Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej! Jag har gått och funderat på om vi ska ha syskonvagn och har inte helt bestämt mig ännu. Vi har en singelvagn till storebror och han trivs med att sitta där emellanåt när vi går längre promenader och det känns bra att kunna ha möjlighet att sätta honom i vagnen när jag hämtar från dagis.

Alternativet skulle vara att ha en bärsele eller en bärsjal och behålla singelvagnen som en sittvagn till storebror, men jag känner mig nog mest hemma med en bärsele. Jag har funderat på en bärsele och då tänker jag mig en beco butterfly eller en manduca, men anledningen till att jag tvekar är att jag inte vet om det är helt ok att bära små nyfödda sötnosar i bärsele en hel långpromenad. Måste de kunna ligga ner i en ligginsats? Jag vill ju inte medverka till att lillen förstör ryggen. Sedan är jag också tveksam till att bära på vintern eftersom det kanske blir kyligt. Jag har en liten flecceoverall från hm men undrar om det räcker till och hur blir det med min egen jacka. Ja, ni hör ju. Jag är novis inom området och hoppas att jag kan få hjälp av er kloka erfarna bärare att hitta en lösning. Syskonvagn? beco? Manduca? Bärsjal? Vad ska jag välja? Ligger barnen ombonade i en manduca och en beco. Jag hade en BB förut och där låg lillen väldigt ombonat och skyddat med sitt lilla huvud. Han syntes knappt i början. Men jag har förstått att det inte är helt lyckat med en BB, så nu tänker jag om. Är det klumpigt att gå långa promenader med bärsele på sig eller fungerar det? Många frågor. Jag hoppas ni orkar svara. Som sagt jag behöver expertkunskap och väntar med intresse på era tips. :D
Användarens profilbild
Av nevin
Här väntas också tillökning, den lille väntas komma i december.

Här är det nog ganska bestämt att det blir en syskonvagn, efter pappas önskemål. Han bär inte gärna, utom just nu då jag inte orkar och då endast i Manducan. Helst ser jag väl att vi behåller singelvagnen och låter pappa sköta den när han ska ut med stora pojken, och jag använder trikåsjalen. Men vi får kompromissa lite då vi står på olika steg i sjalträsket.... :?

Men visst borde det fungera bra med Manducan i vinter? I våras när det var snorkallt klädde jag lillen lite lagom, med byxor, body och strumpor, satte honom i selen, drog på benvärmare, mössa och halskrage. Utanpå det hade jag en poncho som värmde både honom och mig gott och väl. Det enda jag höll koll på var fötter, nacke och huvud, de delar som stack ut så att säga, så de inte blev kalla.

EDIT: Glömde ju:

Att gå långpromenader går alldeles utmärkt med selen, jag har spenderat en hel dag på IKEA med min då inte så pyttelilla pojke utan att bli mer än lite trött i fötterna :) (med pauser för fika och mat och så)
Av avon
Vi ska få ett litet syskon i oktober och har inte tänkt använda syskonvagn alls. Jag har tänkt bära den lilla i trikåsjal, storasyster får åka vagn eller gå själv. Jag har köpt en bärjacka som vi får plats i båda två, så bebisen behöver inte ha mycket mer kläder än innekläder + mössa och tossor. När N var liten lånade jag min sambos jacka, den gick precis runt oss båda så man behöver ju inte ha en särskild bärjacka heller.
Användarens profilbild
Av Myrten
avon skrev:Vi ska få ett litet syskon i oktober och har inte tänkt använda syskonvagn alls. Jag har tänkt bära den lilla i trikåsjal, storasyster får åka vagn eller gå själv. Jag har köpt en bärjacka som vi får plats i båda två, så bebisen behöver inte ha mycket mer kläder än innekläder + mössa och tossor. När N var liten lånade jag min sambos jacka, den gick precis runt oss båda så man behöver ju inte ha en särskild bärjacka heller.
Precis så gör vi just nu! Vår Lova är tre månader och hon har åkt sele och sjal ända sedan födseln. Vår tvååring får behålla "sin" vagn och vi har valt bort syskonvagn. Vi funderar på att införskaffa en ståbräda till vintern när det är för halt för att sjalbära (men attans vad dyra de är). Då får Lova åka vagn och Elsa åka på ståbrädan eller gå själv.

När det varit lite svalare har jag lånat makens fleecejacka och regnrock (när det regnat) som gått om både mig och Lova. Nu har jag köpt en bärjacka som verkar super, jag har använt den två gånger hittills.

Den enda nackdelen med sjal och två barn är att det är så svårt att komma nära det större barnet fysiskt. Det tog ett tag innan både jag och Elsa vande oss vid att Lova satt på min mage. Ett tag var jag väldigt frustrerad och ledsen över detta, men det är bättre nu, Elsa har vant sig vid vårt nya "rörelsemönster" och är inte lika arg längre.
Av eamane
Har ju oxå bebis på gång men jag räknar kallt med att kunna bära minst en av mina barn så vi ska inte ha nån syskonvagn. Trikåsjal ska vi ha till bebisen och storasyster har vi vävda sjalar och ergonomiska selar till.
Användarens profilbild
Av Scharlott
När Jesper var bebis bar jag honom i bärsjal under min gigantiska dunjacka. Petter som den vintern fyllde 3 år gick, åkte vagn/sulky eller stod på ståbräda medan ev packning låg i vagnen :lol:, åkte pulka eller bärsele på ryggen 8)
Användarens profilbild
Av Foxan
Vi är i samma situation, och har bestämt oss att inte köpa syskonvagn.
Stora killen var buren sina två första vintrar, vi hade ingen vagn till honom. Vi hade burit honom både i sjalar och i ErgoNG-selen. Och vi hade promenerat mycket och länge, det funkar bra det!

