Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har äntligen kommit igång med att börja filma knytinstruktioner! Nu har jag testat och lagt ut en på YouTube på omslutet kryss för nyfödd.

Tanken var egentligen att jag skulle börja med amning i omslutet kryss, men filmen blev precis lagom för lång för att jag inte skulle kunna ladda upp den. Så jag har fått dela upp den i två delar, med själva knytningen först i del 1 och amningen i del 2.

Men innan jag lägger ut fler, så vore det toppen om ni hade lust att titta på den här filmen (del 1) och kommentera. Det tekniska är jag väl inte helt hundra på än, det här är första försöket att filma och redigera... Men vad jag är ute efter nu är i första hand att få en så bra och tydlig beskrivning som möjligt av själva knytningen, så alla tips och kommentarer är välkomna!

Här är en direktlänk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=josoodcZSk0
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag tycker den var bra. Ibland tror jag detaljerade instruktionsfilmer kan vara lite avskräckande, men samtidigt så hjälper de ju om man har problem (och så småningom hittar man ju sitt eget sätt i alla fall).
Användarens profilbild
Av Ingrid
Tack! :)

Ja, jag vet vad du menar. Jag har också gjort en kort film på hur det ser ut när man bara knyter när man kan, för att man ska få en uppfattning om hur funkar när man knyter upp och att det inte är särskilt krångligt. Kanske man ska inleda med den. Det gör jag ganska ofta när jag visar knytning irl för de som aldrig har provat förr.
Användarens profilbild
Av Myrten
Mycket bra och informativ film för en nybörjare som jag. En kort version är nog inte så dum att kunna välja heller.

Jag ser fram emot amningsversionen! "Säger du till" när den kommer?!
Användarens profilbild
Av Cillan
Det är första gången jag ser en på "riktigt" hur man knyter en sjal. Jag hade ingen om aning om hur det går till men lärde mig jättemycket. Det enda jag tycker verkar krångligt är momentet att få i barnet. Jag har läst ibland att man iinte behöver knyta upp sjalen varje gång utan ta av och på sig knuten sjal och det förstår jag inte hur man ska kunna. Fast det kanske inte är den sortens knytning?

Jag hade lite problem med ljudet, fick höja upp högtalarvolymen rejält. Det var bra när du stod nära kameran, precis så att hela ditt huvud kom med, då såg man bra och det kändes mer professionellt när man inte såg så mycket av rummet. Bra att du säger vad som blir fel om man inte sprider ut tyget på ryggen och sånt.

Jag väntar med spänning på att få se amningsfilmen för det är jag lite nyfiken på, hur det går till att amma i sjalen.

Jag vill absolut se mer!!
Av Christer Romson Lande
Jag tyckte att det var en helt tydlig film. Jag hade nog kunnat lära mig att knyta från den. Jag har bara några små detaljer som kan förbättras:

När du sträcker sjalen (4 min 11 sek och 6 min 42 sek in i filmen) så börjar du med din vänstra sjalända (den första du la över axeln och som alltså ligger innerst på ryggen). Jag antar att det funkar bäst så: att man sträcker det innersta lagret först. (Annars, om du sträckt det yttre tyget först, så hade du ju "låst fast" det inre tyget). Men du säger inte något om det på filmen.

Jag tyckte att det var en anings otydligt när du började prata om vad man ska göra när barnet åkt ner lite. Hade det här varit min introduktion till sjalande, så hade det funkat bättre om du tydligt sagt att "det kan hända att … då gör man …" innan du börjat knyta loss.

Sen håller jag med om ljudet. Jag tror att det finns program som kan minska bruset och dra upp volymen. Det hade varit bra med tal till den inledande texten också, i stället för helt tyst som det är nu.

När du vrider dockans huvud fram och tillbaks så ser det lite hårdhänt ut. I alla fall om man tänker sig att det är ett riktigt barn i stället…

Och jag håller också med om att det skulle vinna på en relistisk sekvens med ett riktigt barn först. Då vet man hur det ska bli i "verkligheten" när man hör och ser instruktionerna.

Just amningsvideon kommer väl inte ge mig så mycket personligen, men en om att börja knyta en åttamånaders på ryggen, skulle jag gärna se!
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Jag tycker den var bra och informativ. Bra småtips.
visst kan ljud och bild bli bättre, men redan bra mycket bättre än många andra youtube!
Användarens profilbild
Av Myrten
Kan du fixa en film med ryggknyt med en 2-månadersbäbis också (en riktig bäbis alltså, inte en docka) så vore jag mycket tacksam. :D
Användarens profilbild
Av emellen
Superbra förklaring till hur man knyter! Jag håller med om att det känns lite "orealistiskt" när du visar hur barnet kan ligga med huvudet - jag vet dessutom att det är svårt att fixa till det där med ett barn med egen vilja...

Och jag vill också se amningsfilmen!
Användarens profilbild
Av Ingrid
Myrten skrev:Mycket bra och informativ film för en nybörjare som jag. En kort version är nog inte så dum att kunna välja heller.

Jag ser fram emot amningsversionen! "Säger du till" när den kommer?!
Tack! Ja, jag ska försöka få tag i en riktig bebis till kortversionen, så det blir som det ska vara. Är det någon som har en att låna ut :D ?

Ja, jag lägger ut en tråd här under knytinstruktioner när amningsversionen kommer. Det blir väl kanske inte idag, för jag borde ägna mig åt bokföring nu...så det blir väl i veckan någon gång.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Cillan skrev:Det är första gången jag ser en på "riktigt" hur man knyter en sjal. Jag hade ingen om aning om hur det går till men lärde mig jättemycket. Det enda jag tycker verkar krångligt är momentet att få i barnet. Jag har läst ibland att man iinte behöver knyta upp sjalen varje gång utan ta av och på sig knuten sjal och det förstår jag inte hur man ska kunna. Fast det kanske inte är den sortens knytning?
Det var roligt att höra! Det är faktiskt inte så svårt att sätta i barnet, det bara glider ner liksom. Men det som kan kännas lite läskigt i början är ju att sjalen är halvknuten när man stoppar i barnet. Men ganska snart inser man att friktionen är så stor, att det inte är någon risk att man tappar barnet. Men jag kanske ska lägga till någon text om det.

