Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av knutschen_lee@hotmail.com
Jag har ingen som helst aning om vilket tyg jag kan använda till en MT.

Som många andra har jag fått Sos kataloger hem i brevlådan, och på sidorna 39-43 i "jul"katalogen finns många fina tyger. Men jag vet inte vad patchworktyg är, och går det ha den vävda randiga bomullen? och det indiska tyget på sidan 48 tycker jag också om.

Går vanlig lakansväv ha som axelband eller är det för tunt?

Jag förstår ju att jag kan ha nästan vad som helst som panel, men jag vill veta om jag kan använda tyget till axelbanden med...

Hoppas jag får många svar av MT-experter.;)
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Ja, jag undrar också....
Och é "möbeltyg" för tjockt? Eller går det bra till en vinter-MT? :D
Användarens profilbild
Av LisaMarie
MT-expert... :roll: Inte direkt, men jag svarar ändå! :lol:

Jag har använt vanlig lakansväv till axelband, fast i två lager. Jag har tänkt att testa att göra med bara ett lager, men det har inte blivit av än.

Möbeltyg fungerar bra som ryggpanel tycker jag, men jag hade inte använt det som band.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Nu har inte jag katalogen, så jag vet inte vilka tyger du pratar om. Men generellt sett tycker jag att det blir bäst avlastning med lite grövre, gärna diagonalstretchigt tyg. Lakansväv hade jag definitivt inte valt som axelband. Möjligtvis på sommaren till en liten bebis, men inte annars..
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Jag är ingen expert och hoppas egentligen på tips jag med. Men min första MT sydde jag av IKEAs Lenda, välkänt sjaltyg och diagonalstrechigt. Trodde att det var så det skulle vara. Jag tycker att det funkar bra eller kanske till och med jättebra till lillebror på 10 kg. När jag bär storebror på 16 kg så önskar jag att jag istället hade använt något tyg avsett för selar. Vad nu det är :hmm: . Det blir svajigt när jag bär honom.
Användarens profilbild
Av Vida
Så här tänker jag:

Ska du ha vadderade axelband a la sele så fungerar lakansväv kanonbra, gärna med lite fleece emellan. Ska du däremot ha utbredningsbara axelband så är det stretch eller diagonalvävt som gäller, t.ex. Sos "Stretch canvas" eller eventuellt Ikeas Lenda.

I panelen/ryggdelen kvittar det i princip vad du har, men om du kör på stretchigt tyg (alltså tyg med giv) så får du en MT som är gosig och mjuk, men kan upplevas lite stutsig (som en trikåsjal ungefär), men om du då har utbredningsbara axelband så kompenserar de ganska bra, så du kan få det tight ändå. Om du däremot ska ha smala axelband, eller helt enkelt vill ha den stadig, kanske för att du har ett stort barn, eller ska bära långt, så blir det kanon med ett lager av tyget med giv, och ett lager med vanlig lakansväv.

Patchwork-tygerna är enligt min erfarenhet alltid i bomull, dvs som lakansväv. Men de är ofta dyra, så det är därför vi inte använde dem (fast jag hade förälskat mig i ett tyg på panduro!!!).

Möbeltyg skulle jag eventuellt använda i panelen på en vinter MT till ett större barn, annars tycker jag att det är för grovt, ogosigt och med för lite giv...

Lycka till och så, och vi förväntar oss bilder :)
Av knutschen_lee@hotmail.com
ok, men nu har jag ju lite kött på benen.:) det kommer bilder, men det kan dröja ett tag (typ till jul.;)) ska fundera nu hur jag vill ha det. tack för tips om att Sos har MT axelbandstyg med.:) Det är en djungel av tyger..:)

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?