mari_tres skrev:Och så måste jag säga att babybjörnanvändarna nog är rätt så less på att bli kritiserade hela tiden...
I nästan varje tråd (tror inte jag har sett nån tråd där det inte förekommer egentligen...) som handlar om bb kommer det en sjalare eller en som förespråkar ergonomiska selar och säger att bb är dåligt och att barnet hänger i grenen osv (men man får dock tänka på att barnet väger mycket mindre än en vuxen så det går nog inte riktigt att jämföra hur det är för en vuxen att hänga i grenen... )
Jag brukar också lite snällt påpeka att det finns andra alternativ, så det här är INTE kritik mot TS!!!! Mer om själva fenomenet. Tänk om det vore tvärt om, likssom?
*hukar mig*
Jag faktiskt håller med dig. Tycker inte om att skriva långt, delvis därför att min svenska är inte perfekt, men kan bara försöka att säga det så kort som möjligt medan minstingen sover
Var inte ledsen,
Ellen 
Precis som andra har redan skrivit - man kan inte göra andra lyckliga om de inte vill.
Men tack för att du tagit upp ämnet! Jag känner att jag måste skriva nåt (och tro mig, det händer inte ofta

).
Jag har kompisar som kommer aldrig ens prova sjalen eller ergonomiska selar. Bara därför att de fick alldeles för mycket negativ sjal-propaganda. De kallar oss för sjalfaschister och sjalterrorister, samt "militanta sjalare". Om vi vill sprida ord om bekväma bärdon, vi måste ändra på strategin.
Sedan, många av oss som bär ergonomiskt har provat gamla dåliga BB modeller. Har ni provat att bära små barn i BB Active? Det har jag gjort, bara för nyfikenhetens skull. Och måste säga att den ÄR faktiskt bekväm för bäraren, och barnet protesterar inte. Det är annan fråga om hur pass stora barn kan man
bekvämt bära i BB. Många som har burit sina små i de nyaste modeller som BB Active och Synergy går sedan över till ergonomiska bärdon, bara för att fortsätta bära sina barn. Alldeles frivilligt
Annan poäng, det finns INGA publicerade vetenskapliga studier om hur pass BB är skadlig för barnets skelett. Om någon har läst såna publikationer, bidra snälla med länken. Jag har letat över hela PubMed och har inte lyckats få fram en enda. Om vi säger att BB är skadlig för barnet, då måste vi komma med PUBLICERADE VETENSKAPLIGA BEVIS, inte bara länkar till försäljare som kan inte räknas som opartiska eller random google länkar. Jo, jag vet att det är bekvämare för barnet att sitta i sjalen, och jo jag med tycker synd om barnen som hänger i BB. Men tomma ord hjälper inte, förstår ni vad jag menar?
Vi glömmer en viktig poäng - babybjörnare också älskar sina barn. Och de
bär dem, bara för att ge dem extra
närhet. Precis som vi som tycker illa om BB som multinationell företag som vill inte tillverka ergonomiska modeller.
Nu har jag skrivit av mig lite...
Slå inte alldeles för hårt, ok?