Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elin G
Alina75 skrev: Det finns, som någon skrev, stundom en jargong här som jag inte kan förlika mig med. En vi-och-dom-mentalitet, där - nu spetsar jag till det - VI bär våra harmoniska samsovande barn som får "tanka trygghet" genom att amma länge medan DE som inte fattat kör 5 min-metod på sina flaskmatade barn som sitter i framåtvända sulkys eller i bästa fall "hänger i stringtrosa" (BabyBjörn)...

Jag använder sjalarna massor men är ofta rädd att folk ska uppfatta mig som en just besserwissrig AP-förälder som i hemlighet tycker synd om deras barn i vagnen. Kanske helt i onödan. :roll:

Jag är säkert ensam på det här forumet om att känna så här. Någon kanske tycker "men vad gör du här då?". Svaret på det är att jag trots allt tycker det verkar finnas massor av trevliga, varma människor här, som delar med sig av sina erfarenheter. :)
:iagree:
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Alina75 skrev:Det här inlägget måste jag svara på...

Jag känner mig inte alltid så hemma på det här forumet, trots att jag använt sjalar och en Ergo varje dag sen jag fick första barnet för ca två år sen. Det finns, som någon skrev, stundom en jargong här som jag inte kan förlika mig med. En vi-och-dom-mentalitet, där - nu spetsar jag till det - VI bär våra harmoniska samsovande barn som får "tanka trygghet" genom att amma länge medan DE som inte fattat kör 5 min-metod på sina flaskmatade barn som sitter i framåtvända sulkys eller i bästa fall "hänger i stringtrosa" (BabyBjörn)...

Jag använder sjalarna massor men är ofta rädd att folk ska uppfatta mig som en just besserwissrig AP-förälder som i hemlighet tycker synd om deras barn i vagnen. Kanske helt i onödan. :roll:

Jag är säkert ensam på det här forumet om att känna så här. Någon kanske tycker "men vad gör du här då?". Svaret på det är att jag trots allt tycker det verkar finnas massor av trevliga, varma människor här, som delar med sig av sina erfarenheter. :)
Jag vet inte om du är ensam här om att vara precis som du är men jag vill säga att mina trebarn har alla flaskmatats, åkt framåtvänd sulky till och från och JA, jag äger fortfarande en babybjörn(har inte lyckats få iväg än)! :( Jag är sån förälder som har tydliga regler uppsatta för mina barn och använder ordet NEJ, vi har även haft dagschema (dock inte ett fungerande sånt just nu.):D :D Jag känner mig till och från inte alls hemma här...kan känna mig lite off i och med det här med amningen...
Så ibland är jag DE och inte VI...eller? :roll:
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag är i och för sig precis så AP som man skulle kunna tro eftersom jag hänger här, men jag tycker inte att alla måste vara som jag och jag missionerar inte. Däremot så svarar jag ju gärna på frågor och så, men hoppa på folk och predika sjalarnas förträfflighet är definitivt inte min grej... Jag vet inte om det är nåt man "förväntas" göra, är det det?
Användarens profilbild
Av Panakeia

Jag känner mig inte alltid så hemma på det här forumet, trots att jag använt sjalar och en Ergo varje dag sen jag fick första barnet för ca två år sen. Det finns, som någon skrev, stundom en jargong här som jag inte kan förlika mig med. En vi-och-dom-mentalitet, där - nu spetsar jag till det - VI bär våra harmoniska samsovande barn som får "tanka trygghet" genom att amma länge medan DE som inte fattat kör 5 min-metod på sina flaskmatade barn som sitter i framåtvända sulkys eller i bästa fall "hänger i stringtrosa" (BabyBjörn)...

helt klart är vi flera som hänger är som känner så...jag själv väljer rätt noga när jag svarar på inlägg...uttrycker inte alltid mina fulla åsikter, för då blir man helt....
jaa....som sagt vi finns, vi e fler...!
Användarens profilbild
Av a-k
Buscilla skrev:Sjalbärare = Det är väl typ människor som föder hemma ;-), äter upp sina moderkakor, använder tygblöjor och samsover hela livet...gärna till harekrishna inspirerade melodier och bra röka Bild...
:peace: :hellu: :urule: :Hahaa:

/Cecilia
Underbart! :D
Användarens profilbild
Av Mi
Alltså, jag är nog en sjalfantast för jag tycker personligen att det är den (dom :oops: ) bästa produkten jag har köpt på länge. Därför berättar jag mer än gärna för folk om just sjalen, jag hoppar (ännu) inte på folk, men berättar gärna. 8) Det är ju en så bra produkt, inte sant? Så jag tänker fortsätta att prata om mina sjalar så länge folk orkar lyssna :blahblah: De resterande sakerna som kanske kan förknippas med sjal struntar jag i helt och håller, bryr mig inte dugg om folk ammar eller inte, eller vad det nu må vara..

