Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag vill sticka vantar till barnen, och inbillar mig att ullkura innebär att man gör ullplagg lite mer vattentäta. Jag har bara hört ordet i samband med stickade blöjbyxor men har egentligen ingen aning om vad det är.

Jag har googlat lite, men inte hittat något matnyttigt.

Krymper det man ullkurar så att man ska sticka större än vad man vill att det slutgiltiga resultatet ska bli? Jag inbillar mig nog helt enkelt att ullkura är ungefär som att filta ihop det stickade, men i mindre skala. Är jag helt ute och cyklar?
Av Nettan
Är ingen expert men har ztickat 2 par ullbyxor och kurat.
Upplever att det ärtvättningen och användningen av byxorna zom krymper (och tovar) dem litegrann. Zjälva kurningen är att man lägger en klick ullkur i vatten och kramar zamt låter ullplagget ligga där i över natten.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Ullkuren ska inte tova ihop det man stickat, gör det det så har man för varmt vatten.
Ullkuren ska bara fetta in ullen igen - och ja, jag kan varmt rekomendera det till ex. vantar som ju gärna får stå emot lite fukt! :-D
Användarens profilbild
Av Fryle
Och ett råd från en som testat: Gör som det står på flaskan: Lös upp i hett vatten, LÅT SVALNA och lägg i det som ska kuras.

Gör inte som jag dristade mig till att prova en gång, lösa upp i liten mängd hett vatten och späda med kallt vatten till lagom temperatur. Då klumpar kuren ihop sig och det blir klumpar i plaggen, som är svåra att få bort...

Jag tror det är jättebra att kura vantar och det ska inte ändra storleken.
Användarens profilbild
Av lisusanne
Så det var det som hände... Har aldrig vågat mig på en genväg när jag kurat. Har kurat många ullblöjbyxor. Brukar ta lite varmare vatten så de tätnar till lite mer, lite snabbare. (Där genar jag.) Jättebra idé att ullkura ullvantarna! De blir ju mer smutsavvisande också, väldigt praktiskt. Man kan ju ullkura alla ullkläder..
Användarens profilbild
Av tesoj
Fryle skrev:Och ett råd från en som testat: Gör som det står på flaskan: Lös upp i hett vatten, LÅT SVALNA och lägg i det som ska kuras.

Gör inte som jag dristade mig till att prova en gång, lösa upp i liten mängd hett vatten och späda med kallt vatten till lagom temperatur. Då klumpar kuren ihop sig och det blir klumpar i plaggen, som är svåra att få bort...

Fast på min flaska står det att man ska lösa upp det i lite hett vatten och sedan blanda med ljummet vatten. Det gör jag alltid och det fungerar hur bra som helst. Så det verkar vara olika beroende på märke.
Användarens profilbild
Av Fryle
tesoj skrev:
Fryle skrev:Och ett råd från en som testat: Gör som det står på flaskan: Lös upp i hett vatten, LÅT SVALNA och lägg i det som ska kuras.

Fast på min flaska står det att man ska lösa upp det i lite hett vatten och sedan blanda med ljummet vatten. Det gör jag alltid och det fungerar hur bra som helst. Så det verkar vara olika beroende på märke.
Ja det kan säkert skilja sig åt mellan olika märken och hade jag blandat med ljummet vatten hade det kanske funkat, men jag tog kallt och det gick som sagt inte alls bra...

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?