och ändå ha en nöjd bebis (ligga på golvet är kul en stund, men inte så länge), dels utomhus längre fram (typ i vår/sommar, när lillan är runt året och äldre) för att kunna ta mig fram smidigt i skog och mark.

Tips, någon?
Av sjaltokan
Svarar som Dorislina, enklast en sele eller MT, skönast en sjal.

Den knytning jag tycker är enklast (och använder mest just nu) att göra på ryggen är SHBC
Sök på yotube så finns det knytningar där eller på edenbaby http://www.edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php

Sen andra tips är att befinna sig i sängen gärna med en spegel på väggen för då gör det inte så mycket om det inte blir perfekt, det är bara att släppa ner barnet i sängen samtidigt som du ser att knytningen blir bra.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag föredrar MT framför sele på ryggen, tycker det är lättare att få barnet att sitta bra - när jag lyft upp honom på ryggen och dragit upp tyget över hans rygg tar jag tag i axelbanden, sträcker armarna rakt uppåt/utåt och hoppar lite och drar samtidigt. Det går inte att göra med en sele där axelbanden redan är fastknäppta i nederkant.

Sjal är också toppen på ryggen men kräver mer övning, och kan vara lite bökigt om man står utomhus, säg på en sandig lekplats eller blöt skosstig (been there) och det blåser och man helst inte vill att sjalen ska bli alltför skitig... men får man till ryggknytet bra är det något av sjalnirvana att kunna gå en långpromenad med en unge på ryggen utan att få ont! :)
Av Jos
Typiskt att det som är skönast är krångligast! Jag får väl fundera och leta runt lite, så får vi se vad det blir. Vill ju ha något som kommer fungera på långpromenad i skogen och eventuellt på fjällvandring (om vi nu kommer iväg till fjällen nästa år), och då vill man ju att det både ska vara bekvämt att bära och smidigt att ta på sig... :hmm:
Användarens profilbild
Av thanisa
Jos skrev:Typiskt att det som är skönast är krångligast! Jag får väl fundera och leta runt lite, så får vi se vad det blir. Vill ju ha något som kommer fungera på långpromenad i skogen och eventuellt på fjällvandring (om vi nu kommer iväg till fjällen nästa år), och då vill man ju att det både ska vara bekvämt att bära och smidigt att ta på sig... :hmm:
Och jag tycker det är enklare att få upp barnet i sjal på ryggen än med sele. Sele går själv men det är svårt, sjal är det jobbigt om någon vill försöka hjälpa till. Att börja med en ryggsäcksknutning för att själv få in vanan att få bak barnet och den är snabb att göra. Sen när barnet är mer hjälpsamt kan man övergå till omslutet av olika varianter.
Användarens profilbild
Av busflickan
Jag har precis blivit Mei Tai frälst! Använt sele och sjal sedan länge, vilket jag gillar (på magen) men tycker att det är bökigt och svårt speciellt nu med vinterkläder. Så köpte jag en Mei Tai och jag tycker att det känns som det ultimata (framförallt till ryggbärande). Den har smidigheten av en sele, men är lika bekväm som en sjal (eller skönare, då jag inte får till ryggknytningarna ordentligt med sjal :oops: ) Vi har nu bara använt mei tai i typ 1 vecka, men burit mer på denna vecka än vad jag har gjort sen lillan var en pyttis. Dottern är oxå kär och kryper (går :heart: ) och hämtar den och tittar sen längtansfullt på mej och säger "dä" och visar upp mt:n. Klart att jag slänger upp henne då :loving:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?