Och det här är en vävd sjal, då är det lättast att knyta på det här sättet och då kan man inte ha sjalen färdigknuten på sig och ta i och ur barnet. Om man vill ha sjalen färdigknuten på sig och ta i och ur barnet får man ha en trikåsjal (i alla fall när det är bebis, sen finns det en bra knytning som man kan ha färdigknuten till aningens större barn som kan hålla huvudet stadigt). Den knyter man lite annorlunda. Men den vävda sjalen är mycket enklare och stadigare än trikåsjalen om man vill kunna amma barnet medan det sitter i sjalen. Så det är därför jag började med den nu. Trikåsjal för nyfödd kommer senare!
Cillan skrev:Jag hade lite problem med ljudet, fick höja upp högtalarvolymen rejält. Det var bra när du stod nära kameran, precis så att hela ditt huvud kom med, då såg man bra och det kändes mer professionellt när man inte såg så mycket av rummet. Bra att du säger vad som blir fel om man inte sprider ut tyget på ryggen och sånt.!!
Tack för bra kommentarer! Ljudet märkte jag själv att det inte blev riktigt bra. Och jag ska tänka på att stå närmare kameran.

Cillan skrev:Jag väntar med spänning på att få se amningsfilmen för det är jag lite nyfiken på, hur det går till att amma i sjalen.

Jag vill absolut se mer!!
Kul att du är nyfiken! Det kommer mer!
Av Jinxan
Myrten skrev:Kan du fixa en film med ryggknyt med en 2-månadersbäbis också (en riktig bäbis alltså, inte en docka) så vore jag mycket tacksam. :D
Sån vill jag också se :)
Användarens profilbild
Av Ingrid
Christer Romson Lande skrev:Jag tyckte att det var en helt tydlig film. Jag hade nog kunnat lära mig att knyta från den. Jag har bara några små detaljer som kan förbättras:

När du sträcker sjalen (4 min 11 sek och 6 min 42 sek in i filmen) så börjar du med din vänstra sjalända (den första du la över axeln och som alltså ligger innerst på ryggen). Jag antar att det funkar bäst så: att man sträcker det innersta lagret först. (Annars, om du sträckt det yttre tyget först, så hade du ju "låst fast" det inre tyget). Men du säger inte något om det på filmen.

Mycket skarpsynt iakttagelse, må jag säga! Tack för det! Har jag inte ens tänkt på att jag gör så, det går helt automatiskt att jag alltid tar det innersta lagret först. Det ska jag komma ihåg i fortsättningen! Jag får lägga till alla såna här saker som text över själva filmen. Jag tror inte jag gör om den här filmen nu, utan går vidare till andra knytningar.
Christer Romson Lande skrev:Jag tyckte att det var en anings otydligt när du började prata om vad man ska göra när barnet åkt ner lite. Hade det här varit min introduktion till sjalande, så hade det funkat bättre om du tydligt sagt att "det kan hända att … då gör man …" innan du börjat knyta loss.

Håller helt med. Det var för att jag själv glömde bort det, och kom ihåg det sedan på slutet som det blev så. Hade varit bättre om jag tog det direkt under knytningen.
Christer Romson Lande skrev:Sen håller jag med om ljudet. Jag tror att det finns program som kan minska bruset och dra upp volymen. Det hade varit bra med tal till den inledande texten också, i stället för helt tyst som det är nu.

Ska kolla upp det där med program sen. Just nu använder jag bara de redigeringsprogram för film som jag har med i datorn. Men det var ett bra tips. Det där med tal till inledande texten, tänkte du att jag ska berätta vad filmen går ut på, eller ska jag bara läsa upp den text som visas?
Christer Romson Lande skrev:När du vrider dockans huvud fram och tillbaks så ser det lite hårdhänt ut. I alla fall om man tänker sig att det är ett riktigt barn i stället…

Ja, det där dockorna är ganska, sega, plastiga och hårda jämfört med riktiga barn :) Det går tyvärr inte att göra så mycket åt. Det som är bra med dem är i alla fall att de har naturlig tyngd. Och det är rätt praktiskt att ha en docka när man visar, eftersom det går så långsamt att knyta då.
Christer Romson Lande skrev:Och jag håller också med om att det skulle vinna på en relistisk sekvens med ett riktigt barn först. Då vet man hur det ska bli i "verkligheten" när man hör och ser instruktionerna.

Ska bli! Ska bara leta upp en bebis här i Västerås först...
Christer Romson Lande skrev:Just amningsvideon kommer väl inte ge mig så mycket personligen, men en om att börja knyta en åttamånaders på ryggen, skulle jag gärna se!
Jaså, du tänkte inte slå dig på att börja amma... :D Annars vet jag att Tomas (min man alltså) hade läst någonstans om en afrikansk man som hade börjat amma sina barn när frun dog, och att det visst hade fungerat - fast jag vet inte riktigt vad man ska tro om det!

En film med åttamånaders på ryggen (din son hinner nog bli nio månader innan dess) kommer så småningom!
Användarens profilbild
Av Ingrid
Emmamedhunden skrev:Jag tycker den var bra och informativ. Bra småtips.
visst kan ljud och bild bli bättre, men redan bra mycket bättre än många andra youtube!
Tack, roligt att du tycker det!

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?