Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Annika E
Ni som syr mycket till barnen, kan ni tipsa mig om en bra bok med basmönster? Både bebis och barnstorlekar.
Av Jinxan
tassar lite :D
Användarens profilbild
Av erisara
Jag har "Sy babykläder med Kwik Sew". Den tycker jag är helt ok (fast lite amerikansk i stilen men basmönstrena gillar jag). Kläderna har dessutom suttit bra på mina barn.

Sedan har jag har lånat Meedom & Meedoms bok från biblioteket och den verkar också bra men har inte gjort så mycket från den ännu.

Jag är dock inte alls förtjust i "Kwik Sew's sewing for toddlers" (efterföljaren till baby-boken). Jag tycker att modellerna där är ganska trista och att överdelarna är alldeles för korta. Gissar att den är gjord på 80-talet att dömma av många bilder.
Användarens profilbild
Av teres
Meedoms böcker är de jag haft mest nytta av, både den äldre och de två nyare. Tycker de har mycket bra basmönster som man sedan kan jobba vidare med om man önskar.
Användarens profilbild
Av Annika E
Ok, tack för tipsen! Ska kolla upp dem!
Av suv
Håller med om att Meedoms böcker är bra när det gäller basmönster, men såg att du ville ha barnmönster också. Nu vet ju inte jag hur stora "barnen" är, men det finns en annan danska som gett ut en mönsterbok med bra basmönster i vilken storlekarna går upp till 10 år (7 år i Meedoms). Böckerna heter Sy og strik börnetöj 0-3 år/ 4-10 år av Ulla Welinder. Den har jag använt en hel del när jag syr till min 8-åring. Om du är ute efter lite större storlekar alltså. Annars instämmer jag som sagt i kommentarerna om Meedom.
Användarens profilbild
Av teres
Som sagt tidigare, beror lite på åldern du söker basmönster till också! Och vad för basmönster? Biblioteket är en guldgruva, man kan skaffa hem massor med böcker för att rekognoscera innan man köper själv, tidningen Ottobre innehåller mycket, både basmönster och mer modeinriktat, de har mycket för små men även för större barn (och vuxna), har upplevt att deras mönster är mycket lätta att följa men är ganska breda och stora.

Åsa Lennartsson har basmönster för kläder i mjuka tyger ex raglantröjor, t-shirtar, mjukisbyxor etc. Även ganska mycket info om hur man syr i mjuka tyger om man inte har overlock.

Tycker med åren att jag samlat på mig lite olika basmönster från olika håll som jag sedan använder och varierar, ex en pyjamas från ett burdamönster som jag nog sytt upp i diverse olika material och i alla tillgänliga storlekar, en flicktshirt från Ottobre som också varierats i massor, experimenterar med olika ärmar, förlänger till nattlinnen etc.
Användarens profilbild
Av Annika E
Tack än en gång! Det är väl först och främst lilla Maia (snart 5 mån) som jag vill sy till framöver, men även till mina tjejer på 6 och 7 år. Jag beställde en bok för 0-4 år idag, hoppas den är bra. Gillar jag den så köper jag nog den andra med som var från 4 -10 år. Elsebet Gynther hette författaren och boken var på danska. Jag följde alltså inte era råd... :wink: :lol: 8)
Användarens profilbild
Av Annika E
Kan väl tillägga att jag gillar enkla kläder till barnen (och mig själv med för den delen). Typ muddbyxor, tröjor, munkjackor, singoallaklänningar. Så jag är inte ute efter nåt avancerat. Men med enkla mönster kan man ju lägga till detaljer om man vill hotta upp dem lite. :)
Användarens profilbild
Av teres
Är det de gamla, 70tals böckerna så sitter du på en guldgruva! De inhöstar ibland sanslösa priser på tradera. Tror att många av de som syr här på sjalbarn sitter med böcker som är gjorda av elsebeth gynther (inklusive jag själv) så dem kommer du långt med.
Användarens profilbild
Av Annika E
teres skrev:Är det de gamla, 70tals böckerna så sitter du på en guldgruva! De inhöstar ibland sanslösa priser på tradera. Tror att många av de som syr här på sjalbarn sitter med böcker som är gjorda av elsebeth gynther (inklusive jag själv) så dem kommer du långt med.
Aha! Det är en nyutgåva av dem fattar jag det som. Efterfrågan har varit stor så de ger ut dem på nytt. Finns på http://www.adlibris.se Då beställer jag nog den andra med innan de tar slut! :)
Användarens profilbild
Av Annika E
Attans, den var redan slut!! :shock: Eller har jag blandat ihop det med nån annan bok som var för 4-10 år... :hmm: :hmm:

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?