Jag menar, ärligt talat, inte går någon och köper en sjal under tvång bara för att tokiga jag har mässat :hellu: :eld:
Användarens profilbild
Av aneeha
Alina75 skrev:Det finns, som någon skrev, stundom en jargong här som jag inte kan förlika mig med. En vi-och-dom-mentalitet, där - nu spetsar jag till det - VI bär våra harmoniska samsovande barn som får "tanka trygghet" genom att amma länge medan DE som inte fattat kör 5 min-metod på sina flaskmatade barn som sitter i framåtvända sulkys eller i bästa fall "hänger i stringtrosa" (BabyBjörn)...
Bild

Känner mig träffad. Det har kanske inte synts så mycket här, men det händer allt att jag tycker synd om "grannens barn" vars föräldrar inte fattat vitsen med eller inte känner till AP. Men det märks, och vad gör jag då om inte att skrämma bort människor, och det är ju inte en bra metod om man som jag skulle vilja vara en varmare människa.[/img]
Användarens profilbild
Av Suskiv
Katharina skrev:Men det är nog knappast bara sjalare som bidrar till vi och dom tänket. När vi hade sjalträff i Södertälje så gick Miriel till fel fik. Hon frågade efter oss och de svarade att de där konstiga mammorna håller till på andra fiket... De ansåg oss alltså helkonstiga trots att ingen av oss ens pratat med dom, än mindre skrikit ut hur bra dte är med sjalar :-) Så det är väl något i själva åsynen av oss som provocerar och det har väl knappast med AP att göra eller?
Klart att en grupp är konstig vad man än gör. Åk tunnelbana till Hagsätra första(?) lördagen i månaden och du ser ett ett helt gäng "konstiga" människor. Det är nämligen stockholmtrekkers i full utstyrsel. :hello:

En mamma med bebis i sjal missas ju inte och är det då ett helt gäng med mammor med sjalar så märks de ännu tydligare.
Av Alina75
fantasiflicka skrev: Jag är sån förälder som har tydliga regler uppsatta för mina barn och använder ordet NEJ, vi har även haft dagschema (dock inte ett fungerande sånt just nu.):D :D Jag känner mig till och från inte alls hemma här...kan känna mig lite off i och med det här med amningen...
Så ibland är jag DE och inte VI...eller? :roll:
Jag kör också med tydliga regler och för oss har rutiner varit viktiga t ex på morgonen och vid läggdags. (Nu är jag ju en långt ifrån erfaren förälder eftersom min äldsta är 2 år, men hon är en viljestark tjej). Däremot ammade jag henne i över ett år och det var då hon som valde att sluta. Och hon har sovit i vår säng (men föredrar nu tydligt sin egen). Alltså kan man väl säga att jag anammat flera av de yttre attributen av AP... Jag har absolut inget emot AP som förhållningssätt men jag tror att olika familjer mår bra av olika "metoder". Och jag tycker det är synd att sjalbärande ska förknippas med just detta eftersom jag inte kan stå för det. Jag tror att sjalar skulle bli en vanligare syn om man kunde bli av med de här associationerna.

Hoppas jag fått fram vad jag menar, jag har svårt att uttrycka mig just nu. Amningsludd i hjärnan :hellu: eller kanske bara sömnbrist!?
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag kör också med tydliga regler
Vari ligger motsättningen mellan AP och tydliga regler? :wink:

Jag tror att sjalandet kommer att bli mer mainstream och förlora hippiestämpeln när fler och fler upptäcker sjalandets fördelar.
Användarens profilbild
Av Ulrika
Helt klart uppfattas man som aningen konstig. Ibland kan jag känna mig så alternativ att jag nästan blir lite trött på mig själv. Jag åt inte upp min egen moderkaka, det gjorde jag inte. Dock bär (mer bar nu tyvärr) jag barnen i sjal, syr barnens kläder, lagar barnmaten själv (de gillade in burkmat när de var små), använder tygblöjor men låter helst barnen vara utan helt, har varken gett barnen välling eller napp, har inte bil, ammar en femåring (och hans lillasyster som jag inte har fött), är lesbisk, feminist, humanist. :blahblah:

Att jargpngen här inne blir lite "vi och dom" här inne kan jag hålla med om, men jag har inget emot det och är inte förvånad. Vi är fortfarande rätt udda och behöver alltför ofta faktiskt försvara oss och våra val. Då är det skönt att få släppa lös ibland. Jag hoppas och tror dock att det vi skriver här för det mesta är rätt tillspetsat. Samtidigt tycker jag det är väldigt tråkigt om en del känner sig illa berörda ibland eller inte vågar skriva vad de vill. Det är inte ok att det ska vara så.

