Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hello
Jag har kommit över ett underbart stickmönster från 70-talet på en klänning som numera blir en tunika, såvida man inte tycker att det är ok att trosorna syns under klänningskanten :)

Problemet är nu bara att hitta ett garn som passar. Ursprungsmönstret är till ett jakobsdals-garn Palett och har stickfasthet 30 m x 40 v på 10 cm. Varven spelar ju inte så stor roll, men 30 m bör det vara. Drops Alpacka har det, men det är ju lite luddigt och kanske inte så skönt att ha direkt mot kroppen.

Nån som vet nåt annat??
Användarens profilbild
Av Edith
Har tyvärr inget annat förslag, men Drops Alpacka är underbart och funkar toppen att ha direkt mot kroppen - om man inte är überkänslig.

Inte så jätteluddigt heller tycker jag :hide: men det beror ju förstås på vad man jämför med.
Användarens profilbild
Av Hello
Edith skrev:Har tyvärr inget annat förslag, men Drops Alpacka är underbart och funkar toppen att ha direkt mot kroppen - om man inte är überkänslig.

Inte så jätteluddigt heller tycker jag :hide: men det beror ju förstås på vad man jämför med.
Jag har en sjal i Alpacka som är ljuvlig, men jag skulle själv inte kunna drömma om att ha det i en tröja som jag inte har något under, så då kan jag inte utsätta mina barn för det heller ;)
Fryle skrev:Jag gillar denna översikt: http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... kt_alt.php
Den var inte dum! Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
Av anilov
Ett annat tips är att ta med sig beskrivningen till en bra garnaffär, de har långa listor på stickfastheter (även på sticknr som inte rekommenderas till det garnet, och de stickfastheter som blir om man lägger garnet dubbelt). Och med den stickfastheten verkar det motsvara ett tunt sockgarn, så om du står ut med lite polyesterinblandning så får du ett enormt utbud om du söker på amerikanska eller brittiska garnaffärer, testa "fingering", sock eller baby.
Användarens profilbild
Av Hello
Tack för hjälpen!

Jag hittade ett billigt men mjukt akrylgarn på Coop forum som stämde perfekt. Jag bestämde mig för att testa mönstret med det, så får jag köpa nåt dyrt och fint garn sen.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?