Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ellen och jag
Hej alla sjalvirare!!

När började ni knyta upp era barn på ryggen utan hjälp?

Jag bär Ellen ofta på ryggen här hemma. Dock måste sambon hjälpa mig. Ellen är sex månader. Jag vågar inte lägga henne på ryggen och sen börja "meka" med fem meter tyg :| Hon sprattlar för mycket :wink:

Några tips för att känna mig mer säker? Brukarstå i sängen med sambon nära, men han får alltid gripa in!

Emma
Användarens profilbild
Av Lumlum
Vi började vid fyra månader, lillan och jag.

Enda sättet är att öva, öva, öva. Vi hade träning i sängen i början. Sedan underlättade det att ha fika med en annan sjalmamma som också ville och behövde öva på ryggknyt! :hello: mama sara!

Är hon så stor att hon sitter själv någorlunda? Prova att låta henne sitta, lägg sjalen över hennes axlar och svinga henne upp försiktigt. Tänk bara ut i förväg att du har rätt grepp så att hon landar bra på ryggen, för då brukar tyget hänga med rätt bra och hamna rakt över barnets rygg och ner på vardera sidan om bäraren. Låna en gosenalle av henne och provsvinga! Var det där någorlunda begripligt?! :hmm:

Hänger tyget väl rätt så är det inte så svårt om man sedan lutar sig fram och håller stadigt i tyget medan man knyter.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Jag började med allvar med ryggsäck, efter några misslyckade försök med omslutet kryss på ryggen... tror hon var kring ett halvår :hmm: eller lite yngre.
Om man svingar upp barnet på ryggen och knyter snabbt så kan man alltid ha en hand på barnet, och svingar man så ligger tyget redan över axlarna där det ska vara så det går rätt snabbt att bara dra åt det.

:blahblah:

Vad jag vill ha sagt är i stort sett: Vad är det du provar med för knyt?

/Van sjalvirare :wink:
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
jag står fortfarande framför sängen när jag sätter upp emma på ryggen, trots att jag burit henne så sen hon var fem månader. så det är mitt knep.
Av anna m
Jag testade första gången när de var ca fem veckor men det kändes inte så bra att ha dem på ryggen när de var så små. De började åka rygg regelbundet vid ung åtta månader. Jag har aldrig haft hjälp att svinga upp dem.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag testade att svinga H första gången när hon var ca 4 mån och då fick jag hjälp av Cayenne, var på sjalträff alltså :D Sen dess har jag övat lite då och då själv, utan hjälp. Men H är lugn och ligger ganska still :wink: Jag har kört omsluten ryggsäck som är ganska enkel att få till och när man har gjort första knuten så sitter ju barnet fast medan man knyter klart.
Användarens profilbild
Av milimani
Alexander har det inte vart några problem med. Han låg helt stilla på ryggen när han var runt 5 månader och det var bara att knyta fast. Nu däremot har han börjat sprattla. Han är 9 månader nu.

Stortjejen som är drygt 2 har jag först nu lyckats knyta upp på ryggen :shock: Hon var livsfarlig när hon var bebis. Därför fick hon åka sele på ryggen då istället.
Användarens profilbild
Av Ellen och jag
mari_tres skrev:Jag började med allvar med ryggsäck, efter några misslyckade försök med omslutet kryss på ryggen... tror hon var kring ett halvår :hmm: eller lite yngre.
Om man svingar upp barnet på ryggen och knyter snabbt så kan man alltid ha en hand på barnet, och svingar man så ligger tyget redan över axlarna där det ska vara så det går rätt snabbt att bara dra åt det.

:blahblah:

Vad jag vill ha sagt är i stort sett: Vad är det du provar med för knyt?

/Van sjalvirare :wink:
Omslutet ryggkryss.. Ellen sitter bra i det. Och det är ju rätt enkelt att knyta!
Användarens profilbild
Av sanna73
Bär H på ryggen några veckor. Började väl när hon blev 4 månader.
Träning, träning, träning är mitt råd :D
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Lillebror var två månader ganska exakt när han fick åka på ryggen första gångerna (korta stunder hemma innomhus) med då var han ju också andra sjalbarnet i familjen så att hantera många meter sjal var liksom ingen nyhet... :wink:

Höll till på sängen till att börja med.
Användarens profilbild
Av Ellen och jag
Jag får helt enkelt stå på knär i mitten av sängen med kuddar runt, då landar Ellen mjukt iallfall!!

Det var ett bra tips att lägga sjalen om henne, menj ag tror inte jag är snabb nog så den kommer hon att dra av innan hon är på ryggen!!

Idag är det träning som gäller! Det är urdåligt väder så jag behöver inte gå ut på ett tag;) Sen får jag väl muta Ellen med gurkstavar!!

Vilken knytning tycker ni är enklast på ryggen?!
Av anna m
Om barnen inte är stilla på ryggen så hjälper det att ställa sig upp lite. Varje unge med lite självbevarelsedrift håller i sig ;)
Användarens profilbild
Av tweed
Jag knyter omsluten ryggsäck, kolla här: http://www.edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php
För att lära dig svinga med sjalen, testa att söka på youtube. Jag har inget bra sökord, kanske någon annan kan hjälpa till :) Jag lägger ut sjalen på sängen och lägger H på rygg på mitten, sen tar jag med min vänsterhand om hennes vänsterarm, högt upp, med min tumme uppåt, alltså, underhandsgrepp(heter det så?). Högerhanden tar högerarmen, med tummen neråt och sen lyfter jag henne över min vänstra axel. Samtidigt som jag tar tag om armarna på henne tar jag i överkanten på sjalen så att den följer med upp.
Förvirrat kanske, men jag hoppas att det kan hjälpa
Användarens profilbild
Av Ellen och jag
Nu har jag testat! Ellen vägrar ligga på min rygg. Hon var mätt, nybytt och pigg! La henne på sängen med sjalen under sig, svingar elegant upp henne och får dessutom med sjalen, det ni! Då börjar Ellen stånka lite. Jag sprider ut sjalen och knyter den framtill. Då prostesterar Ellen. Hon fäktar vilt och ålar sig värre än en hal ål. Avslutar. Vi leker lite Ellen är som en liten sol, tänker genast att nu går det.. HA, Hon blir arg bara jag svingar upp henne.. Sen blev hon supertrött och nu sover hon sött, med sjalen som snutte!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?