Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av majo0322
Eftersom Sjalbarn kan allt... ;), och jag har undrat ett tag.

Jag har funderat på det här med tvillingnål (eller, egentligen funderar jag på om jag inte behöver en overlock, men tvillingnålar brukar dyka upp i de trådarna...). Är det något man måste ha en särskild maskin till, eller kan jag använda min urgamla Bernina (jättebra maskin i övrigt, så länge jag bara skall sy raksöm och sicksack)? Det ser så snyggt ut med dubbla stickningar i kanten av kläder, men det bir inte bra när jag gör det manuellt :)
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
Du kan använda tvillingnål på din vanliga maskin, det är bara att trä med två trådrullar som vanligt och dela på dem nere vid nålen (brukar finnas en "krok", eller vad man ska säga, på varje sida som tråden ska igenom precis innan man trär den i nålen). Man kan få mixtra lite med trådspänningen så att man inte får en "bulle" mellan de två stickningarna när man syr i trikå. Lyckas man inte få in kanten på baksidan precis mellan de två nålarna är det lätt att klippa rent efteråt.

Lycka till!
Av majo0322
Låter bra. Då måste jag bara handla en (finns det tvillingnålar för trikå förresten?), och vänta till nästa torsdag då jag kommer hem till min symaskin :)
Av majo0322
Signatur skrev:Du kan få min om du vill, den används ändå inte här hemma. Den är för trikå. :D
Jag hade missat ditt svar. Tack för påminnelsen :) Jag lånar gärna nål när vi ses nästa gg.
Användarens profilbild
Av Sedum
Är tvungen att skriva att sy ALDRIG zigzag med tvillingnål för då pajar den! Alltså bara raksöm, då blir det två raksömmar på framsidan och typ zigzag på baksidan mellan "raksömmarna". :-) Och så klipper man rent efteråt för det är typ omöjligt att sy så perfekt, så då är det bättre att ta till lite extra. Har jag hört, ska tilläggas, tvillingnål, tyg och maskin väntar här på nästa projekt! ;-) :-)

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?