Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har snubblat över ett så bra mönster som gör att det stickade blir lite tjockare än vanlig rätstickning.

Lägg upp ett udda antal maskor så att trasan blir lagom stor.
Sticka ett varv räta maskor
1rm lyft en m 1rm lyft en maska etc tills varvet är slut
Sticka ett varv räta maskor
2rm lyft en m, 1rm, lyft en m etc, avsluta varvet med 2rm.

Upprepa tills trasan är lagom stor.

Här http://www.maggiesrags.com/dishcloth.pdf finns mönstret på engelska, och även en bild på hur rätsidan blir. Rätt snygg, tycker jag för min del.
Användarens profilbild
Av zandrama
Tjusig!
Av Nettan
Här ztickaz det varje ledig ztund = några minuter i veckan. :oops:
Användarens profilbild
Av doddit
Det där lät ju som att till och med jag skulle kunna klara :D Måste prova nästa gång.

(Det enda jag stickat är trasan till bytet och det enda jag känner till om stickning är räta maskor och lyfta maskor :wink: )
Användarens profilbild
Av Kaja
Får jag bara kolla. Jag försöker parallell-läsa engelska och svenska stickmönster, men jag fattar inte alla termer.

"slip" det betyder alltså att man bara för över maskan på andra sidan, utan att sticka något. Det borde ju innebära att man på nästa varv stickar över två maskor... Rätt??

Jag försöker komma förbi aviga och räta, för sånt kan jag, men det är sådan lång inlärningsperiod när man får lära det sig ur en bok eller via nätet...

//Kaja
Användarens profilbild
Av erisara
Kaja skrev:Får jag bara kolla. Jag försöker parallell-läsa engelska och svenska stickmönster, men jag fattar inte alla termer.

"slip" det betyder alltså att man bara för över maskan på andra sidan, utan att sticka något. Det borde ju innebära att man på nästa varv stickar över två maskor... Rätt??

Jag försöker komma förbi aviga och räta, för sånt kan jag, men det är sådan lång inlärningsperiod när man får lära det sig ur en bok eller via nätet...

//Kaja

Jo, det stämmer om jag tolkar dig rätt. För den som stickar strumpor så kan man även göra så för att få en mer slitstark häl.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Kaja skrev:Får jag bara kolla. Jag försöker parallell-läsa engelska och svenska stickmönster, men jag fattar inte alla termer.

//Kaja
Precis. Slip är bara att flytta över den utan att sticka. (Lyfta brukar man väl säga på svenska)
Nej, nästa varv stickar man alla maskor en och en. Att sen vissa är liksom från "förrförra" varvet är inget man bryr sig om.
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag är lite sugen - har ni några tips på var man köper lingarn billigt och bra?
Av Nettan
jazoo skrev:Jag är lite sugen - har ni några tips på var man köper lingarn billigt och bra?
Billigazt blir det nog om du hittar en "vävklubb" eller någon vävande i din närhet. De brukar ha rezter de kan zälja.

Annarz är det nog tradera eller loppizar zom gäller.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
jazoo skrev:Jag är lite sugen - har ni några tips på var man köper lingarn billigt och bra?
Cottolin funkar, tycker jag. och som av en händelse så har jag lite väl mycket som jag råkade förköpa mig av på Tradera.... (eller tror ni att jag kommer göra av med ett drygt kilo garn...? ;-) )

Hör av dig om du vill se färger och vill köpa lite.
Användarens profilbild
Av jazoo
Kaffemoster skrev:
Cottolin funkar, tycker jag. och som av en händelse så har jag lite väl mycket som jag råkade förköpa mig av på Tradera.... (eller tror ni att jag kommer göra av med ett drygt kilo garn...? ;-) )

Hör av dig om du vill se färger och vill köpa lite.
Ja, gärna!
Användarens profilbild
Av Key
*tass* ser superbra ut!
Användarens profilbild
Av pillalilla
Detta måste jag prova!

Passar på att fråga hur ni gör för att få trsorna att hålla formen? Efter att mina används första gången, dras dom liksom ut till nåt långsmalt.. Har provat virka runt, men det vill sig inte ända. Fast dom funkar bra :D
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
pillalilla skrev:Detta måste jag prova!

Passar på att fråga hur ni gör för att få trsorna att hålla formen? Efter att mina används första gången, dras dom liksom ut till nåt långsmalt.. Har provat virka runt, men det vill sig inte ända. Fast dom funkar bra :D
Efter att jag har vridit ur trasan så drar jag liksom till den med två snabba drag, ett i var led. Så att den blir hjälpligt fyrkantig igen.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?