Jag tror dock att det faktiskt är helt ok att flaskmata sina barn även om man hänger här OCH att skriva om det. :D Alla ammar inte jätte länge. Alla har inte kastat ut vagen. När man läser här tror jag att det kan bli som när man läser i ankomstgrupperna på AFF. Där kan det ibland kännas som att alla andra barn kan gå, äter själva, är torra, glada jämt och pratar i stort sett rent i flerordsmeningar medan ens eget barn knappt lärt sig sitta :shock: . Alla svar smälter liksom samman till ett superbarn (och då är det dessutom mammorna som har barn som gjort något nytt framsteg som svarat). När det kommer en tråd är det dom som berörs och känner igen sig som svarar. Alla svarar dock inte och alla känner inte igen sig.

Känner ni att ni vill ta upp ett ämne så gör det. Med tanke på hur många vi är här inne nu så är det rätt osannolikt att någon annan inte skulle känna igen sig. Vi är ju ändå bara männiksor med vanliga människobarn allihopa. :)

Jag är säkert ensam på det här forumet om att känna så här.
Du är inte ensam!

Jag känner mig oxo ganska "off" här mellan varven. Det enda jag har gemensamt med de flesta är att jag har en sjal (oki, flera sjalar...) och att jag gillar att bära i den. I övrigt är jag ganska fel.
Jag:
...är stridis o har alltid drömt om att jobba i flygvapnet.
---gillar svart o kamo, även till bebisar
...skulle aldrig ids tänka på tygblöjor
...jobbar hårt på att få Rebecka sluta amma dagtid, så pappa kan va ledig med henne från 1 maj. Då är hon strax över 7 mån.
...jobbar nästan heltid med en bebis på 6 mån. Tackar sjalen för detta!
...låter Rebecka sova i vaggan var kväll, men när hon vaknar får hon ligga brevid mig. Bara för att jag inte orkar vakna o lägga ner henne när hon ammat.
...tycker BBsele är bättre än inget, men sjal bättre än BBsele
...påpekar gärna att sjal är bra, men det beror på att jag lever på att sälja saker till föräldrar! Jag säljer även vagnar!
...Längtar efter att kunna ta med vagnen till stan för att slippa bära en dag. O för att stora syster ska kunna åka ståbräda. O nu snackar vi framåtvänd sulky. Stora vagnen får inte plats i bilen samtidigt som hunden. :)
...är inget vidare på att laga mat, så det blir ofta makaroner och korv.
...köper Nestles grötpulver, eftersom stora tösen inte tålde Semper. O jag vet att Nestle är "big evil company"
...lever inte som jag lär utan drömmer om bensinslukande bil fastän jag propsar på ekologiskt odlad mat. Inkonsekvens är en mänsklig rättighet!
...hänger mer på bilforum o jongleringsforum än här.

Men, sån är jag.

/Ewe
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Ulrika skrev:Vi är fortfarande rätt udda och behöver alltför ofta faktiskt försvara oss och våra val.
Av fantasiflicka
Katharina skrev:

Men det är nog knappast bara sjalare som bidrar till vi och dom tänket. När vi hade sjalträff i Södertälje så gick Miriel till fel fik. Hon frågade efter oss och de svarade att de där konstiga mammorna håller till på andra fiket... De ansåg oss alltså helkonstiga trots att ingen av oss ens pratat med dom, än mindre skrikit ut hur bra dte är med sjalar :-) Så det är väl något i själva åsynen av oss som provocerar och det har väl knappast med AP att göra eller?
Hade jag inte en aning om! Är det Bellevue eller finns det ännu fler fik?
Av Petra
Jag trodde att det vi hade gemensamt i förstahand var sjalarna. Sedan är det många som har andra saker gemensamt oxå. Sedan alla saker man provar på för här betygsätts saker snabbt. :wink:

Jag har använt tygisar innan men blev mer udda för jag använde sjal. Ammat länge har passat mig (och jag ÄR lat). Jag tror inte det gör mig till en bättre mamma.

Jag tycker att detta vi mot dom har blivit lite av att många har sina åsikter, men här blir man uppbackad att testa det hjärtat och förnuftet vill. Hoppas någon håller med mig. :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?