Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har försökt sy en t-shirt åt Ivar idag och den blev ganska fin men sömmen krullade sig nertill, jag hade tvillingnål och raksöm precis som det stod i beskrivningen, vad kan jag ha gjort för fel? Sen skulle jag bandkanta halsringningen och då stod det att man skulle töja i både tyg och kantband för att sömmen skulle bli elastisk men det blev inte elastiskt utan bara uttryckt. Hjälp!!! Please!

*desperat*
Av surftrollet
Pröva att minska pressafotstrycket när du syr med tvillingnål?

När du kantbandar ska kantbandet vara kortare än kanten det ska sitta på, så drar det ihop sig när du sytt. Jag brukar bara dra i kantbandet. Provsy på lappar!
Av Emmiez
ja undrar också :)
Av randig
Går det att ställa in pressarfotstrycket? Jag hittar inte hur det fungerar, jag tycker att det borde gå att höja pressarfoten lite men har inte hittat nån sån funktion.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag ändrar aldrig pressarfotstrycket på min maskin när jag syr med tvillingnål men jag minskar trådspänningen på övertråden och det funkar. När jag syr med vanlig nål har jag trådspänningen på ca 5 och med tvillingnål minskar jag den till 2-3 ungefär.
Användarens profilbild
Av Sedum
Jag har inte sytt än (inhandlade tvillingnål häromdagen) och hon i affären verkade kunnig och hon sa åt mig att sy med stygnlängd ca 4,5. För annars var det lätt att det "veckade/krullade" sig.

Så nu har du lite att testa! Återkom med resultat! ;-)
Av randig
Hoppas ungarna somnar tidigt ikväll så jag får prova alla era tips! Jag måste få till det bra för jag har beställt så sjukt snyggt tyg att sy t-shirts av.
Av randig
Hurra!!! Det funkar!! Jag släppte lite på trådspänningen och längde lite på stygnen och vips så blev det tusen gånger bättre. Nu är det bara tekniken det hänger på. Ungarna kommer att få tusen t-shirts innan jag blir redo för mitt superfina tyg men det gör nog inget, jag syr dem av gamla avlagda trikåplagg och de kan duga på dagis i höst.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?