Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
Jag har tänkt sy muddbyxor åt en kompis som snart skall ha barn, men hur vet jag vilken storlek jag skall göra på mudden i midjan?

Jag sydde ett par muddbyxor tidigare och dom blev aldeles för stora i midjan. Har inga kläder att jämföra med heller.

Om jag skall göra ett par byxor i storlek 62 och ett par i storlek 92 vilken längd på mudden i midjan då?
Användarens profilbild
Av Beckah82
Till alvin brukar jag ha så att jag måste dra ut mudden helt när jag syr på den på byxorna. Alltså så att den utdragen är lika bred som byxan.

Det är lagom för honom iaf.
Av Emmiez
Beckah82 skrev:Till alvin brukar jag ha så att jag måste dra ut mudden helt när jag syr på den på byxorna. Alltså så att den utdragen är lika bred som byxan.

Det är lagom för honom iaf.

okej, får göra ett par såna till Amanda och prova om det blir rätt i midjan då och blir det det så chansar jag på att det blir rätt till kompisens barn också :)
Användarens profilbild
Av Stream
Om du har midjemått på barnen som ska ha byxorna så är det lagom att göra mudden ca 20-25% kortare än det. Det beror lite på hur mycket mudden stretchar också.
Av Emmiez
Stream skrev:Om du har midjemått på barnen som ska ha byxorna så är det lagom att göra mudden ca 20-25% kortare än det. Det beror lite på hur mycket mudden stretchar också.
Men ena barnet är inte född ännu, och dessutom har jag tänkt att det skall bli en överaskning så jag har inte möjlighet till det. Men annars e det ju bra att tänka på :)
Användarens profilbild
Av Summer
Man kan ju kolla storlekstabeller, midjemått brukar vara med där.

M har ca 50cm runt midjan och jag brukar måtta mudden mot ett måttband för att få lagom längd, outsträckt ska den vara betydligt kortare och utsträckt så ska det bara vara några cm extra. Rumpen är ju någon cm större så den måste ju gå över där också...
Användarens profilbild
Av Plinga
Man kan ju annars sätta in ett snöre eller resår. Risken är väl oftast iaf. när jag syr, att mudden blir för stor.
Användarens profilbild
Av melon
Tänk på att barn brukar växa mest på längden och inte så mycket på bredden :wink: Jag syr lika stor mudd på både Dante och Siri fastän de har strl 74/80 och 92.

Lycka till!
Av Emmiez
melon skrev:Tänk på att barn brukar växa mest på längden och inte så mycket på bredden :wink: Jag syr lika stor mudd på både Dante och Siri fastän de har strl 74/80 och 92.

Lycka till!
hur lång mudd har du då?
storlek 92 är den ena storleken jag skall sy :)
Av Emmiez
Katja77 skrev:Man kan ju annars sätta in ett snöre eller resår. Risken är väl oftast iaf. när jag syr, att mudden blir för stor.
jo jag har också tänkt på att man kan ha resår, men ja tycker det om muddbyxor och det blir inte riktigt samma sak med resår i midjan..
Användarens profilbild
Av Beckah82
melon skrev:Tänk på att barn brukar växa mest på längden och inte så mycket på bredden :wink: Jag syr lika stor mudd på både Dante och Siri fastän de har strl 74/80 och 92.

Lycka till!
Jag har typ samma muddstorlek också till Alvin (80) och hans kusin Tiger (92) :-)
Användarens profilbild
Av Stream
Emmiez skrev:Men ena barnet är inte född ännu, och dessutom har jag tänkt att det skall bli en överaskning så jag har inte möjlighet till det. Men annars e det ju bra att tänka på :)
Ok, men min tvååring har ca 50cm runt midjan (han har typ strl 86, inte så stor för att vara två).

Ett annat tips är att göra mudden ganska bred, så går den att vika ner om den är lite för lös. Då blir den stadigare (och kan vikas upp igen när barnet växer och kanske behöver lite mer vidd runt magen).
Av Emmiez
Stream skrev:
Emmiez skrev:Men ena barnet är inte född ännu, och dessutom har jag tänkt att det skall bli en överaskning så jag har inte möjlighet till det. Men annars e det ju bra att tänka på :)
Ok, men min tvååring har ca 50cm runt midjan (han har typ strl 86, inte så stor för att vara två).

Ett annat tips är att göra mudden ganska bred, så går den att vika ner om den är lite för lös. Då blir den stadigare (och kan vikas upp igen när barnet växer och kanske behöver lite mer vidd runt magen).
Okej, men då skall jag tänka på det :)
Användarens profilbild
Av melon
Emmiez skrev:

Lycka till!
hur lång mudd har du då?
storlek 92 är den ena storleken jag skall sy :)
40 cm. Jag tycker det är bättre att sy lite för tajt, hellre att de sitter åt än att ramla ner. Mudd ska sträckas ut för att sitta uppe.

Och sen vill jag bara pappa på att lägga ut en brasklapp om att det är skillnad på mudd och mudd. Det är inte alltid som dyra pengar ger bra kvalité i fråga om muddväv. Om man sträcker ut den ska den dra ihop sig fint igen.
Användarens profilbild
Av Summer
melon skrev: Och sen vill jag bara pappa på att lägga ut en brasklapp om att det är skillnad på mudd och mudd. Det är inte alltid som dyra pengar ger bra kvalité i fråga om muddväv. Om man sträcker ut den ska den dra ihop sig fint igen.
Jag skriver på det... Har bytt mudd i flera byxor...

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?