Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MammaTess
Mina älskade barn kallas för "Kottarna" och vi ofta en egengjord låt som heter "Heja Kottekott" :roll:

Nu ska jag då göra namnband till mina kreationer och vad passar då bättre än att skriva just KOTTEKOTT på dem...

Men googlade lite på nätet och hittade en annan som har namnet KOTTE på sina band...

Tror ni det kan misstolkas och blandas ihop om jag kör på mitt älskade namn?
Användarens profilbild
Av glis
Äh, det får vara någon måtta på hur känslig man får vara. Om ni bott grannar kanske, men om du inte vet vem det är så kör hårt tycker jag.
Av Marine78
Det beror lite på. Har den tjejen registrerat varumärke kan risken vara den att du kommer få byta i sinom tid. HAr själv råkat ut för det (hade förut namnlappar med "älsklingsbarn" men har fått byta p g a att det fanns en som hade reggat firma & varumärkesregistrerat "älskade barn" - det var för snarlikt och förväxlingsbarn) och har nu själv valt att skicka in ansökan om varumräkesregistrering på mitt "Älsklingsfrö".
Man kan tycka att det är lite kinkigt och patetiskt men det är ett sett för de som har affärsverksamheter att skydda sina varumärken (jag har själv igen affärsverksamhet dock, men vill helt enkelt inte vara tvungen att byta igen). Det går ju att kontakta personen och fråga försiktigt ;-)
Av Marine78
PRV - patent- och registreringsverket ;-)
Av MammaTess
Kostar det något att registera sitt namn? Och hur kan jag få reda på om hon har registerat det? Har mailat henne men hon har inte varit inne på sin sida sedan maj i år så chansen att hon svarar är inte stor...
Av Marine78
Jo det kostar att registrera. 1300 kr men då är det reggat för 10 år frammåt och därefter får man göra en nyregistrering. Det går att söka på PRV:s hemsida, men då kan du bara få upp om du söker på den exakta lydelsen av namnet. Sedan kan det finnas massor med kombinationer som är liknande och därmed hamna i farozonen ändå. De flesta som har registrerat sätter sedan ett R i en ring bakom sitt namn för att visa att de har reggat varumärke. Jag får inte göra det ännu eftersom min ansökan är under behandling och jag får väl troligen inte besked förrän till hösten (många veckors handläggningstid).
Av MammaTess
Ok, då vet jag det...tack för hjälpen!
Av Marine78
Vassegod :wink: Vill ju inte att andra skall kliva i samma fälla som jag själv jue ;-)
Av MammaTess
Nu har jag pratat med den här tjejen och det avr ok för henne att använda namnet! HURRA!!!
Användarens profilbild
Av Vida
Då tycker jag att du ska märkesskydda det!
Av Marine78
NeaVida skrev:Då tycker jag att du ska märkesskydda det!
Fast om hon varumärkesskyddar det kan den andra tjejen opponera sig och ev bevisa att hon faktiskt var först ute med ett snarlikt namn. Har man ett väletablerat namn innan någon annan så behöver det inte alltid vara varumärkesskyddat för att man skall ha rätt att få behålla det. Och då blir det vips så att man kastar 1300 kr i sjön för man får nämligen inte tillbaka pengarna. Det är en riktigt djungel det där!
Användarens profilbild
Av Vida
Fast jag betvivlar starkt att hon kan varumärkesskydda "kotte"
Men även OM hon vill göra det, så kan då vår snälla kottekott bevilja hennes varumärke :)
Användarens profilbild
Av Plinga
Om man vill ha såna namnband, och bara använda till egna barn, måste man ändå kolla så namnet inte är upptaget???
Användarens profilbild
Av Anna
Katja77 skrev:Om man vill ha såna namnband, och bara använda till egna barn, måste man ändå kolla så namnet inte är upptaget???
typ sådana men märker kläder med? Nej. Du har alltid rätt till ditt eget personnamn.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?