Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av augustibebis
Har en son på 3 mån som jag inte har använt sjal till. Har provat satt han in ringsjal men det var inte populärt, verkar som att han känner sig instängd. Har även en bb-sele som han gillar, mest att sitta utåt, men har förstått att bb inte är så bra för varken bebis eller bärare.

Har ni nåt bra tips på sjal/sele för mig? Skulle vilja sitta mage mot mage med honom i en sjal, verkar så mysigt, men frågan är om det inte är försent att börja med det nu när han är van att sprattla fritt?
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tror att det skulle kunna passa er med en mei tai eller ergonomisk sele :D . då kan barnet fortfarande vifta med armarna. om det är mysigheten med sjal du vill ha så kanske det är en mei tai som passar allra bäst, det är som ett mellanting mellan sjal och sele.
Användarens profilbild
Av Filantra
Tre månaders ålder är inte för sent för att börja med sjal! Många börjar senare än så! Om din bebis inte är alltför tung så skulle jag ändå rekommendera att du börjar med en elastisk trikåsjal (tex tricot slen, moby wrap eller liknande). De är lätta att knyta och lätta att få bekväma när man är nybörjare. Nackdelen med elastisk sjal är ju den avlastar sämre när barnet blir tyngre. Men som myssjal/nattningssjal tycker jag trikåsjal är oslagbart innan man lärt sig knyta bra med en vävd. Det är ju främst när man ska bära länge som man känner av avlastningsproblemtiken, (ifall man inte har nåt ryggproblem eldyl förstås).

Men även meitai eller annan fyrkantssele är ju superlätt att hantera, och ger också lite mer tygkänsla/sjalkänsla jämfört med en renodlad ergonomisk sele.

Första gången du knyter och bär lillen i sjal så kan det ju vara bra att gå ut och promenera lite, hålla sig i rörelse, så barnet och du vänjer sig vid rytmen och känslan av att bli buren i sjal. Min erfarenhet är att de flesta barn kommer väldigt snabbt till ro i en skön knytning mage mot mage. Och även om de inte somnar så liksom sätter de sig sådär avslappnat, lutar kinden mot dig och kikar ut och betraktar världen som en liten trygg fågelunge.

Hoppas du hittar nåt bra bärdon! Det finns en hel del begagnat du kan köpa för en billig peng.

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?