Bärskydd eller en bärjacka är en superbra sak att ha. Då behöver man inte ha utekläder på lilla barnet (man sparar både på tid och nerver nä det är dags att gå ut ;)). Och investera i bra broddar. Inte dem som sitter under tårna, men såna som man fäster runt hälen (finns på apoteket, kostar nästan 300,- men det går kanske att hitta billigare på nätet).

Lycka till! :)
Användarens profilbild
Av miom
om mannen vill ha en vagn så köp den. Men du kommer nog inte behöva den :D
Kanske blir han sjalfrälst med en liten igen och då kan ni ju sälja vagnen.
Användarens profilbild
Av Molinia
Vi har inte använt vagn alls. Vi bar i trikåsjal, sedan vävd sjal, mei tai och sele (Manduca). Jag har använt min vanliga vinterjacka, med ett bärskydd ovanpå sjalen. En overall på bebisen kan bli för varmt, men se till att huvud, hals, ben, händer och fötter är ordentligt påklädda. Dubbla ullbyxor, varma tossor, elefanthuva, mössa och vantar har vi använt. På överkroppen har vi haft bara en ullbody, även när det varit riktigt kallt ute.
Användarens profilbild
Av diddeldi
vi har syskonvagn men det var så otroligt opraktiskt, plus att milo inte gillade den, plus att jag saknade att ha honom nära, så jag bar honom hela tiden istället :wink: . och det är så smidigt att bara ha en enkelsulky att köra runt med. så jag röstar på sjal till lilla, sulky till stora :tumsup:
Av Lilla H
Hej på er!

Oj, vad många svar. Vad roligt! Vilka bra tips och tankar. Tusen tack. Syskonvagn verkar inte vara nödvändigt och det skulle vara så skönt att slippa köpa en sådan dyr vagn som förmodligen inte kommer att användas särskilt länge till. Men här kommer några följdfrågor till er som kan det här med bärselar och sjalar.

Men vilken bärsele ska man satsa på då för en nyfödd liten? Manduca eller beco butterfly är de enda jag tittat närmare på men de kanske finns fler?

Om jag nu skulle välja sjal, vilken typ av enkel sjal kan man tänka sig då? Jag är inte mycket för en massa tyg som hänger och flänger överallt utan tänker mig något enkelt.

Bra tips med broddar på vintern. Det hade jag inte ens tänkt på, men självklart är det en mycket god investering.

Javisst bärjackor eller liknande är inte helt fel. Var hittar man dessa?

Väntar med spänning på fler svar.

Ha det gott.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Ett förslag skulle vara en trikåsjal till bebisen och en ergonomisk bärsele till storebror.

Trikåsjalen är smidig och enkel på så vis att du kan ha den påknuten och sätta i och ta ur bebisen flera gånger innan man behöver knyta om. Sedan är det mycket en smakfråga vilken bärsjal man tycker bäst om. En del föredrar också vävd bärsjal framför trikåsjal redan till nyfödd. Oavsett vilken bärsjal du väljer är det bra att fundera vilka färger du gillar - välj en bärsjal i en färg du tycker om.

En ergonomisk bärsele kan du ha både till bebisen och till storebror. Man kan säga att en ergonomisk bärsele kan du ha istället för en traditionell bärsele (typ BB) och en bärstol :wink:

Broddar är suveränt på vintern. Och angående bärjackor så finns det ett urval av flera olika bärjackor hos de olika bärsjalsförsäljarna. Kolla in hos annonsörerna i högerspalten --->
Annars om du har en stor egen jacka kan du täcka glipan med ett bärskydd eller en bärväst. Ett annat sjaltillbehör som kan vara smart att inverstera är är en dubbel fuskpolo - med en huvudöppning för barnet och en huvudöppning för den som bär.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Tyckte det var lättast att bära första vintern. Hade en poncho för båda när det inte blåste och var för kallt och ett bärskydd + min vanliga jacka när det var riktigt kallt och blåsigt. :) Du har ju redan fått jättemånga bra tips och råd.
Skulle jag få barn till vintern skulle jag investera i en bärjacka
Användarens profilbild
Av Foxan
Lilla H skrev: Javisst bärjackor eller liknande är inte helt fel. Var hittar man dessa?
Kolla hos Babydesign (anonsen åt höger ->), annars googla för MaM Upgrade, MaM Delux, Susses eller Äiskä.
Användarens profilbild
Av Alven
Vi har 23 månader mellan barnen, och har inte haft någon syskonvagn. Båda är burna mer eller mindre på heltid under det första året, så storebror fick ha kvar sin vagn tills lillan var åtminstone 10-11 månader. Jag bar henne istället. I början på magen under min vanliga (stora) jacka, men sedan köpte jag en bärjacka eftersom jag ville ha henne på ryggen och få framsidan fri för påklädning, lyfta upp och ner från gungan, hjälpa till att kissa ute etc... :D

Bild
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?