Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av saker
Undrar också om någon av er skarvat? Det är många meter annars och utan skarv måste det bli nyinköp av tyg. Har annars en del jag skulle kunna tänka mig ta här hemma.
jag skarvade, annars skulle inte mitt fina tyg räcka. satte två skarvar, en under var sidoficka (då syntes inte vändsömmen, som ju blev ganska tjock, utifrån). fickornas sidosömmar hjälper väl kanske också till lite att förhindra att skarvarna spricker upp.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Tack så mycket! :D Förstår lite bättre nu.
esarina skrev:
Sys väskan ihop utifrån så att det blir en kant?
Ja.
Det är alltså den sömmen där alla tygbitar viks dubbelt och sys ihop som du beskriver nedan!?
Dubbelfåll, trodde jag visste vad det var men förstår nog inte ändå... någon som kan förklara?
http://web.bitnet.net/baranara/sidor/dubbelfall.html
De delar som ska sys ihop läggs över varandra. Som exempel, längst ner på väskan (botten) kommer det ligga (nerifrån och upp):
Yttertyg (långa bandet) med avigsidan upp
Foder (långa bandet) med rätan upp
Foder (fram- eller bakstycke) med avigsidan upp
Yttertyg (fram- eller bakstycke) med rätan upp

Sedan viker du upp fållen av alla tygerna på en gång. Det blir tjockt och lite klumpigt att hantera, men ger stabila kanter på väskan.
Undrar också om någon av er skarvat?
Det är det flera som gjort. Om det är att rekommendera får de svara på. :)
Av surftrollet
Mamma Eli skrev:Det är alltså den sömmen där alla tygbitar viks dubbelt och sys ihop som du beskriver nedan!?
Japp! :)
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Så här blev min!

Bild

Bild

Yttertyget fyndade jag på jysk och innertyget har svärmor hittat åt mig.
Jag satte kardborren på olika håll som det var någon som tipsade om. Hade nog inte behövt göra dem riktigt så långa.
Användarens profilbild
Av knutis
Maddemoa: snygg :tumsup: !

Vad roligt det är att se alla väskor. Det vore ju inte dumt att samla alla bilder på ett ställe, de är så utspridda i tråden att det blir lite jobbigt. Funkar det att göra något sånt?

Idag hade vi med väskan ut (förutom då den fick hänga med till BB) för första gången. Det är skitbra och rymmer hur mycket som helst. Jag är så jätte nöjd.. :D
Användarens profilbild
Av mammahappy
Kosmos skrev:
Det finns ingen som vill dela brunt tyg med mig? :roll:
Jo det skulle jag nog kunna tänka mig. :roll: Kanske...
Melon ska kanske sy en åt mig nämligen men som sagt jag behöver hitta lämpligt tyg först, fast nu ska hon på semester i 3 veckor så det blir inte förrän efter hon kommit hem igen isåfall. Å det beror väl lite på priset på tyget oxå. :roll:
Användarens profilbild
Av tinaw
Idag har jag kommit fram till att jag behöver sy tre stycken i barnformat att ha som utflykts- och dagisväskor. :roll:

Kanske ska sy varsin thaiväska åt dem i stället...
Av Smultronbarn
Kosmos skrev:
mammahappy skrev:
Kosmos skrev:
Det finns ingen som vill dela brunt tyg med mig? :roll:
Jo det skulle jag nog kunna tänka mig. :roll: Kanske...
Melon ska kanske sy en åt mig nämligen men som sagt jag behöver hitta lämpligt tyg först, fast nu ska hon på semester i 3 veckor så det blir inte förrän efter hon kommit hem igen isåfall. Å det beror väl lite på priset på tyget oxå. :roll:
Det låter ju som en plan, för jag har nog inte tid på ett tag heller :roll:
Typ det som Melon har i sin väska är iaf det jag vill ha. Jag ska kolla när jag åker in till Gbg nästa gång, för jag har köpt något liknande som jag har för mig kostade 69:- eller 89:- kr m.
Intressera?
Tyget verkar jättebra - men jag skulle vilja ha en annan färg. :?: Var i Götet hade du hittat för 69 kr alt 89 kr?

Fina väskor alla! :D Fattar att de är toppenbra, men förstår inte riktigt heller hur de funkar :hide: eller hur jag ska kunna/hinna sy en, men viljan finns i alla fall. :tumup:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Vad har ni använt för tyg till era väskor? Hur kraftigt/tunt bör man ha? Går vanlig bomullsväv bra? Kraftigt lin? Blir kraftigt lin för tjockt och klumpigt att knyta?
Användarens profilbild
Av Elin G
Mamma Eli skrev:Vad har ni använt för tyg till era väskor? Hur kraftigt/tunt bör man ha? Går vanlig bomullsväv bra? Kraftigt lin? Blir kraftigt lin för tjockt och klumpigt att knyta?
Jag har yttertyg i lin och foder i medeltjock bomull.
Användarens profilbild
Av melon
Mamma Eli skrev:Vad har ni använt för tyg till era väskor? Hur kraftigt/tunt bör man ha? Går vanlig bomullsväv bra? Kraftigt lin? Blir kraftigt lin för tjockt och klumpigt att knyta?
Jag har lite tjockare tyg. Hjälp Kosmos vad heter det?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Blir det inte väldigt tjockt att sy med kraftigare tyg? Men ska det vara kraftigare funderar jag på halvpanama. Vad tror ni om det?
Användarens profilbild
Av melon
Mamma Eli skrev:Blir det inte väldigt tjockt att sy med kraftigare tyg? Men ska det vara kraftigare funderar jag på halvpanama. Vad tror ni om det?
Det beror på om du vill ha en tjock eller tunn väska :wink: Min symaskin är av den gamla sorten och tuggar sig igenom 10 lager tyg + foder, men då ville jag ha en stadig väska också.
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Blev så nöjd med min väska att jag äntligen vågade sätta saxen i ett tyg som legat länge i garderoben. Tyckte att det var för fint för att klippa i.
Så vips bidde det en till :D

Bild

Bild

Det syns inte riktigt på bilden med det som ser svart ut är mörkbrunt och är sammet, jättegosigt, medan det vita är vanligt tyg. Sidor och foder är av ett riktigt gammalt lakan som jag fått av mormor.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 26
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?