Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av surftrollet
Viskar: Det vore olagligt att kopiera en onbag och sälja, om man bortser ifrån att det är rätt dålig stil att göra det när hon som designat dem är snäll nog att dela med sig av mönstret för att vem som helst ska ha möjlighet att sy till sig/sina nära.
Av surftrollet
Skorpan081 skrev:
esarina skrev:Viskar: Det vore olagligt att kopiera en onbag och sälja, om man bortser ifrån att det är rätt dålig stil att göra det när hon som designat dem är snäll nog att dela med sig av mönstret för att vem som helst ska ha möjlighet att sy till sig/sina nära.
Men att sy och sälja till en vän (oavsett om det är en nära vän eller sjalbarnsbekant) är väl inte olagligt eller dålig stil?!

Om man har delat med sig av mönstret för att vem som helst ska ha möjlighet att sy till sig/sina nära så måste det väl ändå vara okej att fråga om någon kan sy åt en.
Rent juridiskt så vet jag faktiskt inte var gränsen går, om man bara syr upp enstaka saker och säljer. Nån annan kanske vet? Dålig stil tycker jag ändå att det är (att sälja, inte att fråga om nån vill sälja). Att kopiera nåns jobb för att någon annan vill komma billigare undan, t ex, underminerar hela idén med att alls komma på unika saker och försöka leva på det. Hantverk är grymt underskattat i ett samhälle där priser är relativa till vad man kan få för en spottstyver från Kina. ;)
Av shai
Finns dessa omtalade onbags att köpa??
Användarens profilbild
Av Silverälva
Aha, det är jag som är lite bakom snöret då! Sno ska man ju såklart inte göra. Trodde inte det var en liten stackars person som satt ock knåpade dom (så går det nör man bara tittar på bilderna och inte läser).

Tar tillbaka frågan!
Användarens profilbild
Av Asereht
Läste en diskussion om detta gällande tyger med copyright. Vad jag förstår så är det inte olagligt att göra så att man köper tyg/mönster och ber någon annan kunnig att sy upp och ger personen en slant för besväret.

Eftersom mönstret är fritt att använda så är det inget som hindrar att man gör detta. Däremot vore det både fel och kanske olagligt att använda mönstret, sy upp och lägga ut för försäljning på blocket, Tradera eller i butik.

man skulel alltså själv kunna köpa tyg och mönster för att sedan betala en skräddare/sömmerska för att sy upp åt en. Då betalar man endast för jobbet.

Detta gäller alltså både mönster och tyg med ©. Iaf om jag fattade det hela rätt/kommer ihåg det hela rätt. Det kan jag ju inte svära på.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?